Uten fortid, ingen framtid

For den kristne kirke har veien fram alltid vært veien tilbake - tilbake til utgangspunktet.

Den kir­ke­li­ge si­tua­sjo­nen i lan­det vårt er ut­ford­ren­de på mange måter. Det samme gjel­der mange av lan­de­ne med ster­ke krist­ne røt­ter i den vest­li­ge ver­den. Gamle sann­he­ter blir skif­tet ut med nye i et opp­sikts­vek­ken­de tempo. Ty­de­ligst ser vi det på sam­livs­etik­kens om­rå­de, men disse end­rin­ge­ne er egent­lig bare et sym­ptom på en stør­re lære­mes­sig glid­ning.

Kjer­nen i det hele er for­stå­el­sen av hvem Gud er og hva han har åpen­bart om seg selv, men­nes­ket og den ver­den vi lever i.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En helt grunn­leg­gen­de på­stand i kris­ten tro, er at troen er den samme til alle tider. Vel vil mange ytre trekk skif­te med tid og kul­tur. For­skjel­li­ge syn på ord­nin­ger, guds­tje­neste­for­mer og så vi­de­re vil fin­nes til og med in­ternt i krist­ne fel­les­skap.

Apos­te­len Pau­lus for­ma­ner me­nig­he­ten i Efe­sus til å leve et liv som er ver­dig kal­let de har fått, «i mild­het, yd­myk­het og stor­sinn, så dere bærer over med hver­and­re i kjær­lig­het». Sam­ti­dig opp­ford­rer han til å sette «alt inn på å be­va­re Ån­dens enhet, i den fred som bin­der sam­men».

Den vir­ke­li­ge en­he­ten blant tro­en­de er ikke knyt­tet til so­sia­le eller kul­tu­rel­le for­hold. Tvert imot er krist­ne for­ent på tvers av alt slikt som el­lers skil­ler men­nes­ker fra hver­and­re. Det som sam­ler oss, er troen som vi har fått over­le­vert.

Den byg­ger ikke på men­nes­kers tan­ker eller opp­le­vel­ser, men på Guds gjer­ning i his­to­ri­en. Dette er åpen­bart i Bi­be­len. 2. Pe­ters­brev be­gyn­ner med en hil­sen til dem som «har fått den samme dy­re­ba­re tro som vi gjen­nom rett­fer­dig­he­ten fra vår Gud og frel­ser Jesus Kris­tus».

Opp­rik­tig tro­en­de krist­ne, som øns­ker å ha Bi­be­len som øvers­te auto­ri­tet for lære og liv, er ikke kom­met til enig­het i alle saker. Det har ført til at vi har fått for­skjel­li­ge kirke­sam­funn. Denne opp­split­tin­gen er på mange måter både vans­ke­lig og trist. Men når vi ikke kom­mer til fel­les for­stå­el­se i vik­ti­ge lære­mes­si­ge spørs­mål, kan det være bedre at vi lever som «gode na­bo­er» i hvert vårt hus enn i strid under samme tak. Li­ke­vel er det mulig å sam­ar­bei­de en del vik­ti­ge til­tak så lenge vi deler for­plik­tel­sen på Bi­be­len som rette­snor.

Den store ut­ford­rin­gen i vår tid er at sen­tra­le kir­ke­li­ge ak­tø­rer ynder å snak­ke om enhet mel­lom krist­ne sam­ti­dig som de fri­mo­dig set­ter egne me­nin­ger over Bi­be­lens ord. En slik tenke­måte kan ikke re­du­se­res til «en­kelt­spørs­mål».

Hvis Bi­be­lens ord blir et pro­blem for oss, og vi ikke vil inn­ret­te oss etter det den sier, end­rer det hele til­nær­min­gen til å er­kjen­ne Guds sann­het og vilje. Da har vi åpnet døren til et uover­sikt­lig og fare­fullt land­skap, der kir­ken blir en ville­der i ste­det for en vei­le­der.

Be­ho­vet for for­ny­el­se er på­tren­gen­de i våre kir­ker og me­nig­he­ter. Se­ku­la­ri­se­rin­gen pre­ger sam­fun­net i sta­dig stør­re grad. Den krist­ne kirke fram­står alt­for ofte som kraft­løs og kon­tur­løs i møte med denne ut­vik­lin­gen. Sva­ret er li­ke­vel ikke å til­pas­se seg sam­fun­nets krav eller søke nye er­kjen­nel­ser som sam­sva­rer mer med hold­nin­ge­ne i tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For den krist­ne kirke har veien fram all­tid vært veien til­ba­ke - til­ba­ke til ut­gangs­punk­tet. En kirke som mo­der­ni­se­rer seg bort fra Bi­be­lens ord kan kan­skje bli mer po­pu­lær, i alle fall mid­ler­ti­dig. Men den blir ikke mer livs­kraf­tig. Å kutte sine egne røt­ter gir ikke varig vekst, men for­år­sa­ker sår, smer­te og for­vir­ring.

Les også
Åtte av tolv biskoper vil vie homofile
Les også
Steg for steg i én retning
Les også
Ønskjer homovigslar i svenske frikyrkjer