Ubalansert av Dagen - NLA nest best i landet

- Feilaktig og ubalansert inntrykk av grunnskolelærerutdanningen ved NLA Høgskolen, skriver Sissel Mæland.

I Dagen fre­dag 21.3 stod det en ar­tik­kel under over­skrif­ten «NLA mis­ter læ­rer­stu­den­ter».

In­gres­sen for­tel­ler vi­de­re at «-som liten høg­sko­le er vi eks­tra sår­ba­re når vi mis­ter stu­den­ter». Dette gir et feil­ak­tig og uba­lan­sert inn­trykk når man først må lese gjen­nom brød­teks­ten for å for­stå at dette gjel­der alle læ­rer­ut­dan­nin­ger i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

NLA opp­le­ver et fra­fall fra grunn­skole­læ­rer­ut­dan­nin­gen (GLU), litt ulikt fra kull til kull. Det na­sjo­na­le gjen­nom­snit­tet, som er grunn­la­get for Da­gen-ar­tik­ke­len, er et fra­fall på en av tre.

På grunn av Da­gens tid­li­ge dead­li­ne fikk ikke NLA kva­li­tets­sik­ret at de fra­falls­tal­le­ne vi oppga var sam­men­lign­ba­re med lands­gjen­nom­snit­tet. Nær­me­re ana­ly­se viser at NLA de siste to årene har hatt 18 pro­sent fra­fall blant dem som fak­tisk star­tet på ut­dan­nin­gen.

Rap­por­ten fra Kunn­skaps­de­par­te­men­tet, som Dagen bru­ker som bak­grunn for sin ar­tik­kel, viser at NLA har det nest la­ves­te fra­fal­let i lan­det og langt under lands­gjen­nom­snit­tet på 28 pro­sent.

Er­fa­rin­gen gjen­nom mange år er at det all­tid er en del som fak­tisk har valgt feil, og at et fra­fall på ti pro­sent er na­tur­lig i ar­bei­det med å sikre at de som full­fø­rer fak­tisk er eg­ne­de og mo­ti­ver­te læ­re­re. Der­for er vi gans­ke stol­te av et lavt fra­fall fra våre læ­rer­ut­dan­nin­ger, et re­sul­tat av per­son­lig vei­led­ning og opp­føl­ging.

I pe­rio­den mel­lom 2010 - 2013, som tal­le­ne for ar­tik­ke­len tar ut­gangs­punkt i, har NLA også opp­levd en øk­ning i an­tall sø­ke­re, stu­den­ter og stu­die­po­eng­pro­duk­sjon ved grunn­skole­læ­rer­ut­dan­nin­gen.

Viss­he­ten og gle­den over dette gjør det der­for rart å lese at vi mis­ter stu­den­ter.

Jour­na­lis­tisk etteret­te­lig­het

Vi for­står at jour­na­lis­ter tren­ger ty­de­li­ge case for å gjøre saker ak­tu­el­le, og set­ter pris på at Dagen bru­ker oss som ek­sem­pel i en na­sjo­nal sak. Vi opp­le­ver imid­ler­tid at saken gjen­nom tit­tel, in­gress og fakta­boks ikke syn­lig­gjør hvil­ken sak vi er ek­sem­pel i, men gir inn­trykk av at et pro­blem spe­si­elt for oss.

Hvis man tar tid til å gå inn i tall­grunn­la­get, gir det et stør­re grunn­lag for å trek­ke frem NLA som en av dem som gjør det «godt» på et fag­om­rå­de hvor alle ut­dan­nings­in­sti­tu­sjo­ner opp­le­ver ut­ford­rin­ger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dagen som en kris­ten dags­avis burde kan­skje job­bet for å løfte frem de krist­ne in­sti­tu­sjo­ne­ne i sam­fun­net, i ste­det for å gi inn­trykk av at vi er en av ta­per­ne blant læ­rer­ut­dan­nin­ge­ne, i alle fall når tal­le­ne viser at vi er nest best i lan­det.

NLA Høgskolen

NLA Høg­sko­len er en av Nor­ges størs­te og mest be­tyd­nings­ful­le krist­ne, aka­de­mis­ke in­sti­tu­sjo­ner med om­kring 2000 stu­den­ter og 200 an­sat­te.

NLA Høg­sko­len er en norsk pri­vat kris­ten høg­sko­le med på tre stu­die­ste­der: NLA Høg­sko­len Ber­gen, NLA Medie­høg­sko­len Gim­le­kol­len i Kris­tian­sand og NLA Høg­sko­len Staf­feldts­gate i Oslo.

Stu­diste­det i Ber­gen er størst og har ho­ve­d­rek­tor­po­si­sjo­nen.

NLA Høg­sko­len er et re­sul­tat av en fu­sjon av Medie­høg­sko­len Gim­le­kol­len, Høg­sko­len i Staf­feldts­gate i Oslo og NLA i 2013.

Les også
Ansgar snuser på NLA