Ubalansert av Dagen - NLA nest best i landet
- Feilaktig og ubalansert inntrykk av grunnskolelærerutdanningen ved NLA Høgskolen, skriver Sissel Mæland.
I Dagen fredag 21.3 stod det en artikkel under overskriften «NLA mister lærerstudenter».
Ingressen forteller videre at «-som liten høgskole er vi ekstra sårbare når vi mister studenter». Dette gir et feilaktig og ubalansert inntrykk når man først må lese gjennom brødteksten for å forstå at dette gjelder alle lærerutdanninger i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
NLA opplever et frafall fra grunnskolelærerutdanningen (GLU), litt ulikt fra kull til kull. Det nasjonale gjennomsnittet, som er grunnlaget for Dagen-artikkelen, er et frafall på en av tre.
På grunn av Dagens tidlige deadline fikk ikke NLA kvalitetssikret at de frafallstallene vi oppga var sammenlignbare med landsgjennomsnittet. Nærmere analyse viser at NLA de siste to årene har hatt 18 prosent frafall blant dem som faktisk startet på utdanningen.
Rapporten fra Kunnskapsdepartementet, som Dagen bruker som bakgrunn for sin artikkel, viser at NLA har det nest laveste frafallet i landet og langt under landsgjennomsnittet på 28 prosent.
Erfaringen gjennom mange år er at det alltid er en del som faktisk har valgt feil, og at et frafall på ti prosent er naturlig i arbeidet med å sikre at de som fullfører faktisk er egnede og motiverte lærere. Derfor er vi ganske stolte av et lavt frafall fra våre lærerutdanninger, et resultat av personlig veiledning og oppfølging.
I perioden mellom 2010 - 2013, som tallene for artikkelen tar utgangspunkt i, har NLA også opplevd en økning i antall søkere, studenter og studiepoengproduksjon ved grunnskolelærerutdanningen.
Vissheten og gleden over dette gjør det derfor rart å lese at vi mister studenter.
Journalistisk etterettelighet
Vi forstår at journalister trenger tydelige case for å gjøre saker aktuelle, og setter pris på at Dagen bruker oss som eksempel i en nasjonal sak. Vi opplever imidlertid at saken gjennom tittel, ingress og faktaboks ikke synliggjør hvilken sak vi er eksempel i, men gir inntrykk av at et problem spesielt for oss.
Hvis man tar tid til å gå inn i tallgrunnlaget, gir det et større grunnlag for å trekke frem NLA som en av dem som gjør det «godt» på et fagområde hvor alle utdanningsinstitusjoner opplever utfordringer.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Dagen som en kristen dagsavis burde kanskje jobbet for å løfte frem de kristne institusjonene i samfunnet, i stedet for å gi inntrykk av at vi er en av taperne blant lærerutdanningene, i alle fall når tallene viser at vi er nest best i landet.
NLA Høgskolen
NLA Høgskolen er en av Norges største og mest betydningsfulle kristne, akademiske institusjoner med omkring 2000 studenter og 200 ansatte.
NLA Høgskolen er en norsk privat kristen høgskole med på tre studiesteder: NLA Høgskolen Bergen, NLA Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand og NLA Høgskolen Staffeldtsgate i Oslo.
Studistedet i Bergen er størst og har hovedrektorposisjonen.
NLA Høgskolen er et resultat av en fusjon av Mediehøgskolen Gimlekollen, Høgskolen i Staffeldtsgate i Oslo og NLA i 2013.