For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Tre tiår med feil medisin fra Høyre og Ap

Vi må snu trenden med lavt læringsutbytte og lav søkning til lærerutdanningen. Flere vil ha KrF-skolen, og vi er klare for å levere.

FØRSTE KLASSE: Vi må gjøre skolen klar for barna, ikke barna for skolen. I dag blir for mange barn i skolen hengende etter altfor tidlig, skriver Kjell Ingolf Ropstad.
Publisert Sist oppdatert

Fakta er fakta: For få elever i norsk skole opplever mestring og motivasjon, og for mange tilegner seg heller ikke nødvendig kunnskap og ferdigheter.

Eksemplene er flere: Elevenes ferdigheter i norsk, matte og naturfag har stupt til et nordisk bunnivå. Én av tre gutter, og én av fem jenter, går ut av grunnskolen med så svake leseferdigheter at de sliter med å lese en vanlig tekst. Seksåringene savner frileken, og mobbing, skolevegring og ADHD-diagnoser øker. Lærerne opplever en så hektisk og krevende hverdag at det går ut over muligheten til å gjøre en god jobb, og søkningen til lærerutdanningen er lav.

Nå trengs det krafttak for kvalitet i skolen, ikke mer kvantitet.

Powered by Labrador CMS