BIBELEN: Uten Guds ord har vi ingen ting, og står igjen med mennesketanker og menneskekraft, men uten håp, skriver Rune Østerberg.

Tolkning av Bibelen knyttet til menn og kvinners tjeneste

Når samtidskulturen kommer og utfordrer oss, er det prisverdig å jobbe grundig med bibeltekster, inkludert historie og gresk, for å finne ut om en bibeltekst kan forstås på en annen måte enn den tradisjonelle.

Bibeltroskap er ikke nødvendigvis å videreføre fortidens bibeltolkninger. Grundig bibelarbeid kan vise oss at en tekst kan ha betydd noe annet til tilhørerne på Jesu tid, enn slik vi har forstått den. Men for å gjøre slike skifter trenger en mer enn usikkerhet og antakelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva så med de utfordrende tekstene om tjenestedeling, og spesielt 1. Tim 2:12 a og b, som er den klareste av dem, og derfor har forrang?

– Noen bruker Junia(s) i Rom 12:1 som tolkningsnøkkel, men det er usikkert fordi verset kan bety 2 ting – og det er ikke sikkert at denne personen «ble regnet som apostel».

– Mange bruker Gal 3:28 som tolkningsnøkkel, men dette omhandler ikke tjenestedeling, men en annen sak – den enkeltes likestilling i frelsen i Kristus. Begge deler kan gjelde. Hvis ikke setter en bibelvers mot bibelvers og opphever det en ikke liker – dette er ikke bibeltroskap. Hele Jesu lære og hele apostlenes lære gjelder fremdeles.

– Noen bruker Priskilla, Føbe og Maria Magdalena som tolkningsnøkler, men dette er også andre saker og omhandler ikke tjenestedeling i menighetsforsamlingen, men henholdsvis veiledning i 1:1-situasjon, diakoni og vitnetjeneste/evangelisering/misjon.

– IMF bruker profeti som tolkningsnøkkel, men det er vanskelig å se at spontan profeti i 1. Kor 14 er det samme som en forberedt, planlagt læretale i 1. Tim 2.

– Oddvar Søvik bruker en usikker antakelse om den historiske situasjon i Efesos-menigheten som tolkningsnøkkel, men når en setter prøve på svaret er det vanskelig å få dette regnestykket til å stemme når konteksten er stedsuavhengig (vers 8) og tidsuavhengig (vers 13), og derfor ikke bare gjelder et sted med et spesielt problem.

Les også
Historieløs bibeltroskap

– Arve E. Aarskog (Dagen 12/10) bruker sine tanker om Guds kjærlighet og hva som hindrer evangeliet som tolkningsnøkkel til å sette strek over alle tekstene om tjenestedeling, men da velger og vraker han mellom bibeltekster, og river Bibelen ifra hverandre.

Les også
Slik at Guds ord ikke blir spottet

Det er flere gode forsøk på bibelarbeid, men vil en forplikte seg på Bibelen, må en kunne forklare de tekstene som gjelder tjenestedeling og med sikkerhet kunne forsvare disse tolkningene. Hvis vi med usikkerhet leser våre ønsker inn i bibeltekstene fordi de blir for utfordrende, står vi i fare for å forlate Paulus, apostlene og Jesu lære, slik Rom 16:17 advarer oss sterkt imot.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Uten Guds ord har vi ingen ting, og står igjen med mennesketanker og menneskekraft, men uten håp. Å gå imot Guds ord er den viktigste hindringen for evangeliet.