Til Kleppa om bibeltroskap

Ur­his­to­ri­en er ikke his­to­rie i vår for­stand av ordet, men er re­li­giø­se for­tel­lin­ger som gir oss inn­sikt i re­li­giø­se sann­he­ter som vans­ke­lig kunne gis oss på annen måte enn i for­tel­lin­gens form, skriver Thor Evje.

Til Jo­han­n­es Klep­pa. Jeg ser av det du skri­ver i Dagen at du øns­ker å være bi­beltro. Det samme øns­ker vel en­hver tro­en­de bi­bel­le­ser.

Men hvor­dan kan det da ha seg at krist­ne kom­mer til så for­skjel­li­ge re­sul­ta­ter når de leser den samme bibel?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Da jeg i sin tid gikk på Me­nig­hets­fa­kul­te­tet, ble vi av pro­fes­sor John Nome gjort opp­merk­som­me på at slike for­skjel­ler skyl­des våre ak­sio­mer - «selv­inn­ly­sen­de» for­ut­set­nin­ger som vi går til Skrif­ten med - og som der­med ikke en­gang dis­ku­te­res.

Det er bare slik. Der­for ble vi lært opp til å se etter hvor­dan ak­sio­me­ne er med på å prege våre fore­stil­lin­ger og vår måte å lese Skrif­ten på.

For ek­sem­pel vil Je­ho­vas vit­ner være bi­beltro, men er full­sten­dig bun­det til sitt sys­tem/ak­sio­mer. All kri­tikk prel­ler full­sten­dig av, for de har jo den fulle og hele sann­he­ten og har ingen ting å lære.)

Hvil­ke ak­sio­mer sty­rer din måte å tolke Bi­be­len på? (Hvis jeg neden­for tar feil i tol­kin­gen av ditt ut­gangs­punkt, må du kor­ri­ge­re meg.)

1. Så langt jeg kan se, synes du å være bun­det av «ung jord»-krea­sjo­nis­men. Denne for­ut­set­ter at Bi­be­lens ska­pel­ses­be­ret­ning i 1. Mose­bok 1 er en rik­tig og vi­ten­ska­pe­lig for­kla­ring på hvor­dan alt ble skapt i sin tid på seks dager for cirka 6.000 år siden.

2. Det synes også som du reg­ner med at Bi­be­len er ver­bal­in­spi­rert og der­for ufeil­bar­lig.

3. Vi­de­re sier du i Dagen 26.05 at «Adam og Eva var his­to­ris­ke per­son­ar, og at synde­fal­let er ei his­to­risk hen­ding».

4. Og du for­ut­set­ter vi­de­re at døden først kom inn i ver­den ved synde­fal­let.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg spør der­for: Er de oven­nevn­te ak­sio­mer ut­le­det av Skrif­ten selv, eller er de en «tvangs­trøye» som sty­rer tol­kin­gen og fører til inn­leg­gin­ger i Skrif­ten - for å få den til å gå opp med det som for­ut­satt?

La oss så se nær­me­re på Pa­ra­dis­for­tel­lin­gen. Jeg for­ut­set­ter at den leses etter sin ord­lyd slik den fak­tisk står og sam­men­lig­ner den med Ska­pel­ses­for­tel­lin­gen - også lest etter sin ord­lyd.

I Ska­pel­ses­for­tel­lin­gen slut­ter hver dag med en for­mel: «Og det ble kveld, og det ble mor­gen» Men denne for­me­len ute­la­tes på sju­en­de dag.

Slik unn­gås tan­ken om å star­te på nytt i en ny uke, og viser målet med ska­per­ver­ket. Det skal stå under Guds sig­nen­de og hel­li­gen­de virke.

Pa­ra­dis­for­tel­lin­gen har ikke noe lig­nen­de. Den slut­ter med at men­nes­ke­ne jages bort fra hagen og det gode liv til et liv under strev, møye og død, og men­nes­ket selv er skyld i at det gikk slik. Hva da med Guds vel­sig­nen­de virke under de nye om­sten­dig­he­ter?

Ska­pel­ses­for­tel­lin­gen er byg­get over et sju-da­gers skje­ma. Vi ser at i be­gyn­nel­sen var jor­den øde, tom og mørk og dek­ket av vann.

Så taler Gud, og i løpet av de tre føl­gen­de ska­pel­ses­da­ger blir det lys, en hvel­ving med atmo­sfæ­re, det tørre land kom­mer til syne og jor­den fyl­les med grøn­ne veks­ter.

Da var grunn­la­get for ani­malt liv til­ste­de. De neste tre ska­pel­ses­da­ge­ne set­tes him­mel­ly­se­ne på plass, og Gud fyl­ler luf­ten med fugl, van­net med fisk og sjø­dyr, og jor­den med alle slags skap­nin­ger før han til slutt ska­per men­nes­ket. Den sju­en­de dagen hvil­te Gud fra sin ska­per­gjer­ning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Pa­ra­dis­for­tel­lin­gen er helt an­ner­le­des. Den kan leses som om alt skjer in­nen­for ram­men av én dag! Vi­de­re star­ter den med en ufrukt­bar, tørr jord uten bus­ker og gress.

Hvor­dan kan det ha seg? Skap­te Gud alt på sju eller én dag? Var jor­den dek­ket av vann - eller var den øde og tørr uten bus­ker og grøn­ne veks­ter? Begge for­tel­lin­ger kan da ikke gi oss rik­ti­ge be­skri­vel­ser av fak­tis­ke for­hold! Siden de mot­si­er hver­and­re.

Begge for­tel­lin­ger taler om at Gud skap­te men­nes­ket: I Ska­pel­ses­for­tel­lin­gen skjed­de det på den sjet­te dagen, men iføl­ge Pa­ra­dis­for­tel­lin­gen ska­per/for­mer Gud men­nes­ket av jord som det førs­te, og blå­ser livs­pust i hans nese.

Også her må vi kon­sta­te­re at det er umu­lig å for­ene disse to for­tel­lin­ge­ne når vi leser dem rent bok­sta­ve­lig. Ja, men­nes­ket ble skapt før det var grøn­ne veks­ter som i Ska­pel­ses­for­tel­lin­gen kom til på den tred­je dag. - før men­nes­ket ble skapt den sjet­te dag.

Vi­de­re ser vi at Pa­ra­dis­for­tel­lin­gen bru­ker svært så an­skue­li­ge og an­tro­po­mor­fe bil­der av Gud: Gud for­met men­nes­ket av jord. Gud blås­te livs­pust i hans nese. Gud plan­tet en hage.

Gud satte men­nes­ket i hagen. Gud tok et av man­nens ribben og fylte igjen med kjøtt. Gud bygde en kvin­ne. Gud vand­ret i hagen. Gud ropte på men­nes­ket.

Min hen­sikt med å hen­vi­se til dette, er å gjøre det ty­de­lig at dette fak­tisk er en re­li­giøs for­tel­ling som har et vik­tig bud­skap til oss, men som ikke der­med må leses bok­sta­ve­lig.

Det går ty­de­lig fram av for­tel­lin­gen selv. Jeg må si med min gamle he­bra­is­klæ­rer på MF, I. P. Sei­er­stad: Ur­his­to­ri­en er ikke his­to­rie i vår for­stand av ordet, men er re­li­giø­se for­tel­lin­ger som gir oss inn­sikt i re­li­giø­se sann­he­ter som vans­ke­lig kunne gis oss på annen måte enn i for­tel­lin­gens form.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For øvrig kan jeg ikke se at Pa­ra­dis­for­tel­lin­gen for­ut­set­ter at det ikke var død før «synde­fal­let». Hvor­dan kunne el­lers men­nes­ket vite hva død var?

Hvor­for satte Gud Li­vets tre i hagen hvis men­nes­ket ikke treng­te det? Og en ting til: Hvor­for døde ikke men­nes­ket den dagen det spis­te av kunn­ska­pens tre? Kan­skje fordi den døden som for­tel­lin­gen snak­ker om, var en ån­de­lig død! (Sml. Joh 11:25-26).

Så langt jeg for­står var men­nes­ket og alt le­ven­de skapt dø­de­li­ge, men men­nes­ket hadde til­gang til li­vets tre, og hadde ån­de­lig liv i Gud. Når både ad­gan­gen til li­vets tre ble stengt og guds­for­hol­det gikk i styk­ker, var det bare død igjen.

Ved denne måten å lese Skrif­ten på - å finne de sann­he­ter Gud der har åpen­bart for oss, og ikke pukke på at en re­li­giøs for­tel­ling nød­ven­dig­vis er en rik­tig be­skri­vel­se av tin­ge­ne, kan vi spare oss for en masse mer­ke­li­ge for­tolk­nin­ger som er Bi­be­len frem­med.

Dette til vel­vil­lig over­vei­el­se.

Klikk for å endre tekst

SkapelseThor EvjeSokneprest emeritus

Les også
Bibeltruskap og død før syndefallet
Les også
Er evolusjonsteorien ateistisk?Klikk for å endre tekst
Les også
Ateistisk teologiKlikk for å endre tekst