KLUSSING: Jeg blir lei meg, når jeg møter mennesker i skrift og tale som jeg opplever klusser «med viskelær» på de skrevne «kirkelige styringsdokumenter». Dette mener jeg Biskop Herborg Finnset gjør, skriver innsenderen.

Svekker syndens alvorlige konsekvenser

Som kjevhendt liten gutt erfarte jeg gråtende at handa som jeg skrev med drog blekket utover og gjorde skriften uleselig.

Å bruke rispende viskelær hjalp litt. Men skaden som var gjort, var vanskelig å rette opp! Tydelige ord, ble omgjort til utydelige og til nesten uleselig skrift!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg blir lei meg, når jeg møter mennesker i skrift og tale som jeg opplever klusser «med viskelær» på de skrevne «kirkelige styringsdokumenter». Dette mener jeg Biskop Herborg Finnset gjør, når hun ifølge avisa Dagen den 19.10, etter mitt syn svekker syndens alvorlige konsekvenser, når hun sier ifølge Dagen følgende: – det finnes passasjer i Bibelen hvor Jesus snakker om helvete, men understreker at det må forstås ut fra en samtid som trodde på slike forestillinger. Og legger til: - Du kan ikke skremme noen til å tro!

Les også
Biskop Herborg Finnset tar oppgjør med forestilling om helvete

Nå er det mange av oss som opp gjennom årene tidvis har hørt usunn skremselsforkynnelse. Slik forkynnelse fører sjelden fram.

Vi kan likevel ikke «viske bort» at Skriftene gjentatte ganger uttrykker at det finnes en vedvarende, grusom og vond tilstand etter døden for dem som ikke velger å søke forsoning med Gud for sin synd.

Det finnes en smertefull tilværelse for dem som forkaster frelsen. - Den kjærlighet som ble skjenket oss ved Guds kjære sønn Jesus død for våre synder.

At vi skal ha en forestilling om en ufattelig kjærlig Gud i tankene, sammen med en ufattelig sint Gud, er en del av troens dype mysterium. Det må vi bare avfinne oss med, ellers bærer det galt av sted.

Les også
Biskopens billige trøst

Det nytter ikke å forsøke å fortolke bort Guds vrede over det ubotferdige, syndige menneske uten å komme i alvorlig konflikt med Skrift og Bekjennelse!

Vi må avfinne oss med forkynnelsens smerte og erkjenne at det finnes bare to utganger av livet. En utgang til frelse og en til fortapelse!

Å si noe annet er å forkludre en grunnleggende bibelsk sannhet. Jeg opplever slik forkynnelse, til tross for sin vennlige og velmenende form, likevel som unnvikende og feig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bibelens budskap kan ikke fanges inn med logiske argumenter. Mange har opp gjennom tidene forsøkt seg på det, og kommet på avveier.

Men vi skal holde fast på at Gud er sann og rettferdig når han avsier sine dommer!

Vi skal holde fast på at Gud er sann og rettferdig når han avsier sine dommer!

Profeten så inn i det som kom til oss gjennom Jesus og utbryter lakonisk: Es 53. Hvem trodde det budskap vi hørte.

Og sier videre: Men skylden som vi alle hadde, lot Herren ramme ham.

Takk og lov!