Stolt av dåpen

I våre dager er det ekstra gode grunner for å løfte frem dåpens betydning, selv om luthersk og baptiske syn tillegger dåpen ulik funksjon.

I søndagens pre­ken­tekst møter vi Jesu kjen­te ord om bar­nas plass i Guds rike:

«Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus sier ikke noe om dåp i denne teks­ten, og men­nes­ker med både lu­thersk og bap­tis­tisk dåps­syn tol­ker den til for­del for sitt syn.

I gårs­da­gens avis kunne vi lese første­lek­tor Rune Øyste­se ved NLA Høg­sko­lens og første­ama­nu­en­sis Terje He­ger­tun ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tets re­spek­ti­ve be­trakt­nin­ger om dåpen.

Øyste­se sa av­slut­nings­vis at selv om han er trygg i sin lu­thers­ke over­be­vis­ning, tror han ikke at Gud tar frel­sen fra dem som ten­ker an­ner­le­des enn ham om dåpen. På samme måten håper han at Gud vil være nådig over­for ham selv, om det skul­le være slik at han har mis­for­stått.

Dåpen har i lang tid vært en kime til indre strid blant pro­tes­tan­tis­ke krist­ne, og slik strid har skapt mye smer­te.

Selv har jeg in­di­rek­te vært årsak til en slik. Mine for­eld­re, som til­hør­te indre­mi­sjo­nen, kunne ikke være med på at det er frel­se i dåpen, og valg­te å ikke bære sin ny­fød­te sønn til dåp.

Det var ikke uten vi­de­re po­pu­lært. I ste­det ble det et smerte­fullt brudd med både for­sam­ling og ven­ner, og først etter flere år på vand­ring fant fa­mi­li­en seg til rette i en annen for­sam­ling.

Det fin­nes flere slike his­to­ri­er, og kan­skje er de noe av grun­nen til at så få snak­ker om dåp i dag.

Selv kom jeg etter hvert til å for­la­te mine for­eld­res dåps­syn, og døpte selv min da knapt tre må­ne­der gamle sønn i au­gust i fjor. Jeg fin­ner det klart be­vit­net i Bi­be­len at kris­ten dåp hører med i be­gyn­nel­sen av det krist­ne livet, og fin­ner det uri­me­lig å legge til grunn at dette livet først star­ter når bar­net nær­mer seg ti år eller er i ten­åre­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Uav­hen­gig av dette deler jeg mange pinse­ven­ners og bap­tis­ters sorg over en folke­kir­ke­lig dåps­prak­sis som gjør dåpen til en rite ute av sin sam­men­heng.

Også i Den nors­ke kir­kes egne be­stem­mel­ser om dåpen heter det at «Det er en for­ut­set­ning for dåp av barn at de opp­dras i kris­ten tro.»

Man kan med rette si mye godt om tro­s­opp­læ­rings­re­for­men, men det er ikke all­tid like lett å få øye på hvil­ken plan Den nors­ke kirke har for å sikre at dåps­be­tin­gel­se­ne fak­tisk blir inn­fridd. Slik bi­drar folke­kir­ken til at et av de vik­tigs­te ar­gu­men­te­ne mot barne­dåp får næ­ring.

For ek­sem­pel er det na­tur­lig at dåps­for­eld­re­ne tar barna re­gel­mes­sig med til det krist­ne fel­les­ska­pets sam­lin­ger, og det går an å spør­re om en slik in­ten­sjon fore­lig­ger før dåpen har fun­net sted.

Det er ikke vans­ke­lig å for­stå at mange und­rer seg over en kirke som til­syne­la­ten­de re­ser­va­sjons­løst løs­ri­ver dåpen fra sin sam­men­heng. Dåpen hører na­tur­lig med i det krist­ne fel­les­ska­pet, i både fa­mi­lie og me­nig­het. Troen må få næ­ring for å ikke dø hen.

I våre dager er det eks­tra gode grun­ner for å løfte frem då­pens be­tyd­ning, selv om lu­thersk og bap­tis­tis­ke syn til­leg­ger dåpen ulik funk­sjon. Det er grunn til å frem­heve inn­vi­el­sen til Jesus Kris­tus, mot­ta­kel­sen av syn­de­nes til­gi­vel­se og barne­kår hos Gud, ja, selve Jesu in­vi­ta­sjon.

Da jeg gikk på vi­dere­gå­en­de på slut­ten av 1990-tal­let, fikk jeg en gang i opp­drag av re­li­gions­læ­re­ren å for­tel­le klas­sen min hvor­dan man blir frelst. Det var jo et sjel­dent spen­nen­de opp­drag, og jeg fun­der­te på hvor­dan jeg skul­le gripe saken an.

Jeg endte med å ta ut­gangs­punkt i et av ver­se­ne i mor­gen­da­gens tekst, om det å ta imot Guds rike slik som et lite barn. Ikke slik at vi må legge tan­ken til side og for­nek­te vir­ke­lig­he­ten for å ta imot Jesus, men ved at vi i til­lit til Gud kan få ta imot nå­dens gave.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For tan­ken kan det være kre­ven­de nok. Eller som Odd Sver­re Hove skrev i gårs­da­gens pre­ken­hånd­bok:

Guds frel­ses­gave gis av nåde «til men­nes­ker som er så hjelpe­løse at de tar imot den uten å kunne be­ta­le noe som helst i veder­lag.» Enten vi ser på dåpen som et sa­kra­ment eller en be­kjen­nel­ses­hand­ling, er det dy­pest sett dette dåpen hand­ler om. I ste­det for å være en kime til indre splid skul­le dåpen være et adels­mer­ke, en kilde til fri­mo­dig trygg­het.

Med den in­ter­na­sjo­na­le pinse­vek­kel­sens vold­som­me vekst har det bap­tis­tis­ke dåps­sy­net fått en langt stør­re ut­bre­del­se. Enten vi står for dette synet eller om vi fort­satt vil døpe våre små barn, burde vi ta or­dent­lig inn over oss på nytt hvil­ket for­mi­da­belt pri­vi­le­gi­um dåpen syn­lig­gjør.

Les også
Velsignet skal barna væreMarkus 10, 13-16
Les også
Barnas fortrinnsrett hos JesusPrekentekst: Mark 10:13-16