| Debatt
Solberg ser i liten grad ut til å forholde seg til bibelmaterialet
TREENIGHETEN: Fordi Gud er én, er alle tre personer i Gud medvirkende i forsoningen, skriver Jan Bygstad.
Odd Mehus
Fader Johannes Solberg har i avisen (26.11.2025) en debattartikkel der han hevder at «protestantisk» lære om rettferdiggjørelsen kan forstås som angrep på treenighetslæren fordi den – hevder han – er uten Den hellige ånd. I tillegg bruker han så et par sitater fra ‘de kappadokiske fedre’ om treenighetslæren til å problematisere den objektive forsoningslæren.
Innledningsvis må det her først påpekes at Solbergs beskrivelse av læren om forsoning og rettferdiggjørelse i «protestantisk» – og ganske særlig luthersk – tradisjon, til dels er sterkt karikert. Han angriper derfor stråmenn, og forholder seg ikke til det som faktisk autoritativt læres i våre bekjennelser.
Dernest insisterer luthersk tradisjon på bibelmaterialet, noe det ser ut til at Solberg i liten grad forholder seg til. Å sitere Basilios og Gregor når det handler om det indre forhold som fra evighet råder mellom de tre personer i den ene Gud, blir kun abstraksjoner dersom det ikke relateres til frelsesåpenbaringen slik den er gitt i Bibelen. Vedtaket ved konsilet i Kanstantinopel 1157 ang. identitet mellom Kristi offer på Golgata og ‘offeret’ i nattverden, er noe som avvises av protestantisk/luthersk kristenhet fordi det er bibelstridig.