Skriftprinsippet på NLA

Vi har ikke noe å tjene på å lage mest mulig surr om­kring spørs­mål som al­le­re­de i ut­gangs­punk­tet er ri­me­lig klare, mener NLA-professor Oddvar Johan Jensen.

Det und­rer meg at den ene de­bat­tan­ten etter den andre leg­ger inn for­ut­set­nin­ger i sin NLA-kri­tikk som ikke er for­en­lig med det som fak­tisk lig­ger i NLAs basis:

«NLA Høg­sko­len AS byg­ger på den krist­ne tro slik den er ut­trykt i Den Hel­li­ge Skrift og Den Nors­ke Kir­kes evan­ge­lisk-lu­thers­ke be­kjen­nel­se».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den nors­ke kirke har tre be­kjen­nel­ses­skrif­ter fra old­kir­ken og to fra re­for­ma­sjons­ti­den. De tre førs­te er Den apo­sto­lis­ke, Den ni­kenske- og Den Atha­na­si­ans­ke be­kjen­nel­se. Fra re­for­ma­sjons­ti­den har vi Lu­thers lille ka­te­kis­me (LK 1529) og Den augs­burgs­ke be­kjen­nel­se (CA 1530).

Den kon­kre­te for­an­led­ning til at jeg igjen ber om spalte­plass, til en de­batt som synes å være uten ende, er et inn­legg av Lars Johan Da­ni­el­sen (Dagen 18.12.2013): «Skrift­prin­sip­pet må for­ma­li­se­res på NLA». Om man skal tro Da­ni­el­sen, er skrift­prin­sip­pet ute­latt av de nevn­te be­kjen­nel­ser. Slik er det ikke nød­ven­dig­vis.

Om man vil se en egen pa­ra­graf som kun har dette som tema, har Da­ni­el­sen rett, men det kan vel ikke være slik at det bare er det som står for seg selv i egne pa­ra­gra­fer som gjel­der. Det må også være mulig å lese teks­te­ne i sam­men­heng og på det grunn­la­get danne seg et bilde av hvil­ken po­si­sjon Skrif­ten - og med den «skrift­prin­sip­pet» - har i disse be­kjen­nel­ses­skrif­te­ne.

La oss ta ut­gangs­punkt i CA. Grun­nen til hele den kon­flik­ten som skul­le be­hand­les på riks­da­gen i Augs­burg var i all sin en­kel­het det for­hold at de lu­thers­ke ikke ville bøye seg for pa­vens (kir­kens) auto­ri­tet. I ste­det holdt de frem Guds ord, Skrif­ten, som en over­ord­net auto­ri­tet. Slik sett har CA ikke én ar­tik­kel om Skrif­tens auto­ri­tet, men 28. Dette un­der­stre­kes også eks­pli­sitt i for­or­det. Der sier de: «For å rette oss etter Deres Kei­ser­li­ge Ma­jes­tets vilje leg­ger vi der­for frem våre pre­di­kan­ters og vår egen be­kjen­nel­se i denne re­li­gions­sa­ken, så­le­des som de hos oss til nå har frem­stilt læren ut fra de hel­li­ge skrif­ter og Guds rene ord.» (Min kur­si­ve­ring).

Så føl­ger de førs­te 21 ar­tik­le­ne. På om­strid­te og vik­ti­ge punkt vises det til kon­kre­te skrift­ste­der. Opp­sum­me­rin­gen er som føl­ger: «Dette er om­trent sum­men av vår lære. Av dette kan man se at det ikke er noe i den som av­vi­ker fra skrif­te­ne eller fra den al­min­ne­li­ge kirke eller fra ro­mer­kir­ken, slik som vi kjen­ner den fra kirke­fed­re­ne.» Hen­vis­nin­gen til ro­mer­kir­ken betyr ikke at alt var i orden der, kun at dette var i orden som var i over­ens­stem­mel­se med kir­ken fra old­kir­ken av. I prak­sis hand­ler det sak­lig sett om en ut­leg­gel­se av Den apo­sto­lis­ke tros­be­kjen­nel­se, i sam­svar med Skrif­ten.

De syv siste ar­tik­le­ne i CA hand­ler om for­skjel­li­ge mis­bruk. Igjen er det in­ter­es­sant å se hva som sies i opp­sum­me­rin­gen til slutt: «Bare det er frem­ført som det syn­tes å være nød­ven­dig å si, for at man skul­le skjøn­ne at det hos oss ikke er tatt inn noe i læren eller kirke­skik­ke­ne, som stri­der mot Skrif­ten eller den al­min­ne­li­ge kirke.» Og vi­de­re helt av­slut­nings­vis: «Der­som det skul­le være noe man sav­net i denne be­kjen­nel­se, er vi rede til, om Gud vil, å gi en mer om­sten­de­lig ut­red­ning i sam­svar med skrif­te­ne.»

Vi ser at for­fat­ter­ne, me­nig­he­te­ne og fyrs­te­ne bak CA ikke gjor­de krav på full­sten­dig­het. De kunne ar­gu­men­te­re både ut fra Skrif­ten og den kir­ke­li­ge tra­di­sjon, men det var ingen tvil om hva som re­pre­sen­ter­te den av­gjø­ren­de auto­ri­tet når man tok stil­ling til be­stem­te kon­flik­ter. Det var Skrif­ten. Veien mot målet var imid­ler­tid ikke vid­løf­ti­ge teori­er og Skrif­ten som sådan, men klare for­mu­le­rin­ger av hva Skrif­ten fak­tisk hadde å si.

Hvor­dan skal vi så se på ka­te­kis­men som be­kjen­nel­ses­skrift? I mot­set­ning til CA er ka­te­kis­men ikke ba­sert på teo­lo­gis­ke kon­flik­ter, men på en enkel og klar for­mid­ling av Skrif­tens sam­le­de inn­hold. Dette er så selv­sagt for ka­te­kis­men at det ikke en gang be­høv­de å bli sagt. Men det fin­nes en rekke teks­ter som også ut­tryk­ker dette eks­pli­sitt. Jeg har valgt meg en tekst fra 1528 der Lu­ther ut­leg­ger Den apo­sto­lis­ke tros­be­kjen­nel­se i for av sin egen per­son­li­ge be­kjen­nel­se.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han av­slut­ter med blant annet dette: « Det­ter er min tro; for slik tror alle sanne krist­ne, og slik lærer Den hel­li­ge skrift oss å tro.» Inn­led­nings­vis sier han noe om hvor­dan han har kom­met frem til dette: « Ved Guds nåde har jeg tenkt så om­hyg­ge­lig som over­ho­det mulig gjen­nom alle disse tros­set­nin­ge­ne. Gjen­tat­te gan­ger har jeg jevn­ført dem med Skrif­ten, fra først til sist, og vil for­sva­re dem med samme fast­het som jeg nå har for­svart al­ter­sa­kra­men­tet.» Dette sva­rer godt til hans syn på ka­te­kis­men.

I de lu­thers­ke be­kjen­nel­sesteks­te­ne er skrift­prin­sip­pet de­fi­ni­tivt for­ma­li­sert, men slik at vek­ten lig­ger på Skrif­tens sak­li­ge inn­hold. Vi fin­ner der­imot ingen dog­ma­ti­se­ring av et be­stemt skriftsyn. Saken skul­le imid­ler­tid være klar nok. Jeg kan ikke for­stå at man kom­mer len­ger med å flyt­te fokus fra det inn­holds­mes­si­ge til be­stem­te teori­er om skrif­tens be­skaf­fen­het. Slik jeg ser det kom­mer man da fort i skade for både å miste gre­pet på saken og å gjøre vold på teks­te­ne til for­del for andre hen­syn. Jeg mener der­for at det lu­thers­ke skriftsyn står seg godt frem­de­les.

Det er selv­sagt mye mer å si om dette, men det vil det uan­sett være hvil­ket skriftsyn man enn leg­ger til grunn. Det sær­eg­ne ved de lu­thers­ke be­kjen­nel­ses­skrif­te­ne er at det er så sterkt saks­ori­en­tert. I etter­tid må vi på dette grunn­lag kunne dis­ku­te­re flere for­hold. Det gjel­der for ek­sem­pel både kirke­ord­nin­ge­ne (CA XIV) og ar­tik­ke­len om de bor­ger­li­ge ting (CA XVI). De­bat­ten om Skrif­tens inn­hold må gå vi­de­re.

Når det gjel­der den ak­tu­el­le de­batt i Dagen mener jeg det er opp­til flere skrekk­sce­na­ri­er som bør kunne leg­ges ad akta. Po­en­get er at vi ikke har noe å tjene på å lage mest mulig surr om­kring spørs­mål som al­le­re­de i ut­gangs­punk­tet er ri­me­lig klare. Selv Da­ni­el­sens sin­di­ge inn­legg er ikke fritt for et visst kon­spi­ra­to­risk ele­ment som bør kunne leg­ges bort. Dette må vi imid­ler­tid kunne kom­bi­ne­re med å være åpne for at det er skriftsyns­spørs­mål som for­tje­ner å bli dis­ku­tert både i avi­sen Dagen og i det aka­de­mis­ke rom på NLA. For min del håper jeg i alle fall å ha gitt et visst bi­drag til tolk­nin­gen av grunn­la­get for den aka­de­mis­ke teo­lo­gi på NLA Høg­sko­len.

Skriftsyn Oddvar Johan Jensen professor i kirkehistorie ved NLA Høgskolen

Les også
På utkikk etter et bibelsynFagdag om bibelsyn
Les også
«Gud bevare meg fra å ha et bibelsyn»
Les også
Savner tydeligere avklaring fra NLA Høgskolen
Les også
Rammer for høgare utdanningBjarne Kvam