| Debatt
Skolens undervisning må ikke skape utrygghet hos barna
FORVIRRING: Deler av dagens undervisning om kjønn og kjønnsidentitet skaper utrygghet og forvirring hos barna, skriver Marte Yri i Det Hjelper – en kristen interesseorganisasjon innen rus og psykisk helse.
Dagen-arkiv
Det Hjelper er en kristen interesseorganisasjon innen rus og psykisk helse. Vi deltar i BrukerROP i Helsedirektoratet, og vi har fulgt prosessen rundt arbeidet med bekymringsfullt skolefravær. Vi var også til stede på møtet 3. juni, der oppdraget (KD 2024-018) om skolefravær ble drøftet.
Vi støtter dette viktige arbeidet. Mange barn og unge i Norge strever i dag med skolefravær, ofte av sammensatte årsaker. Noen ganger handler det om forhold i hjemmet — som rusproblemer, omsorgssvikt eller utrygge oppvekstvilkår. Men skolevegring kan også skyldes forhold på skolen: mangel på ressurser, mobbing, eller at skolen ikke i tilstrekkelig grad tilpasser undervisningen til barnas ulike behov. For mange barn er en skolehverdag som krever at de sitter stille store deler av dagen, lite egnet. Flere trenger undervisningsmetoder som er mer kreative, praktiske og fysisk varierte.
I møtet 3. juni spilte vi inn en bekymring: sammensetningen av arbeidsgruppen som skal gi innspill til Utdanningsdirektoratet er for smal. Når kun én interesseorganisasjon, nemlig FRI, er representert, er det en fare for at enkelte perspektiver blir dominerende. Vi mener det er nødvendig med bredde i representasjonen, slik at ulike stemmer blir hørt.