| Debatt
Skolens ideologi: Drit i internasjonale avtaler
LÆREPLANER: Skolen er styrt av læreplaner som igjen er styrt av et lovverk. Når det gjelder offentlig skole i Norge er det først og fremst opplæringslovens formålsparagraf, skriver Hadi Strømmen Lile.
Berit Roald / NTB / NPK
Stipendiat Dag Øivind Østereng skriver et innlegg der det kan virke som han etterlyser danningsidealer for skolen. Han skriver følgende «Det store spørsmålet for meg er om utdanningen fortsatt kan fungere som en samlende humanistisk danningskraft, eller om den politiske polariseringen vil fortsette å undergrave felles grunnlag for demokrati og flerkulturell sameksistens.»
Det er en fin anledning for meg til å vekke til livet noen av mine gamle kjepphester.
Skolen er styrt av læreplaner som igjen er styrt av et lovverk. Når det gjelder offentlig skole i Norge er det først og fremst opplæringslovens formålsparagraf. Privatskoleloven har en egen formålsparagraf som bygger på FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1). Denne traktatbestemmelsen er inkorporert i norsk lov og gjelder egentlig med forrang framfor opplæringslovens formålsparagraf. Men det har ikke vært utredet hva denne internasjonale formålsparagrafen innebærer for norske læreplaner.