For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

| Debatt

Skolens ideologi: Drit i internasjonale avtaler

LÆREPLANER: Skolen er styrt av læreplaner som igjen er styrt av et lovverk. Når det gjelder offentlig skole i Norge er det først og fremst opplæringslovens formålsparagraf, skriver Hadi Strømmen Lile.
Publisert Sist oppdatert

Stipendiat Dag Øivind Østereng skriver et innlegg der det kan virke som han etterlyser danningsidealer for skolen. Han skriver følgende «Det store spørsmålet for meg er om utdanningen fortsatt kan fungere som en samlende humanistisk danningskraft, eller om den politiske polariseringen vil fortsette å undergrave felles grunnlag for demokrati og flerkulturell sameksistens.»

Det er en fin anledning for meg til å vekke til livet noen av mine gamle kjepphester. 

Skolen er styrt av læreplaner som igjen er styrt av et lovverk. Når det gjelder offentlig skole i Norge er det først og fremst opplæringslovens formålsparagraf. Privatskoleloven har en egen formålsparagraf som bygger på FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1). Denne traktatbestemmelsen er inkorporert i norsk lov og gjelder egentlig med forrang framfor opplæringslovens formålsparagraf. Men det har ikke vært utredet hva denne internasjonale formålsparagrafen innebærer for norske læreplaner. 

Powered by Labrador CMS