POLITIKAR: Rødt-politikar Kristian Mateo Norheim har teke initiativ til eit kristent nettverk i partiet.

Rødt er et trygt alternativ for kristne

Torsdag 2. september publiserte Dagen et innlegg fra KrF-kandidat Kjetil Bregård. Innholdet i dette innlegget forteller oss at om venstresiden får mer makt etter valget så vil det være en fare for trosfriheten.

Jeg er ganske uenig i dette standpunktet. Bregård får det til å virke som at venstresiden vil blitt kvitt alle kristne, og skal vi tro enkelte kommentarfelt på Facebook så ønsker Rødt å forfølge kristne. Her er det så mye ukorrekt at det fortjener et svar.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Den røde fare

La oss begynne enkelt. Ikke la det være noen tvil. Rødt er sterke forkjempere for både ytringsfrihet og religionsfrihet. Det som er en fare for trosfriheten er når enkelte partier prøver å skaffe seg enerett på kristne velgere.

I Agenda 3:16 (5/2021) refereres det til Berit Aalborg (Vårt Land) som mener det er sunt at kristne i Norge ikke forventes å tilhøre en bestemt politisk farge. Det mener jeg også. Det er godt at vi over hele skalaen har kristne som ønsker å løfte fram viktige saker for oss kristne. Vi er ikke hverandres fiender, og derfor syns jeg det er synd at Bregård gjør venstresiden til en fiende mot kristendommen.

Bregård begynner så å nevne diverse saker. Den første er abort. Rødt har gått inn for selvbestemt abort fram til uke 22, i motsetning til KrF. Rødt mener at så lenge abort er lov i Norge må det være selvbestemt.

Dette fordi kvinnen vet best selv, vi har tillit til kvinnene. Ofte prøver høyresiden seg på å si at vi skal utvide abortgrensen, men det er feil. Dagens lov tillater allerede abort til uke 22. Det er en helt annen diskusjon om vi skal endre på den grensen. En debatt ingen har tatt til nå.

For meg som kristen er det viktig å være med i parti som ønsker å få ned aborttallene. De flest aborter tas i dag før uke 9. Rødt vil satse på forebyggende tiltak mot abort, som bedre seksualundervisning og gratis prevensjon.

Samtidig har Rødt en omfordelende skattepolitikk som vil gi både unge, studenter og vanlige familier bedre råd. Slik kan vi få ned antall aborter som skyldes dårlig økonomi. Det er gjennom en satsing på forebyggende tiltak som er cluet for å få ned aborttallene.

Om KrF får viljen sin og strammer inn abortloven så vil kvinner kun dra til utlandet eller enda verre – de vil prøve å gjennomføre den selv. Det er absolutt ikke vårt samfunn verdig!

Når det kommer til homofiles rettigheter mener Rødt at vi må få et mer tolerant samfunn. Vi ønsker i liten grad å blande oss inn i teologiske spørsmål, men vi kan heller ikke se på at enkelte mennesker skal diskrimineres for sin legning. Jeg vil begrunne dette bibelsk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I 1. Petersbrev 4:8 står det at vi skal ha inderlig kjærlighet til hverandre, for kjærlighet dekker over en mengde synder. Samtidig vet vi at Jesus var sterkt opptatt av å ta vare på fattige og utstøtte, de som ingen andre ville snakke til.

For meg viser dette at vi som er kristne må omfavne og elske for eksempel homofile. Vi kan mene det er en synd, men de fortjener fortsatt å bli møtt med kjærlighet, respekt og like muligheter.

Les også
Har starta kristent nettverk i Rødt

Det er nå en gang slik at vi i dag lever i et mer og mer sekulært samfunn. Vi kristne må akseptere at vi lever i et mangfold samfunn og respektere at noen er uenige med oss. Derfor må vi si til konverteringsterapi. Folk, uansett tro, fortjener bedre enn å bli fortalt at det er noe galt med dem og at de ikke er gode nok.

Derfor må vi si ja til selvbestemt abort. Vi kristne ønsker ikke at vår trosfrihet skal innskrenkes, men da kan heller ikke vi innskrenke kvinners frihet. Derfor må vi si ja til en samtykkelov, heve straffene for vold og voldtekt og sette inn enda mer ressurser på forskning av kvinnehelse slik at vi kan forebygge både aborter, vold og overgrep.

Klepp-saken er mye omtalt i kristne miljøer. Bregård sier at Rødt vil stanse all statsstøtte til skoler som ikke ønsker å ansette LHBTI-personer. Først og fremst vil jeg si at Rødt Rogalands første kandidat, Mímir Kristjánsson, raskt var ute og understreket at vi som politikere ikke skal legge oss opp i teologi.

Der er jeg enig. Samtidig ønsker vi i Rødt et tolerant samfunn hvor ingen diskrimineres for å være seg selv. For meg handler det om å være inkluderende, slik Jesus var mot de fattige og utstøtte. Å ha en ansatt homofil betyr ikke at man viker fra teologien, men at man viser medmenneskelighet.

Bregård stopper ikke der, han går all-inn på alle punkter. Neste punkt er KRLE-faget. Her skal jeg åpent innrømme at jeg er uenig med Rødts standpunkt om en religion- og livssynsnøytral skole. Jeg tror aldri vi kan få en nøytral skole for alle har ulike livssyn. Det betyr ikke at vi har behov for at dette faget må ha en K i navnet.

Jeg er selv lærer i faget og kompetansemålene er klare på hva elevene skal lære. Det skal bestå, men at det er en stor seier for KrF at faget har K-en i navnet er for meg helt irrelevant i praksis. Det finnes mye annet og viktigere å ta tak i innenfor skolen enn en slik irrelevant detalj.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kort om Rødts standpunkt på Israel-Palestina konflikten. Vi anerkjenner at begge sider bidrar til at konflikten ikke løses, men det vi er sterkt imot er Israels videre okkupasjon over Palestina. Ingen hadde tillatt en slik okkupasjon om det skjedde andre steder i verden, og vi kan heller ikke lukke øynene for en okkupasjon fordi vi har en religiøs tro.

Vi mener verdenssamfunnet må si nei til okkupasjonen. Selv med vår religiøse tro kan ikke Israels politiske handlinger forsvares. Det er kristne der ute som mener mye om kommunisme der ute, men man lukker altså øynene for lignende okkupasjoner så lenge det skjer i regi av Israel.

Kristne verdier er å prioritere menneskeverdet og Guds skaperverk foran pengeliberalismen.

Jeg mener Rødt er et trygt og godt alternativ for kristne verdier. For kristne verdier er så mye mer enn en streng abortlov og ja til konverteringsterapi. Kristne verdier er å hjelpe de fattige ut av fattigdommen. Kristne verdier er å tilgi andres synder slik Gud tilgir oss våre synder. Kristne verdier er å prioritere menneskeverdet og Guds skaperverk foran pengeliberalismen.

Jeg stiller til valg for og stemmer Rødt fordi Rødt prioriterer å bekjempe barnefattigdom fremfor å vaske føttene til Høyres rike onkler. Godt valg.