Retten til abort er en byrde

- Hvert enkelt møte mellom en lege og en pasient er unikt. At enkelte leger dessuten øver et abortpress på sine pasienter er også en kjent sak. Dette kan være likeså krenkende for den gravide kvinnen som å møte en lege som ikke vil henvise til svangerskapsavbrudd, skriver Ingrid Grøstad Johnson.

Som ung og uer­fa­ren medi­sin­stu­dent for om­trent ti år siden var jeg ufor­be­redt på de store etis­ke pro­blem­stil­lin­ge­ne man kom­mer opp i som lege. Na­tur­lig nok.

Både den fag­li­ge og men­nes­ke­li­ge delen av lege­yr­ket kre­ver mod­ning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi lærte tid­lig dette at legen skal «en sjel­den gang hel­bre­de, ofte lind­re, og all­tid trøs­te.» Der­ifra skul­le teo­re­tisk kunn­skap og prak­tis­ke fer­dig­he­ter for­enes i en høy­ere enhet, som kom­bi­nert med sta­dig dy­pe­re men­nes­ke­lig inn­sikt, for­hå­pent­lig­vis ville gi en bruk­bar lege når stu­die­lø­pet var over.

Under et gruppe­ar­beid nokså tid­lig i stu­di­et satt vi sam­men en grup­pe stu­den­ter, og dis­ku­ter­te hvor­vidt en syk­dom var så al­vor­lig at abort var å an­be­fa­le.

Hvem er jeg til å ta en slik av­gjø­rel­se, tenk­te jeg, og tro­lig flere andre.

Under neste gruppe­sam­ling kom en med­stu­dent med en ut­skrift av loven om svan­ger­skaps­av­brudd, og pro­kla­mer­te at den var den størs­te sei­e­ren for nors­ke kvin­ners fri­het noen­sin­ne. Min umid­del­ba­re tanke var li­ke­vel denne:

Dette er kvin­ne­nes byrde å bære. Noen få år se­ne­re, gra­vid med mitt førs­te barn, ble denne er­kjen­nel­sen styr­ket.

Om­velt­nin­ge­ne i sinn og kropp var så enor­me, at jeg mer enn en gang øns­ket å flyk­te fra det hele. Jeg be­høv­de noe mer enn min egen vilje å støt­te meg på. I løpet av svan­ger­ska­pets ni må­ne­der for­svant hel­dig­vis tran­gen til flukt, og nå er jeg mor til fem.

Det ble ingen lege av meg. Lege­yr­ket er li­ke­vel på mange måter en del av hver­da­gen, all den tid min mann er fast­le­ge. De siste årene har han dess­uten så å si uten opp­hold vært et stri­dens eple i norsk helse­ve­sen. Han er en av sam­vit­tig­hets­le­ge­ne, som en­kel­te ynder å kalle dem.

Denne tit­te­len vet jeg ikke hvor kom­mer fra, men den er lett å bli pro­vo­sert av. Som om ikke alle leger har en sam­vit­tig­het!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Stri­den drei­er seg i ho­ved­sak om hvor­vidt en fast­le­ge kan vise en abort­sø­ken­de kvin­ne til en kol­le­ga på samme nivå der­som legen har be­tenk­nin­ger med den be­hand­lin­gen kvin­nen etter­spør.

Etter­som mange typer pre­ven­sjon vir­ker etter be­frukt­ning, fin­nes det også leger som viser kvin­ner som tren­ger for ek­sem­pel spi­ral til en annen lege.

Sett fra ut­si­den kan disse for­skjel­li­ge va­ri­an­te­ne av re­ser­va­sjon virke som me­nings­løst prin­sipp-ryt­te­ri.

Den en­kel­te leges sam­vit­tig­hets­kva­ler kan virke vil­kår­lig og ufor­ut­sig­bar. Etter å ha fulgt denne de­bat­ten fra nær­mes­te side­lin­je i flere år er det sær­lig ett poeng som opp­tar meg:

Leger kan endre hold­ning.

I all­menn­le­ge­nes de­batt­fo­rum Eyr, har jeg lest mange spen­nen­de his­to­ri­er om leger i møte med kvin­ner som kom­mer og øns­ker abort.

His­to­rie­ne er mange, og va­rier­te. En kvin­ne­lig lege som ikke hen­vis­te til abort, fikk for­tvil­te, gra­vi­de kvin­ner inn til sitt kon­tor, nett­opp fordi hen­nes syn var kjent. Kvin­ne­ne viss­te at legen ville gi dem styr­ke til å bære fram bar­net.

En annen lege hen­vis­te til abort i star­ten av sin yr­kes­kar­rie­re, men så seg ikke i stand til å fort­set­te med det. En vik­tig fak­tor for disse le­ge­ne er at de har en eller annen form for sam­ar­beid med andre leger som kan hjel­pe de pa­si­en­te­ne som tren­ger det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Lege­kol­le­ge­nes rolle skal ikke un­der­vur­de­res, fordi pa­si­en­te­ne selv­sagt skal få til­gang på lov­fes­te­de ret­tig­he­ter. Blant his­to­rie­ne fin­nes også dem om leger som går fra å unngå abort­hen­vis­nin­ger, til å åpne opp for en mer prag­ma­tisk ut­øvel­se av denne delen av medi­sin­fa­get.

Mot­stan­de­re av fast­le­gers re­ser­va­sjons­ad­gang mener at kvin­ner i en sår­bar si­tua­sjon ikke skal bære byr­den av le­gens hold­nin­ger til abort. Det er ikke et uri­me­lig krav, men det er vans­ke­lig å tenke seg et helse­ve­sen helt uten kren­kel­ser.

Man kan ikke gjen­nom loven hind­re at en lege av og til har en dår­lig dag, eller at en pa­si­ent møter en lege han eller hun ikke kan for­dra.

Det er hel­ler ikke slik at pa­si­en­ten all­tid får det han eller hun for­ven­ter, selv om legen skal for­sø­ke å gi det pa­si­en­ten for­tje­ner.

Hvert en­kelt møte mel­lom en lege og en pa­si­ent er unikt. At en­kel­te leger dess­uten øver et abort­press på sine pa­si­en­ter er også en kjent sak. Dette kan være li­ke­så kren­ken­de for den gra­vi­de kvin­nen som å møte en lege som ikke vil hen­vi­se til svan­ger­skaps­av­brudd.

Le­gens hold­ning skin­ner all­tid igjen­nom. En abort­venn­lig hold­ning kan være like kren­ken­de som abort­mot­stand.

Abort er et ekte mo­ralsk di­lem­ma

I de­bat­ten blir ofte le­ge­nes til­syne­la­ten­de vil­kår­li­ge sam­vit­tig­het satt opp mot abort­lo­vens ab­so­lut­ter, som ufor­en­li­ge stør­rel­ser. Legen må gå, slik at loven kan bestå.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg vil hevde at abort­lo­vens vil­kår­lig­het ford­rer at le­ge­ne har en reell mu­lig­het til å unngå å sette sin un­der­skrift på kvin­nens abort­be­gjæ­ring.

Loven for­kla­rer ikke hvor­for 12. svan­ger­skaps­uke skal være en gren­se for ret­ten til liv. Abort­lo­ven har teg­net noen ty­de­li­ge stre­ker i en etisk grå­sone, men po­li­tis­ke ved­tak kan ikke endre på na­tu­rens livs­lin­je.

Medi­sins­ke fram­skritt gjør det enk­le­re å for­hind­re svan­ger­skap, men som sagt, mange pre­ven­sjons­mid­ler vir­ker slik at et even­tu­elt nytt liv ikke skal få mu­lig­het til å vokse.

I dette tåke­land­ska­pet søker både kvin­nen, hen­nes nær­mes­te, legen og sam­fun­net å ori­en­te­re seg.

Det vil være en trygg­het for pa­si­en­te­ne når vi gir rom for etisk re­flek­sjon også i løpet av le­gens kar­rie­re. Hvis ikke, har vi grunn til å fryk­te fram­ti­dens leger.

Ingrid Grøstad Johnson

Dalen

Les også
Sp kan sikre regjeringens reservasjonsforslag