DEMOKRATISK: Når KrF valgte å fjerne bekjennelsesparagrafen viste de etter min mening forståelse for akkurat denne problematikken. De ønsket å sende et demokratisk signal om at her er det politikken som gjelder - og den har en tydelig verdiforankring som KrF-politikere selvsagt må være forpliktet til, skriver Silje Kvamme Bjørndal. (Illustrasjonsfoto: Astrid Dalehaug Norheim)

Religion og politikk i et sekulært samfunn

Dersom jeg som kristen politiker vil arbeide for en restriktiv utvinning av naturressurser fordi jeg tror Gud har skapt verden og gitt oss mennesker et forvalteransvar, så er det en høyst legitim motivasjon, men ikke et tilfredsstillende argument på Stortinget.

Dagen etter­spør hvor­dan for­hol­det mel­lom re­li­gion og po­li­tikk bør være i et se­ku­lært sam­funn. Bør krist­ne be­kym­re seg når KrF fjer­ner be­kjen­nel­ses­pa­ra­gra­fen? Er løs­nin­gen å danne nye, mer «kon­ser­va­ti­ve» parti? Hvor frem­tre­den­de bør po­li­ti­ker­nes per­son­li­ge tro være i det of­fent­li­ge rom?

En meta­de­batt rundt disse spørs­må­le­ne er vik­tig og kan for­hå­pent­lig­vis også være klar­gjø­ren­de. Men før vi adres­se­rer slike spørs­mål, er det nyt­tig å av­kla­re hva vi mener med at Norge i dag er et se­ku­lært sam­funn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Re­li­gions­so­sio­lo­gi­en måler se­ku­la­ri­tet i for­hold til folks re­li­giø­se prak­sis. Hvor ofte folk del­tar på guds­tje­nes­ter i kir­ker, temp­ler eller mos­ke­er, er en måte å måle dette på. Når man hører be­kla­gel­ser fra krist­ne om at Norge er blitt for se­ku­lært, menes det gjer­ne at færre går i kir­ken og be­kjen­ner en kris­ten tro, og der­med blir vi mer «verds­lig» som folk.

Når sta­ter be­skri­ves som se­ku­læ­re betyr det gans­ke en­kelt at stat og re­li­gion hol­des ad­skilt. Disse to for­me­ne for se­ku­la­ri­tet er uav­hen­gig av hver­and­re. Et ek­sem­pel er USA, hvor stat og kirke er ad­skilt, men den re­li­giø­se prak­si­sen er høy­ere der enn i noe annet vest­lig land.

I Norge har vi inn­til nylig hatt en stats­kir­ke, men når det gjel­der re­li­giøs prak­sis viser sta­ti­stik­ke­ne at Norge har vært nokså se­ku­lært lenge. Sam­ti­dig kan det ar­gu­men­te­res for at re­li­giø­si­te­ten fin­ner nye for­mer, og at med­lem­skap eller en­ga­sje­ment i re­li­giø­se or­ga­ni­sa­sjo­ner ikke len­ger er den beste måle­stok­ken for hvor stor andel av det nors­ke folk som er re­li­giøs.

Uav­hen­gig av hvor re­li­giø­se vi egent­lig er her til lands; de fles­te anser det som en selv­føl­ge­lig­het at re­li­gion og po­li­tikk må hol­des at­skilt. Umid­del­bart kan det høres ryd­dig ut, men hva in­ne­bæ­rer det å fast­hol­de et slikt skil­le? Betyr det at re­li­giø­se po­li­ti­ke­re (de fin­nes nem­lig fort­satt) må «legge av» sine re­li­giøst be­grun­ne­de over­be­vis­nin­ger når de går på jobb?

At re­li­gion og po­li­tikk må hol­des ad­skilt fun­ge­rer godt på pa­pi­ret, men blir ikke like en­kelt i prak­sis. Sim­pelt­hen fordi po­li­tikk prak­ti­se­res av po­li­ti­ke­re. Men­nes­ker hvis re­li­giø­si­tet eller fra­vær av denne er en in­te­grert del av deres per­son. På samme måte som det er inn­vevd i ditt po­li­tis­ke virke at du er kvin­ne, ber­gen­ser eller for­el­der, vil det også bety noe om du er ate­ist, kris­ten eller mus­lim. Det er en se­ku­lær myte at po­li­ti­ker­nes livs­syn og re­li­giø­se over­be­vis­nin­ger kan tas av som en rygg­sekk når de kom­mer på jobb -og der­med hol­des borte fra po­li­tik­ken.

Dette betyr for øvrig ikke at po­li­ti­ke­re kan ar­gu­men­te­re re­li­giøst for po­li­tis­ke po­si­sjo­ner og be­slut­nin­ger. Po­li­tikk og det of­fent­li­ge rom skal være en de­mo­kra­tisk møte­plass, hvor alle må bidra til å gjøre seg for­stått og for­sø­ke å for­stå hver­and­re. Der­som jeg som kris­ten po­li­ti­ker vil ar­bei­de for en re­strik­tiv ut­vin­ning av na­tur­res­sur­ser fordi jeg tror Gud har skapt ver­den og gitt oss men­nes­ker et for­val­ter­an­svar, så er det en høyst le­gi­tim mo­ti­va­sjon, men ikke et til­freds­stil­len­de ar­gu­ment på Stor­tin­get. Det blir uryd­dig og util­gjen­ge­lig der­som po­li­ti­ker­nes per­son­li­ge mo­ti­va­sjon eller over­be­vis­ning skal ut­gjø­re det po­li­tis­ke ar­gu­men­tet.

Når KrF valg­te å fjer­ne be­kjen­nel­ses­pa­ra­gra­fen viste de etter min me­ning for­stå­el­se for ak­ku­rat denne pro­ble­ma­tik­ken. De øns­ket å sende et de­mo­kra­tisk sig­nal om at her er det po­li­tik­ken som gjel­der - og den har en ty­de­lig verdi­for­ank­ring som KrF-po­li­ti­ke­re selv­sagt må være for­plik­tet til, men det er en gans­ke annen sak å for­plik­te par­ti­ets po­li­ti­ke­re til en re­li­giøs tros­be­kjen­nel­se.

Det blir like ab­surd som at et annet parti skul­le kreve av sine po­li­ti­ke­re at de be­kjen­te seg til ate­is­tisk hu­ma­nis­me som livs­syn. Det er en ve­sens­for­skjell på å verd­set­te og an­er­kjen­ne be­tyd­nin­gen av po­li­ti­ker­nes livs­syns­over­be­vis­nin­ger, ver­sus å kreve en per­son­lig be­kjen­nel­se for at noen skal få til­slut­te seg et po­li­tisk parti.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Re­li­gion og po­li­tikk kan altså ikke hol­des helt ad­skilt så lenge det fin­nes re­li­giø­se po­li­ti­ke­re, men det betyr ikke at vi kan føre re­li­giøs po­li­tikk. De fær­res­te øns­ker seg et teokra­ti, så da kan hel­ler ikke den po­li­tis­ke ar­gu­men­ta­sjo­nen være re­li­giøs.

Det er for­skjell på en prest og en po­li­ti­ker. Selv om de kan dele både me­nin­ger og mo­ti­va­sjon, kan de ikke ar­gu­men­te­re på samme måte i kir­ken og på Stor­tin­get.

Silje Kvamme Bjørndal

doktorgradsstipendiat ved Menighetsfakultetet

Les også
Religion og politikk
Les også
«Hotline» til VårherreKarl Johan Hallaråker
Les også
Hanvold blander gjerne politikk og kristendom