| Debatt
Pride-forkynnelse i skolen

Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Forkynnelse. Det har noe med religion å gjøre tenker vi vel. En person prøver å påvirke andre med sin tro. Men det kan også være en påvirkning av andre som ikke er av religiøs art. Forkynnelsen vil ofte få tilhørerne til å skifte mening så de har samme oppfatning som den forkynneren står for. Som regel skjer dette ved bruk av ord, men det kan også benyttes bestemte aktiviteter, så ord og handling utgjør en enhet.
Det har lenge vært forbudt å forkynne i KRLE faget i skolen. Nå er forbudet utvidet til å gjelde alle fag – også skoletimer der faget ikke er av religiøs karakter. Alle fag skal fremstilles på en objektiv måte så elevene lærer om dem uten på bli preget av en bestemt oppfatning.
Forkynnelse er forbudt i skolen. Det må også gjelde for pride!
Når det gjelder undervisningen om ulike holdninger og handlinger angående kjønn, seksualitet og identitet, skal barna få kunnskap om det mangfoldet som finnes i dagens samfunn. De skal også lære å vise respekt for dem som lever på ulike måter. Læreplanen sier at det skal skje ved en objektiv orientering, men skolebøkene gir ikke bare kunnskap. De går lagt i å formidle Fris seksualmoral på en forkynnende måte.
Man får inntrykk at bøkenes forfattere ønsker å påvirke skolebarna i denne tenkningen. Det gjelder særlig bøkene som oftest brukes i 5. og 9. klasse. Denne moralen står også pride-bevegelsen for, så derfor går det an å tale om en form for pride-forkynnelse i skolen.
Barna skal få kunnskap om ord og uttrykk som hetero, homo, lesbisk, trans og polygami, men også ha et positivt forhold til alle seksuelle handlinger for alle er like bra. Det som tidligere ble oppfattet som normløst, er nå blitt normen for et godt seksualliv. Barna skal gjennom normkritikk tilegne seg det nye synet. Elevene oppmuntres til å benytte uttrykket «gutter og jenter og andre». På den måten viser de at de har forstått og tilegnet seg den kjønnsforståelsen som Fris Rosa kompetanse har fått offentlig tillatelse til å forkynne i skolen.
Skolemateriellet oppfordrer barna til å bestemme hvilket kjønn de ønsker å være, for deres biologiske kjønn kan bare være et ytre tegn på at de «er født i feil kropp». De kan, ja, bør, tenke på seg selv om de er gutt eller jente eller ingen av delene. Særlig i 5. og 10. klasse pågår det en bevisst påvirkning av elevene idet det forkynnes et syn på kjønn og sex som både Fri og pride ønsker å fremme. Dermed går man ikke bare utover det Læreplanen legger opp til, men bryter klart med den. Det synes å gå greit i dette tilfellet. Men det ville ha blitt dundrende kritikk hvis det hadde skjedd i religiøse fag.
I grunnskolen finnes det en fritaksrett som gir elevene rett til fritak for aktiviteter når fritaket begrunnes ut fra tro eller livssyn. Dette gjelder fore eksempel for skolegudstjeneste og skoledeltakelse i pride-parade. Det er et spørsmål om fritaket også gjelder for det som oppleves som forkynnelse av en tro eller livssyn som foreldrene og/eller elevene er uenige i. Men siden en slik påvirkning ikke skal forekomme, gir det sterkt grunnlag for en praktisering av fritaksretten også i slike tilfeller.
Opplysningsloven paragraf 2.3a gir imidlertid ikke eleven allmenn fri i et slikt tilfelle. Skolen skal formidle det faget som eleven får fritak fra, på en annen og mer objektiv måte slik at eleven får kunnskap om for eksempel seksuelt mangfold i dagens samfunn. Men det skal altså skje på en måte som ikke bærer preg av pride-forkynnelse. For forkynnelse er forbudt i skolen. Det må også gjelde for pride!