| Debatt
Pinsebevegelsens dobbeltkommunikasjon er ødeleggende
IKKE LETTVINT: De menighetene, pastorene og teologene som ønsker å inkludere skeive fullt ut, gjør ikke det på et lettvint grunnlag, skriver Elisabeth Meling.
Herman Frantzen
I juni skrev jeg et innlegg i Vårt Land: Når Guds kjærlighet stanser ved kirkedøra, om hvordan det var for meg som skeiv å være en del av en pinsemenighet – og samtidig ikke få høre til. Hvordan det gjør noe med et menneske å bli redusert til en «sak» eller en teologisk problemstilling.
På Re:tro fulgte jeg opp med å stille spørsmålet: Hvorfor er ikke pinsebevegelsen mer åpen for likekjønnede ekteskap og transpersoners erfaringer – når hele bevegelsens teologiske hjerte slår for nåde, forvandling og personlig vandring med Gud?! (Når nåden ikke gjelder for alle).
Det er i lys av dette jeg vil peke på Pinsebevegelsens selvmotsigende tilnærming til LHBT-tematikken.