Pastorkrise?

Jeg er ikke så sikker på at det er en pastorkrise vi ser nå. Det er vel så mye en menighetskrise.

Dagen satte for­ri­ge uke søke­ly­set på pas­tor­kri­sen i Fri­kir­ke-Nor­ge. Kri­sen ram­mer me­nig­he­ter som ikke kla­rer å re­krut­te­re pas­to­rer. Vi kan jo bare spe­ku­le­re på hvor­dan dette vil på­vir­ke me­nig­he­te­ne over tid, og ikke minst hvor­dan dette kan svek­ke evan­ge­lis­ke me­nig­he­ter sin på­virk­ning i lan­det.

Hva er så år­sa­ken til at vi har pas­tor­kri­se? Det er sik­kert mange år­sa­ker, og jeg har bare mu­lig­het til å adres­se­re noen av dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De siste 12 årene har jeg en­ga­sjert meg i å ar­bei­de frem et høy­skole­al­ter­na­tiv for ut­dan­ning av pas­to­rer og le­de­re. Norsk pinse­be­ve­gel­se har frem til for få år siden, som en av få na­sjo­na­le pinse­be­ve­gel­ser, valgt å si nei til for­mell høy­skole­ut­dan­nel­se av le­de­re. Bud­ska­pet har vært, og er, at det er ulike veier til tje­nes­te, og at for­mell pas­tor­ut­dan­nel­se bare er en av dem. Re­spon­sen på høy­skole­ini­tia­ti­vet har vært be­skje­den i Pinse­be­ve­gel­sen. Jeg tror år­sa­ken lig­ger i at vi har et litt ube­visst for­hold til hvil­ken bak­grunn le­de­re har, og hvor­dan veien frem til pas­tor­tje­nes­ten bør være.

Det er enig­het om at Gud kal­ler til tje­nes­te, men mange av dem som er kalt av Gud blir over­latt til seg selv når de skal finne ut hva de skal gjøre med kal­let. Det er en svak­het i vår kul­tur at vi ten­ker på kall som noe den en­kel­te må hånd­te­re på egen hånd. Det er et kol­lek­tivt an­svar å ta vare på dem som Gud kal­ler og hjel­pe dem til å finne en vei til tje­nes­te.

Den van­ligs­te veien går fra ung­doms­pas­tor til me­nig­hets­pas­tor, og det er i denne over­gan­gen det vir­ker som re­krut­te­rings­kri­sen nå opp­står. Vel­dig få ung­doms­pas­to­rer tar ste­get inn i pas­tor­gjer­nin­gen. Man tje­ner sin tid i ung­doms­ar­bei­det, men man øns­ker ikke å avan­se­re til ho­ved­pas­tor­tje­nes­te i en me­nig­het. Hvor­for ikke?

De aller fles­te unge le­de­re ori­en­te­rer seg i dag i et glo­balt kris­tent land­skap ved å hente im­pul­ser fra me­nig­hets­kul­tu­rer ver­den over. Gjen­nom å lytte til for­kyn­ne­re, be­sø­ke kon­fe­ran­ser eller opp­hol­de seg en tid i disse me­nig­he­te­ne, hen­tes det hjem nye idea­ler.

Det som er fel­les­nev­ne­ren for de fles­te av disse in­ter­na­sjo­na­le im­pul­se­ne, er et fokus på opp­dra­get med å leve evan­ge­lie­sen­trer­te liv som når ut til da­gens men­nes­ker: Dy­na­mis­ke, tids­rik­ti­ge og pro­gres­si­ve me­nig­he­ter som viser hvor­dan det vans­ke­li­ge opp­dra­get med å nå ut til nye men­nes­ker er mulig å gjen­nom­føre.

Idea­le­ne i nors­ke fri­me­nig­he­ter er ikke spis­set mot opp­dra­get slik vi kunne ønske. Gjen­nom årene har det blitt lagt til mange andre opp­ga­ver og for­vent­nin­ger. Disse er ikke nød­ven­dig­vis feil, men de er kre­ven­de å imøte­kom­me.

Å ta vare på et mang­fol­dig sang­ut­trykk, bred­den i ak­ti­vi­tets­til­bu­det, uhøy­ti­de­lig tone og fol­ke­lig de­mo­kra­ti er bare noen av de idea­le­ne som har vært, men som i dag gjør job­ben vans­ke­li­ge­re.

Unge men­nes­ker i dag lever nært på folk som ikke tror, og disse hav­ner leng­re og leng­re bort fra be­rø­rings­punk­ter med fri­me­nig­he­ter. Øns­ket om å re­pre­sen­te­re en tids­rik­tig me­nig­het som mål­bæ­rer kon­ser­va­ti­ve ver­di­er er vik­tig, og da blir ofte in­ter­esse­kon­flik­te­ne store mel­lom ge­ne­ra­sjo­ne­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er ikke en teo­lo­gisk ut­glid­ning på gang i fri­kirke­mil­jø­ene, det er sna­re­re et de­spe­rat behov for å gjøre til­tak slik at man ikke blir yt­ter­li­ge­re iso­lert og frem­med fra folk flest. Skal vi klare det, må alle kref­ter sen­tre­re seg om de rik­ti­ge opp­ga­ve­ne. Det er ikke all­tid ar­beids­be­skri­vel­sen til pas­to­re­ne re­flek­te­rer dette, og det har de aller fles­te pas­tor­kan­di­da­te­ne skjønt.

Jeg ut­fors­ket mitt per­son­li­ge kall i en tid hvor vi ble un­der­vist at vi skul­le re­spek­te­re våre le­de­re. Mitt ønske om å bygge en ny me­nig­het for en ny ge­ne­ra­sjon ble re­spek­tert av for­stan­der og le­del­se i Pinse­kir­ken Ta­ber­nak­let, og jeg har nå snart ti år bak meg i kon­sen­trert me­nig­hets­plan­tings­ar­beid. Det har gitt re­sul­ta­ter.

Det er opp­lagt at disse ti årene hadde vært vel­dig an­ner­le­des for meg om jeg hadde valgt å lede en tra­di­sjo­nell me­nig­het gjen­nom end­rings­pro­ses­ser. Jeg ble til­budt noen slike job­ber, men tak­ket nei fordi me­nig­hets­kul­tu­rene som of­test vin­ner over tje­neste­ga­ve­ne.

Hvert år be­sø­ker jeg rundt 50 ulike me­nig­he­ter, og jeg be­sø­ker flere etab­ler­te me­nig­he­ter enn ny­plan­te­de. Jeg er over­be­vist at de etab­ler­te me­nig­he­te­ne er be­tyd­nings­ful­le, og at de må fun­ge­re godt om vi skal ha en sjan­se til å på­vir­ke lan­det.

Jeg er ikke så sik­ker på at det er en pas­tor­kri­se vi ser nå. Det er vel så mye en me­nig­hets­kri­se. For mange me­nig­he­ter må det grunn­leg­gen­de kul­tu­rel­le om­leg­gin­ger til for at ar­beids­for­hol­de­ne skal bli at­trak­ti­ve og hånd­ter­ba­re for pas­tor­kan­di­da­te­ne.

Øystein Gjerme

pastor i Salt Bergenskirken

Les også
- Ja, vi har en pastorkrise
Les også
Pastorkrisen i frikirke-Norge
Les også
Tar over pinsekirke for tredje gang
Les også
Vanskelig rekruttering