Andreas Viumdal, prosjektrådgiver i De norske pinsemenigheters ytremisjon.

Oppskriften på fred og forsoning

Stri­den­de par­ter som begge vel­ger fred og som i møte med hver­and­re er vil­li­ge til å ofre noe av egen stolt­het og egne følte ret­tig­he­ter har mu­lig­het til selv å bli en del av mi­rak­let, skriver Andreas Viumdal.

Vi står midt i fei­rin­gen av vårt 200-års ju­bi­le­um for grunn­lo­ven - en grunn­lov som bidro til å gjøre det slutt på de utal­li­ge kri­ge­ne som opp gjen­nom his­to­ri­en ble ut­kjem­pet mel­lom land og grup­pe­rin­ger her i Nor­den.

For få dager siden fei­ret vi også at det er 69 år siden fre­den igjen sen­ket seg over vårt land og at na­zis­te­nes her­jin­ger var over.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi lever på mange måter i en fre­dens tid. Sta­tis­tisk sett blir det ut­kjem­pet færre kri­ger nå enn det det jevnt over har blitt ut­kjem­pet både i nyere og eldre his­to­rie.

På tross av dette er krig, bor­ger­krig og vol­de­li­ge kon­flik­ter en kilde til gru­som­me li­del­ser for mil­lio­ner av men­nes­ker hvert år.

De fles­te av disse skjeb­ne­ne vil vi aldri få høre om, men gjen­nom dag­li­ge ny­hets­sen­din­ger blir vi sta­dig på­min­net om tra­ge­di­er som ram­mer og øde­leg­ger en­kelt­men­nes­kers og na­sjo­ners fram­tid.

«Fred på jord» er den ul­ti­mate vi­sjon i møte med de nevn­te gru­som­he­ter. Men på tross av at de fles­te men­nes­ker tro­lig verd­set­ter fred høy­ere enn krig, for­blir denne vi­sjo­nen uto­pisk. Hvor­for kla­rer vi ikke å leve fre­de­lig sam­men?

For å være mer prak­tisk og løs­nings­ori­en­tert - hva skal til for at krig og kon­flikt kan bli for­vand­let til for­soning og fre­de­lig sam­ek­sis­tens? Spørs­må­let har tro­lig mil­lio­ner av svar - for­skjel­li­ge fra en kon­flikt til en annen.

Hver stri­den­de part må gjen­nom ydmyk selv­ran­sa­kel­se, sam­men med sine fien­der, finne fram til sine svar før de sam­men kan bygge sin fred på jord.

Forsk­ning, er­fa­ring og sunn for­nuft peker li­ke­vel på at det fin­nes noen fel­les svar - fel­les ver­di­er - som er vik­ti­ge for at en kon­flikt skal kunne trans­for­me­res til fred og for­soning.

I følge fredsnes­to­ren John Paul Le­dera­ch peker også Bi­be­len på noen slike svar. For Le­dera­ch har Sal­me­ne 85:11 blitt en slags opp­skrift på for­soning:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mis­kunn og sann­het skal møte hver­and­re, rett­ferd og fred skal kysse hver­and­re.

I følge Le­dera­ch er for­soning og mu­lig­het for va­ri­ge og fred­full sam­ek­sis­tens etter krig og kon­flikt av­hen­gig av en ba­lan­se mel­lom de fire or­de­ne mis­kunn, sann­het, rett­ferd og fred.

Mis­kunn eller nåde som et mot­svar mot hevn og hat er es­sen­si­elt i en post-kon­flikt kon­tekst der men­nes­ker er drept, kren­ket eller har mis­tet alt.

Men i følge Le­dera­ch kan det i slike si­tua­sjo­ner bli «for mye nåde», eller skal vi kan­skje hel­ler si en feil type nåde? Med hen­vis­ning til salme­ver­set må nem­lig nåden ba­lan­se­res med sann­het.

Skal et men­nes­ke eller en na­sjon klare å for­so­ne seg med en urett som er be­gått, må sann­he­ten for­tel­les. Vi må vite hva som har skjedd og den skyl­di­ge må iden­ti­fi­se­res og kon­fron­te­res.

Først når nåden og sann­he­ten møtes og ba­lan­se­rer hver­and­re, kan men­nes­ker for­so­ne seg med for­ti­den og sam­men med tid­li­ge­re fien­der, bygge en fre­de­lig fel­les fram­tid.

I til­legg til sann­he­ten og nåden peker Salme 85:11 på at det også tren­ges rett­fer­dig­het og fred for at for­soning og fel­les fram­tid skal kunne byg­ges. Rett­fer­dig­het er en for­len­gel­se av sann­he­ten.

Ikke bare må sann­he­ten fram og gjer­nings­per­soner kon­fron­te­res med sine over­grep - over­gre­pe­ne må også «be­ta­les for» slik at rett­fer­dig­het kan opp­nås. Sam­ti­dig er det vik­tig at denne «rett­fer­dig­he­ten» ikke blir en ren hevn. Den må også ba­lan­se­res ut med nåde og et ønske om fred.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For at disse fire or­de­ne skal kunne møtes og være med å danne gro­bunn for fred må alle par­ter «velge fred».

Stri­den­de par­ter som begge vel­ger fred og som i møte med hver­and­re er vil­li­ge til å ofre noe av egen stolt­het og egne følte ret­tig­he­ter har mu­lig­het til selv å bli en del av mi­rak­let når kon­flikt og krig trans­for­me­res til fred og for­soning.

Andreas Viumdal

prosjektrådgiver i De norske pinsemenigheters ytremisjon

Les også
Bedre med Gud i Grunnloven
Les også
Farlig fantasi
Les også
Forsvarer Guds plass i Grunnloven«Gud i Grunnloven»