Om akademi og bibelsyn

- Mange av spørs­måls­stil­lin­ge­ne i inn­leg­ge­ne som har vært tryk­ket i Dagen byg­ger på pre­mis­ser som, til tross for at hen­sik­ten er å være bi­beltro, har svik­ten­de teo­lo­gisk grunn­lag i lys av klas­sisk kris­ten tro.

Stu­denten­ga­sje­men­tet for NLA Høg­sko­len er det ingen grunn til å av­feie. En­ga­sje­men­tet er ekte­følt, og det bry­ter på dypt vann.

Pro­blem­stil­lin­ge­ne knyt­tet til aka­de­mis­ke stu­di­er av kris­ten­dom og teo­lo­gi er ikke ugjen­kjen­ne­li­ge for mange av oss som en gang selv har vært iv­ri­ge teo­logi­stu­den­ter. Både vi på NLA Høg­sko­len og ei­er­or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne har en kon­ti­nu­er­lig opp­ga­ve med å bidra til en for­stå­el­se av hva NLA Høg­sko­len er og ikke er, og hva det vil si å stu­de­re teo­lo­gi in­nen­for en aka­de­misk set­ting.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg vil takke ge­ne­ral­sek­re­tæ­re­ne Fur­nes og Ås­land for et vik­tig og kon­struk­tivt inn­spill på dette.

Teo­log til tje­nes­te

Hva er det egent­lig å stu­de­re teo­lo­gi, og bli en teo­log? På aka­de­mi­et lærer vi fag­teo­lo­gi. Dette kan be­skri­ves som et ar­beids­red­skap i den krist­ne teo­lo­gi­en.

Å bli teo­log til tje­nes­te for kir­ken kre­ver mer, slik en 300-talls teo­log for­mu­ler­te det: En teo­log er en som ber i Ånd og sann­het, og den som ber i Ånd og sann­het er en teo­log. Der­for er den krist­ne til­be­del­sen og guds­tje­nes­ten både pri­vat og of­fent­lig av­gjø­ren­de for en fag­teo­log som skal tjene kir­ken.

På vegne av andre

Mar­tin Lu­ther skrev at ingen blir teo­log uten gjen­nom bønn, medi­ta­sjon (å grun­ne over troen, Guds gjer­nin­ger og stor­het) og an­fek­tel­se.

En klok mann sa der­for at å være teo­log er å bære an­fek­tel­se på vegne av andre. Det er å tren­ge inn i det krist­ne tros­uni­ver­sets rik­dom, ja, men det er også å dukke ned i de vans­ke­li­ge spørs­må­le­ne og teste de «fer­dig­tyg­de» sva­re­ne og se om de vir­ke­lig hol­der.

Dette kan være en kre­ven­de og ensom er­fa­ring. Der­for vil jeg un­der­stre­ke vik­tig­he­ten av at me­nig­he­ter og le­de­re som sen­der sine unge til teo­logi­stu­di­er ved NLA Høg­sko­len har om­sorg for «sine» stu­den­ter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ikke uten an­fek­tel­ser

Vi er klar over at stu­den­te­ne har mer eller mind­re til­lit til ulike læ­re­re. Slik vil det være. Vi for­sø­ker å ta vare på dem så godt vi kan, og jeg er glad for at svært mange også ut­tryk­ker at de opp­le­ver å være i gode hen­der. Sam­ti­dig ford­rer den aka­de­mis­ke set­tin­gen en viss dis­tan­se.

Stu­den­te­ne skal kunne vur­de­re oss kri­tisk, og der­for slip­pe å være noen læ­rers «di­sip­pel». Men ingen tro­en­de går gjen­nom et teo­logi­stu­di­um uten an­fek­tel­ser, og det er vik­tig at både stu­den­ter og nære støtte­spil­le­re er klar over dette. Stu­den­te­ne tren­ger for­bønn, opp­føl­ging og til­lits­per­soner som er vil­li­ge til å gå sam­men med dem og støt­te dem. Når det er sagt: Det er mitt og and­res vit­nes­byrd at ingen stu­di­er kan være mer gi­ven­de og gi så mang­fol­dig til­ba­ke for inn­sat­sen.

NLA Høg­sko­lens so­li­de fun­da­ment

Så til noen kon­kre­te mo­men­ter fra de­bat­ten:

NLA Høg­sko­lens so­li­de fun­da­ment i en kris­ten tra­di­sjon er grunn­leg­gen­de for in­sti­tu­sjo­nen og skal prege alt vårt ar­beid. Sam­ti­dig er vi altså som høy­sko­le for­plik­tet til å ar­bei­de etter na­sjo­na­le og in­ter­na­sjo­na­le aka­de­mis­ke kri­te­ri­er.

Vår un­der­vis­ning skal i prin­sip­pet kunne føl­ges av alle typer stu­den­ter, og til­stre­be forsk­nings­ba­sert ob­jek­ti­vi­tet og aka­de­misk etter­ret­te­lig­het. Om vi ikke skil­ler klart mel­lom et aka­de­misk ka­te­ter og en preke­stol, har vi ikke len­ger et aka­de­mi.

NLA Høg­sko­lens vi­sjo­næ­re grunn­leg­ge­re mente at vi som krist­ne har noe i aka­de­mi­et å gjøre. De var selv­sagt klar over at vi da må spil­le med åpne kort, og in­nen­for aka­de­mi­ets spille­reg­ler, slik vi for­ven­ter at andre aka­de­mis­ke in­sti­tu­sjo­ner gjør. Dette er ikke å tale med to tun­ger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ikke «nøy­tralt aka­de­misk»

Sam­ti­dig er det av­gjø­ren­de at det er kon­sis­tens mel­lom vår vir­ke­lig­hets­for­stå­el­se og det vi lærer, enten det er ved ka­te­te­ret eller på en preke­stol.

Ingen av oss som ar­bei­der ved NLA Høg­sko­len mener at det er mulig å ar­bei­de «nøy­tralt aka­de­misk». Nett­opp der­for byg­ger den aka­de­mis­ke tra­di­sjo­nen på gjen­si­dig kri­tisk åpen­het, ba­sert på an­er­kjen­te fag­li­ge me­to­der og red­ska­per, som åpen kilde­bruk og kilde­kri­tikk, åpen­het om for­tolk­nings­me­to­de og så vi­de­re.

Aka­de­misk ar­beid er all­tid i fare for mer eller mind­re be­viss­te for­søk på ideo­lo­gisk over­sty­ring fra mange hold. Der­for er de vi­ten­ska­pe­li­ge me­to­de­ne så grunn­leg­gen­de og nød­ven­di­ge. De gir oss ram­mer for en fel­les boltre­plass, uav­hen­gig av ideo­lo­gisk po­si­sjon, der alle kan ut­ford­res på grunn­lag av pre­mis­ser vi deler.

Av­slø­re hver­and­res «bril­ler»

Ingen tol­ker vir­ke­lig­he­ten eller teks­ter i et va­ku­um. Ingen av oss leser uten «bril­ler». Den aka­de­mis­ke sam­ta­len hand­ler blant annet om å av­slø­re hver­and­res «bril­ler», de vi selv ikke ser, men som ube­visst far­ger vår for­stå­el­se. Så kan man spør­re seg hvil­ke grunn­leg­gen­de ver­dens­bil­der og fi­lo­so­fisk-ideo­lo­gis­ke po­si­sjo­ner som best un­der­støt­ter mu­lig­he­ten for å ar­bei­de aka­de­misk på denne måten. NLA Høg­sko­len står i en lang og stolt kris­ten tra­di­sjon, som etter min me­ning gir det aller beste grunn­la­get for denne måten å til­nær­me seg vir­ke­lig­he­ten på.

Slik Gud har be­stemt det

Al­le­re­de i Bi­be­lens ska­pel­ses­be­ret­ning «se­ku­la­ri­se­res» vår ver­den på en måte som var gans­ke uhørt på den tiden det ble skre­vet: Ver­ken sol, måne, dyr eller trær er gud­dom­me­li­ge eller styrt av lune­ful­le gu­ders inn­byr­des kamp. Nei, solen og månen er sim­pelt­hen «lys og lam­per». Sam­men med alt det skap­te er de gitt sine faste plas­ser, og føl­ger sine gitte ram­mer og lover slik Gud har be­stemt det. Slik er det, helt uav­hen­gig av hvil­ke guder alle andre enn det lille fol­ket Is­rael måtte tro på.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mulig å un­der­sø­ke vir­ke­lig­he­ten

En kon­se­kvens av be­ret­nin­gen Bi­be­len gir oss på sine førs­te bla­der er at den leg­ger grunn­lag for noe helt sen­tralt i den mo­der­ne aka­de­mis­ke tra­di­sjo­nen, nem­lig me­to­disk ag­nos­ti­sis­me. Det betyr ikke at man må ar­bei­de og tenke som om Gud ikke fin­nes. Det betyr at vir­ke­lig­he­ten er kon­stru­ert av Ska­pe­ren selv slik at det er mulig for oss å un­der­sø­ke dens struk­tur og lov­mes­sig­het på alle om­rå­der, helt uav­hen­gig av om vi fak­tisk tror på den Gud som har skapt det hele. Vi tren­ger der­for ikke å bruke Gud som trum­far­gu­ment når vi un­der­sø­ker vir­ke­lig­he­ten Han har skapt.

Ikke redd for kri­tisk søke­lys

Bi­be­len er rik­tig­nok gans­ke krass mot dem som til­ber stokk og stein og døde ting, og ikke gjen­nom alt det skap­tes fan­tas­tis­ke lov­mes­sig­het ser den Gud som står bak.

Li­ke­vel har krist­ne helt fra be­gyn­nel­sen lært vil­lig av de beste kunn­ska­per om ver­den og vir­ke­lig­he­ten, hvem som nå måtte ha fun­net det ut og for­mu­lert det.

For Gud lyver ikke, hel­ler ikke gjen­nom sitt ska­per­verk. Han lar sin sol gå opp, og lar det regne over onde og gode, og hans vir­ke­lig­het kan un­der­sø­kes og be­skri­ves av hvem som helst, uav­hen­gig av hvil­ke guder de tror eller ikke tror på.

Sam­ti­dig vil det all­tid være en øvel­se å avkle ulike kunn­ska­pers bun­det­het til ideo­lo­gis­ke po­si­sjo­ner. De frems­te krist­ne fors­ker­ne har aldri vært redd for et kri­tisk søke­lys på seg selv i så måte. Hvis Gud står bak alt det skap­te, tren­ger vi ikke å be­skyt­te Ham bak ideo­lo­gis­ke for­svar og for­sø­ke å pynte på vir­ke­lig­he­ten for Hans skyld.

Svik­ten­de teo­lo­gisk grunn­lag

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mange av spørs­måls­stil­lin­ge­ne i inn­leg­ge­ne som har vært tryk­ket i Dagen byg­ger på pre­mis­ser som, til tross for at hen­sik­ten er å være bi­beltro, har svik­ten­de teo­lo­gisk grunn­lag i lys av klas­sisk kris­ten tro.

Det kre­ver imid­ler­tid mer plass, tid og åpen dia­log enn Da­gens de­batt­spal­ter gir rom for å be­ly­se disse pro­blem­stil­lin­ge­ne grun­dig. Jeg vil igjen be­nyt­te an­led­nin­gen til å minne in­ter­es­ser­te om den til­lys­te fag­da­gen ved NLA Høg­sko­len i Sand­vi­ken, og ser frem til vi­de­re kon­struk­ti­ve sam­ta­ler med stu­den­te­ne som har en­ga­sjert seg i de­batt­inn­legg om disse spørs­må­le­ne.

Jeg håper de fort­satt vil lytte med kri­tisk en­ga­sje­ment, og med et ønske om å tren­ge dy­pe­re inn i tro­ens vir­ke­lig­hets­for­stå­el­se.

Bi­bel­fun­da­men­ta­lis­men

Øns­ket om å være tro mot Bi­be­len og Gud som åpen­ba­rer seg gjen­nom den er pris­ver­dig. Dette en­ga­sje­men­tet deler jeg fullt ut. Det pa­ra­dok­sa­le er li­ke­vel at den så­kal­te bi­bel­fun­da­men­ta­lis­men byg­ger på pre­mis­ser som slett ikke kom­mer fra Bi­be­len, og hel­ler ikke er klas­sisk evan­ge­lisk lu­thersk.

Denne fun­da­men­ta­lis­men er en re­ak­sjon på mo­der­ne ra­sjo­na­lis­tisk «li­be­ral­teo­lo­gi», men for­ut­set­ter li­ke­vel en mo­der­ne his­to­rie­po­si­ti­vis­me som lig­ger til grunn for ra­sjo­na­lis­men og mye av dens bi­bel­kri­tikk. Sam­ti­dig stil­les mange unge in­tel­lek­tu­el­le over­for det fals­ke val­get mel­lom tro­skap mot Gud og in­tel­lek­tu­ell re­de­lig­het. Det er al­vor­lig.

Den tid­li­ge kir­kens GT-les­ning

Ingen spørs­mål har en­ga­sjert meg mer som teo­log enn kri­sen i den mo­der­ne kris­ten­he­tens for­hold til Bi­be­len. Også som his­to­ri­ker har dette vært en driv­kraft for meg: Å få en dy­pe­re inn­sikt i hvor­dan kir­ken i de førs­te år­hund­re­ne fak­tisk leste, bruk­te og for­sto Bi­be­len. Jeg tror at inn­sikt i denne his­to­ris­ke epo­ken kas­ter lys over da­gens si­tua­sjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vår krist­ne tro er his­to­risk fun­dert, og dette er vik­tig. Hva betyr dette for vårt for­hold til GT? Jeg tror ikke jeg har ut­talt meg til stu­den­te­ne spe­si­fikt om his­to­ri­si­te­ten til noen deler av Is­ra­els his­to­rie, men det er rik­tig at jeg har for­svart de gam­mel­tes­ta­ment­li­ge fors­ker­nes rett og plikt til å drive fag­lig ar­beid på an­er­kjen­te aka­de­mis­ke pre­mis­ser, og sagt at vi må ta den fag­li­ge de­bat­ten til etter­ret­ning. Det er også rik­tig at jeg, ut fra den tid­li­ge kir­kens GT-les­ning, har stilt spørs­måls­tegn ved å gjøre his­to­ri­si­te­ten i be­ret­nin­ge­ne til en ho­ved­sak. La meg ut­dy­pe dette:

Hva i GT hand­ler ikke om Jesus?

Den krist­ne for­stå­el­sen av GT, slik NT og old­kir­ken be­vit­ner den, er kris­to­lo­gisk fun­dert. «Alle» skrif­te­ne vit­ner om Ham, det er i Ham de får sin opp­fyl­lel­se. Både NT-for­fat­te­re og sen­tra­le teo­lo­ger i old­kir­ken for­sto dette ra­di­kalt: Det er Ham de hele tiden har talt om.

Før Jesu komme er der­for GTs for­tel­lin­ger nær­mest å for­stå som skyg­ger og bil­der, fordi det teks­te­ne be­skri­ver ennå ikke har skjedd. Først i og med Jesus er alt «vir­ke­lig» his­to­rie. Når Jesus kom­mer, «åpner» GT seg, fordi det bare er han som kan «åpne bok­rul­len».

Der­for er det å stil­le spørs­må­le­ne på hodet å skil­le mel­lom hva som er sant, hva som hand­ler om Jesus og hva som «bare er al­le­go­ri­er» i GT. Mitt enkle spørs­mål til­ba­ke må være: Hva i GT hand­ler ikke om Jesus, hva er det som ikke har blitt opp­fylt og fun­net sitt sanne og egent­li­ge inn­hold i Ham, hvis vi skal holde oss til Jesu bi­bel­syn?

Guds evige plan

En «flat» åpen­ba­rings­his­to­risk les­ning av GT ble i old­kir­ken av­vist som he­re­tisk fordi den un­der­grav­de in­kar­na­sjo­nens be­tyd­ning og nød­ven­dig­het. Evan­ge­li­et om Jesus er gode ny­he­ter som av­slø­rer Guds plan fra evig­het av. Dette er en av grun­ne­ne til at jeg for min del av­vi­ser det som kal­les bi­bel­fun­da­men­ta­lis­me. Egent­lig vil jeg hel­ler kalle dette bi­bel­sy­net his­to­rie­fun­da­men­ta­lis­me, fordi den vel­ger mo­der­ne his­to­risk ra­sjo­na­lis­me, hel­ler enn Kris­tus, som Bi­be­lens sann­hets­kri­te­ri­um.

Er da kris­ten­dom­mens his­to­ris­ke for­ank­ring un­der­ord­net? På ingen måte. Hvis Kris­tus ikke er stått opp er vår tro intet, og vårt bud­skap me­nings­løst. Da kan vi ikke stole på at Han vir­ke­lig var Gud og men­nes­ke i en per­son, som har for­sont oss med Gud vår Far.

Fordi Gud ville det slik

Jesu opp­stan­del­se fra de døde er det his­to­ris­ke «null­punk­tet» i Bi­be­len. All sann­het og his­to­rie må for­hol­de seg til denne hen­del­sen. Sam­ti­dig har vi i vårt nye tes­ta­men­te for­skjel­li­ge ver­sjo­ner av hvor­dan denne fun­da­men­talt av­gjø­ren­de hen­del­sen ble be­vit­net. Skal vi så spør­re hvem av evan­ge­lis­te­ne som for­tel­ler «reell his­to­rie» om hvem som kom til gra­ven og hvor­dan hen­del­sen for­løp, og hvem av dem som lyver, eller slur­ver med sann­he­ten?

Min me­ning er nei. Dette kan opp­fat­tes som et ba­nalt poeng, men det er vik­tig. Betyr disse små for­skjel­le­ne i be­ret­nin­ge­ne om be­vit­nel­sen av kris­ten­dom­mens av­gjø­ren­de his­to­ris­ke hen­del­se at Bi­be­len ikke er for­talt på­li­te­lig, slik Gud egent­lig ville ha den? For min del tror jeg at dette har blitt for­talt nett­opp slik Gud ville det.

Men, om jeg får ut­tryk­ke meg slik: jeg tror både Gud og den tid­li­ge krist­ne kirke har vil­let si oss noe vik­tig med å in­klu­de­re fire evan­ge­li­er i vår ny­tes­ta­ment­li­ge kanon. Jeg tror alle evan­ge­lie­ne snak­ker sant, og med all re­spekt for mitt eget fag, jeg tror de snak­ker san­ne­re enn om evan­ge­lie­ne var blitt skre­vet av mo­der­ne his­to­ri­ke­re. Ingen av evan­ge­lis­te­ne «lyver» om his­to­ri­en, men de for­tel­ler mer enn his­to­rie, og gjen­nom sine for­tel­lin­ger vil de gjøre oss opp­merk­som­me på det.

For­blin­det «bi­bel­tro­skap»

Selv på bak­grunn av den mest ni­ti­de kilde­grans­king ville to mo­der­ne his­to­ri­ke­re aldri for­talt en his­to­rie nøy­ak­tig likt. Så hva er «reell his­to­rie»? Slik en mo­der­ne his­to­ri­ker ville for­talt den? Selv fore­trek­ker jeg å tenke, også om GTs for­tel­lin­ger, at Bi­be­len er his­to­rie slik Gud ville for­talt den, og fak­tisk har for­talt den, med et sen­tralt mål for øye: at vi skul­le gjen­kjen­ne Han i Jesus. Jeg tren­ger ikke å spør­re his­to­ri­ker­ne om Gud har rett til å for­tel­le slik.

Når det gjel­der hvil­ken his­to­risk knagg kris­ten­dom­men hen­ger på, og må henge på, hol­der jeg meg til Pau­lus. Pau­lus er sam­ti­dig Bi­be­lens frems­te ek­sem­pel på at vårt tolk­nings­per­spek­tiv er av­gjø­ren­de, og at nid­kjær­het for Bi­be­lens bok­stav kan føre oss på ville veier. Hans dra­ma­tis­ke er­fa­ring uten­for Da­mas­kus var at han var blitt en mot­stan­der og for­føl­ger av den Gud som fak­tisk åpen­ba­rer seg gjen­nom Bi­be­len og Is­ra­els his­to­rie, og at han måtte om­ven­de seg fra en for­blin­det «bi­bel­tro­skap».

«Mer enn» his­to­rie

Jeg er åpen for alle gode ar­gu­men­ter som be­grun­ner his­to­ri­si­te­ten i GTs for­tel­lin­ger. Sam­ti­dig mener jeg det er et mis­for­stått for­svar for Gud å hind­re eller for­ak­te re­li­gions­his­to­ri­ker­nes jobb, som for ek­sem­pel er å si noe om kul­tur­ut­vik­ling, for­tel­ler­tra­di­sjo­ner, pa­ral­lel­li­te­ter mel­lom ulike tekst­funn, myte­grans­king, ar­keo­lo­gi og så vi­de­re.

Hvor­for skul­le all inn­sik­ten som fors­ker­ne av­dek­ker for­hind­re at Bi­be­len ble slik Gud ville ha den, som vit­nes­byrd om Han som kom og åpen­bar­te alle skrif­te­nes inn­hold og sann­het? Jeg mener også at Jesus og NTs re­fe­ran­ser til GTs per­soner er nett­opp det: Re­fe­ran­ser til disse per­sone­ne og hen­del­se­ne ak­ku­rat slik GT be­skri­ver dem, og nett­opp slik fullt tro­ver­di­ge til mins­te tød­del. For meg er det opp­lagt at Jesus vet og fak­tisk un­der­stre­ker at dette er «mer enn» his­to­rie, og at disse re­fe­ran­se­ne ikke re­du­se­rer vår Herre til en mo­der­ne his­to­rie­po­si­ti­vist.

Hjul­pet av Børre Knud­sen

En liten per­son­lig be­trakt­ning til slutt: Som ung stu­dent slet jeg mye med disse pro­blem­stil­lin­ge­ne. Det er kan­skje over­ras­ken­de for noen, men den som sær­lig hjalp meg vi­de­re var Børre Knud­sen, som jeg hadde mye kon­takt med en pe­rio­de under stu­die­ne. Han skal slip­pe å stå til rette for mine opp­fat­nin­ger, men jeg kan opp­sum­me­re min egen bi­bel­for­stå­el­se med et dikt han leste for oss, som han en gang skrev i sin sønns kon­fir­ma­sjons­bi­bel:

Din Bibel er fra først til sist

et bilde av din Herre Krist,

og mens du leser, leker

Guds penn med mange stre­ker,

så det er vans­ke­lig å si

hva disse stre­ke­ne skal bli,

men hvis du bare hol­der på

og føl­ger med, skal du for­stå

at hver en strek er vik­tig,

for alle stre­ker hører med

i bil­det for at du skal se

din Herre Jesus rik­tig.

Slik jeg er­ind­rer det fort­sat­te han så med å si:

Med dette per­spek­ti­vet er det mulig også å gå inn i «re­li­gions­his­to­ri­ens skyg­ge­dal» og komme styr­ket ut på andre siden.

Jeg tror han har rett, og jeg kan ennå huske hvor­dan han en­ga­sjert utla for oss om noen av Sig­mund Mo­winckels per­spek­ti­ver på sal­me­ne og tem­pel­tje­nes­ten og hvor­dan Bi­be­lens ord gjen­nom det frem­sto slik det sta­dig gjør for nye le­se­re:

Le­ven­de og virke­kraf­tig.

Peder K. Solberg

høgskolelektor ved NLA Høgskolen Bergen

Les også
- To grunnleggende problemer med NLAKlikk for å endre tekst
Les også
Bibeltroskap og fri forskningAnne-Margrete Saugstad