FORKLARINGER: Ikke bare er evolusjonen blitt grundig motsagt rent vitenskapelig, nei, Bibelen gir i tillegg en helt annen versjon av verdens tilblivelse som på det ene etter det andre området gir vel så logiske og gode forklaringer på den verden vi lever i, skriver Anders Årikstad. (ILLUSTRASJONSFOTO: SCANDINAVIAN STOCKPHOTO)

NLA og bibelsyndebatten

- Det al­vor­li­ge i si­tua­sjo­nen ved NLA, og ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet, og ja, selv om det smer­ter å si det, også ved Fjell­haug In­ter­na­sjo­na­le Høy­sko­le (Jeg har vært stu­dent på alle tre sko­ler) er at når læ­re­re av­vi­ser vik­ti­ge deler av GTs his­to­ri­si­tet går det på tro­ver­dig­he­ten til hele Bi­be­len løs, skriver Anders Årikstad.

Gjen­nom flere inn­spill i Dagen, sist 27. de­sem­ber har Gun­nar In­ner­dal, forsk­nings­sti­pen­diat ved NLA, tatt til orde for en al­le­go­risk eller bil­led­lig les­ning av Bi­be­lens førs­te ka­pit­ler. In­ner­dal tror altså ikke at Adam og Eva vir­ke­lig levde.

Han tror føl­ge­lig hel­ler ikke at de falt i synd.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han tror hel­ler ikke at Gud send­te en flom over hele jor­den som straff for men­nes­ke­nes ond­skap. Alt dette leser In­ner­dal, og de fles­te av da­gens bi­bel­fors­ke­re med ham, som bil­led­li­ge his­to­ri­er som i sin tid ble dik­tet for å an­skue­lig­gjø­re ån­de­li­ge poeng. For ikke å gjøre In­ner­dal urett antar jeg at han dog ville pre­si­sert at dikt­nin­gen skjed­de under le­del­se av Den hel­li­ge ånd og at his­to­rie­ne slik sett er Guds ord.

In­ner­dal med flere løser et stort pro­blem ved å innta dette stand­punk­tet. De fjer­ner ka­te­go­risk de mest iøyne­fal­len­de mot­set­nin­ge­ne mel­lom Bi­be­len og det rå­den­de vi­ten­skaps­pa­ra­dig­me: Evo­lu­sjons­te­ori­en. Dette anser de som et gode fordi de er på denne måten unn­går lat­ter­lig­gjø­ring av Bi­be­len og den krist­ne troen, slik det også frem­kom­mer i In­ner­dals siste kro­nikk under hans be­hand­ling av Au­gus­tin.

Pro­ble­me­ne som ska­pes er imid­ler­tid langt stør­re enn de som løses. Bi­be­len tåler en uenig­het med vi­ten­skaps­te­ori­er også i det 21. år­hund­re, som den har gjort det før. Ikke bare er evo­lu­sjo­nen blitt grun­dig mot­sagt rent vi­ten­ska­pe­lig, nei, Bi­be­len gir i til­legg en helt annen ver­sjon av ver­dens til­bli­vel­se som på det ene etter det andre om­rå­det gir vel så lo­gis­ke og gode for­kla­rin­ger på den ver­den vi lever i.

Sist men ikke minst, er også evo­lu­sjons­te­ori­en i sitt vesen alt annet enn bi­belsk. For hvil­ken Gud er det som bru­ker «sur­vi­val of the fit­test» prin­sip­pet som sin emi­nen­te ska­per­me­to­de. Det er åpen­bart at Bi­be­lens Gud, som nett­opp er de sva­kes for­sva­rer, aldri ville brukt en slik me­to­de.

At prin­sip­pet i stor grad gjel­der i den falne ver­den er en annen sak. Dette er nett­opp en mot­set­ning til Guds gode ska­per­vil­je.

Det er uro­vek­ken­de å se at In­ner­dal som flere andre vel­ger å gripe tak i kirke­fed­re­ne når de over­for kon­ser­va­ti­ve le­se­re skal for­sva­re sitt syn på en al­le­go­risk les­ning av Ur­his­to­ri­en. Det hadde vært sterkt øns­ke­lig om deres syn hel­ler kunne for­sva­res ut fra Bi­be­len, og ikke fra et se­lek­tivt ut­valg fedre­si­ta­ter.

Li­ke­vel er det ty­pisk for den teo­lo­gis­ke forsk­nin­gen at det ten­ken­de men­nes­ket til­leg­ges mer vekt enn Bi­be­lens like­frem­me ord. Det er ty­de­lig et behov for å blank­pus­se det re­for­ma­to­ris­ke idea­let «Skrif­ten alene» også innen kon­ser­va­ti­ve sam­men­hen­ger.

Når det li­ke­vel an­fø­res ar­gu­men­ter i form av si­ta­ter fra kirke­fed­re er det fris­ten­de også å gi svar på til­ta­le. Som In­ner­dal helt rik­tig har ob­ser­vert ar­gu­men­te­rer Au­gus­tin for at ska­pel­sen skjed­de på én dag. Li­ke­vel kan Au­gus­tin ikke bru­kes til å rett­fer­dig­gjø­re da­gens til­pas­ning til evo­lu­sjons­te­ori­en.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Au­gus­tin trod­de på en ung jord som ble skapt cirka 4000 år før Kris­tus. Au­gus­tin trod­de med andre ord også på en his­to­risk Adam og en his­to­rie etter Adam, an­ta­ke­lig helt i tråd med den Bi­be­len selv frem­stil­ler.

Den store for­skjel­len er at Au­gus­tins syn, på tross av at det er galt, ikke med­fø­rer så store kon­se­kven­ser for teo­lo­gi­en. Det synet som hev­des av fleste­par­ten av da­gens bi­bel­fors­ke­re un­der­mi­ne­rer hele frel­ses­his­to­ri­en i Bi­be­len. Når man ikke tror at synde­fal­let fak­tisk har skjedd, un­der­mi­ne­res Jesu døds be­tyd­ning.

Jesus døde jo nett­opp for å ta vår straff, døden, på seg. Hvis Adams døds­straff bare er sym­bolsk, hvor­for måtte Jesus da dø fy­sisk? Svein Rise (også lærer på NLA) ar­gu­men­te­rer på bak­grunn av 1Kor 15:17 i en kro­nikk 13. de­sem­ber for at his­to­ri­si­tets­kra­vet først trer i kraft i den nye pakt, altså ved Jesu inn­tre­den i his­to­ri­en: «Men er ikke Kris­tus reist opp, da har dere en unyt­tig tro, og da er dere ennå i deres syn­der.»

For Pau­lus ser det der­imot ut til at his­to­ri­si­tets­kra­vet er like vik­tig når det gjel­der den førs­te som den siste Adam. Som han skri­ver like etter: For li­ke­som alle dør i Adam, slik skal også alle bli gjort le­ven­de i Kris­tus. (1Kor 15:22) For Pau­lus er det altså fullt sam­svar her. Vil noen ar­gu­men­te­re for at Au­gus­tin så dette an­ner­le­des?

Li­ke­vel er ikke Pau­lus fer­dig. Som for å slå spi­ke­ren i kista for ar­gu­men­ta­sjo­nen om Adams his­to­ri­si­tet tar han like­godt opp en full­ska­la sam­men­lig­ning av den førs­te og den siste Adam. «Slik står det også skre­vet: Det førs­te men­nes­ket, Adam, ble til en le­ven­de sjel. Den siste Adam ble til en ånd som gir liv. Men det ån­de­li­ge er ikke det førs­te, men det na­tur­li­ge, og der­etter det ån­de­li­ge.

Det førs­te men­nes­ket var av jor­den, jor­disk. Det andre men­nes­ket er av him­me­len. Som den jor­dis­ke var, slik er også de jor­dis­ke. Og som den him­mels­ke er, slik skal også de him­mels­ke være.» (1Kor 15:45-48) For Pau­lus hers­ker det ingen tvil om at han selv er jor­disk ak­ku­rat på samme måte som Adam var det. Jeg skul­le gjer­ne sett hvor­dan In­ner­dal og Rise stil­ler seg til slike bi­bel­si­tat. Er det Pau­lus som sit­ter på for lite kunn­skap?

I så fall går teo­lo­ge­ne på NLA inn i et li­be­ralt teo­lo­gisk spor som er uten ende når det gjel­der al­ter­na­ti­ve tolk­nin­ger av Bi­be­len.

Lu­ther kjen­te til Au­gus­tin og andre kirke­fed­res tenk­ning. Han ber oss å bære over med våre lære­mest­re når de på en­kel­te punk­ter av­vi­ker fra skrif­ten. Rådet kan kan­skje til en viss grad være greit å ta med, men som Lu­ther også un­der­stre­ker: «Ikke desto mind­re av­vi­ker vi ikke fra skrif­tens auto­ri­tet for deres skyld» (min over­set­tel­se.)

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Lu­ther lar seg altså ikke fris­te av Au­gus­tins lure tan­ker. Både han og Cal­vin var klare på at jor­den var skapt på seks dager for cirka 6000 år siden, slik også en utve­ty­dig Bibel sier. (Re­fe­ran­ser til dette og mer: Do­nald Crowe: «Crea­tion wit­hout com­pro­mi­se»

Det al­vor­li­ge i si­tua­sjo­nen ved NLA, og ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet, og ja, selv om det smer­ter å si det, også ved Fjell­haug In­ter­na­sjo­na­le Høy­sko­le (Jeg har vært stu­dent på alle tre sko­ler) er at når læ­re­re av­vi­ser vik­ti­ge deler av GTs his­to­ri­si­tet går det på tro­ver­dig­he­ten til hele Bi­be­len løs.

Den krist­ne kirke har i ves­ten kom­met inn i en pro­gres­siv li­be­ra­li­se­rings­pro­sess. Selv om de tre nevn­te sko­ler kan ligge for­holds­vis langt fra hver­and­re og «lin­jen i san­den» blir truk­ket på for­skjel­li­ge punkt så er tenden­sen den samme alle ste­der. Lin­jen blir i møte med ti­dens tenk­ning sta­dig truk­ket på nytt len­ger inne på kris­ten mark. Det en­de­li­ge re­sul­ta­tet er at ven­tin­gen på Her­rens komme til sist ute­blir.

For flom­men var jo sym­bolsk, og den siste dom­men er det sik­kert også? Hva er prin­si­pi­elt til hin­der for å kon­klu­de­re slik? En slik ar­gu­men­ta­sjon i ende­ti­den pro­fe­te­res av Peter i 2 Pet. 3. Spot­ter­ne som lurer på hvor det blir av Her­rens komme «over­ser.. med vilje» ska­pel­sen og flom­men. Der­for tror de hel­ler ikke på Jesu gjen­komst. Leser man de store li­be­ral­teo­lo­ge­ne på 1900 tal­let vil man i mange til­fel­ler finne mang­len­de tro ikke bare på en his­to­risk ska­pel­ses­be­ret­ning, men også på en his­to­risk gjen­komst.

Prin­si­pi­elt er veien ryd­det for dette også på kon­ser­va­ti­ve sko­ler eid av mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ner. Mot­gif­ten er Guds fulle rust­ning, in­klu­dert «tro­ens skjold» (på Bi­be­len) og «Ån­dens sverd, som er Guds ord».

Bibelsyn Andreas Årikstad Kristiansand

Les også
Gjelder Bibelens ord i dag slik det ble skrevet?
Les også
«Gud bevare meg fra å ha et bibelsyn»