Nederlag for reformiveren

Regjeringen har fått et utgangspunkt som er mye dårligere enn de kanskje trodde på forhånd.

Norsk skole har i år­ti­er vært ut­satt for den ene re­for­men etter den andre. En ny re­form har blitt kas­tet på læ­re­re og ele­ver nær­mest før den for­ri­ge er fullt gjen­nom­ført. Det kan være en av år­sa­ke­ne til at nors­ke ele­ver pres­te­rer dår­li­ge­re enn før i følge den nye un­der­sø­kel­sen som ble lagt fram tirs­dag.

Pisa-un­der­sø­kel­sen kart­leg­ger kunn­skaps­ni­vå­et hos 15-årin­ger i fa­ge­ne matte, na­tur­fag og le­sing. Tes­te­ne er ut­for­met slik at det er mulig å gjøre sam­men­lig­nin­ger mel­lom de 65 lan­de­ne som del­tok i un­der­sø­kel­sen. Un­der­sø­kel­sen gjen­nom­fø­res hvert tred­je år, og de fers­ke tal­le­ne viser at nors­ke ele­ver gjør det dår­li­ge­re i både matte og na­tur­fag enn i 2009, mens det går bra med le­sin­gen. I matte lig­ger nors­ke ele­ver på 30. plass, etter land som Est­land, Fin­land Viet­nam, Ir­land og Dan­mark.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Re­sul­ta­tet er spe­si­elt be­ten­ke­lig når vi vet at det har vært et sær­lig fokus på real­fa­ge­ne de siste årene. Kunn­skaps­løf­tet ble inn­ført i 2006 med tre mål­set­tin­ger. Re­for­men skul­le styr­ke de grunn­leg­gen­de fer­dig­he­te­ne i le­sing, skri­ving, reg­ning, di­gi­tal kom­pe­tan­se og munt­li­ge fer­dig­he­ter. Det var også vik­tig at nye lære­pla­ner skul­le gi ty­de­li­ge mål for hva ele­ve­ne skul­le lære.

Her må noe ha svik­tet fun­da­men­talt, og vi kom­mer på hva da­væ­ren­de kunn­skaps­mi­nis­ter Kris­tin Halv­or­sen ut­tal­te om Kunn­skaps­løf­tet i 2012, da eva­lu­e­rin­gen fore­lå: - Kunn­skaps­løf­tet er en suk­sess.

Men eva­lu­e­rin­gen av­slør­te at re­for­men skap­te stør­re for­skjel­ler i de rødgrøn­nes fel­les­sko­le: Flere barn av rike og vel­ut­dan­ne­de får sek­se­re og flere barn fra dår­li­ge­re kår får hull i vitne­må­le­ne sine. De sva­ke­re ele­ve­ne mak­ter ikke å nyt­tig­gjø­re seg av re­for­men. Det burde kan­skje tent noen var­sel­lys om mu­li­ge ne­ga­ti­ve ut­slag i un­der­sø­kel­ser som Pisa.

For­sla­get til Kunn­skaps­løf­tet kom i 2004, men ble ikke satt i gang før i 2006. Det var et bredt po­li­tisk fler­tall som stil­te seg bak re­for­men, men da stor­tings­mel­din­gen om Kunn­skaps­løf­tet kom, mente SV at sat­sin­gen på grunn­leg­gen­de fer­dig­he­ter var ut­trykk for et «for­el­det kunn­skaps­syn».

Mi­nis­te­ren bak Kunn­skaps­løf­tet, Kris­tin Cle­met, ut­tal­te da pla­nen ble lan­sert, at tiden for de store re­for­mer var over, og at det her­etter ville være snakk om «jus­te­rin­ger og kor­ri­ge­rin­ger». Det var en linje den neste Kris­tin fulg­te opp etter at hun over­tok i 2009. Det kan ten­kes at jus­te­rin­ger og kor­ri­ge­rin­ger har vært man­gel­vare un­der­vei­se, slik at skje­ve og uhel­di­ge ut­vik­lingstenden­ser har fått ut­vik­le seg og for­ster­ket.

Det er en fare å til­leg­ge en en­kelt un­der­sø­kel­se for mye be­tyd­ning, men Norge har ikke vært noe skole­lys i matte så lenge un­der­sø­kel­se­ne har på­gått. Vi har lig­get om­trent på gjen­nom­snit­tet av OECD-lan­de­ne. De siste re­sul­ta­te­ne viser altså at vi nå lig­ger under snit­tet.

Tenden­sen er helt klart be­kym­rings­full for den sit­ten­de re­gje­rin­gen som har sagt at de vil skape en skole i ver­dens­klas­se. Nå har de fått et ut­gangs­punkt som er mye dår­li­ge­re enn de kan­skje trod­de på for­hånd.

Det er for mye å håpe at enig­he­ten om sat­sing på enda bedre læ­rer­ut­dan­ning gir po­si­ti­ve re­sul­ta­ter al­le­re­de når kunn­skaps­ni­vå­et skal måles på nytt i 2015. Men nå kan det bare gå en vei. Eller?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Frykter frislipp av privatskoler
Les også
Planlegger start for humanistisk skole høsten 2014