Når erfaringer avgjør

Selv har jeg snakket med mange homofile de siste årene. Det har jeg lært noe av.

Teo­lo­gisk de­batter ofte for­vir­ren­de. Kan­skje sær­lig i Norge. Her feies uenig­het ofte under tep­pet.

I Sve­ri­ge har frem­stå­en­de teo­lo­ger tatt et ram­salt opp­gjør med Bi­be­len. Den tid­li­ge­re erke­bis­ko­pen K.G. Ham­mar ble kjent for sin på­stand om at en­kel­te bi­bel­teks­ter hørte hjem­me på his­to­ri­ens skrap­haug. I Norge sier ingen det slik.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Her vir­ker alle vir­ker til å være helt enige om at Bi­be­len må be­stem­me. Innen Den nors­ke kirke er det visst­nok bare litt ueni­ge om hvor­dan noen få bi­bel­teks­ter skal tol­kes. At vi skal bøye oss for Bi­be­len, er det visst­nok enig­het om.

Min vur­de­ring er at et slikt bilde er feil­ak­tig. Rea­li­te­ten er at de åtte bis­ko­pe­ne som nå sier ja til ho­mo­filt sam­liv ikke lar Bi­be­len av­gjø­re. Men de pak­ker grun­dig inn sin bi­bel­kri­tis­ke teo­lo­gi.

I sin ut­ta­lel­se fra 17. ok­to­ber ut­ta­ler de at det ikke er «til­strek­ke­lig grunn­lag for at en­kelt­ut­sagn med av­vi­sing av ho­mo­filt sam­liv kan over­prø­ve andre hen­syn, og da sær­lig be­tyd­nin­gen av at men­nes­ker er skapt til å leve i re­la­sjon til andre, noe som ikke minst kom­mer til ut­trykk i kjær­lig­hets­bu­det.»

Det høres gans­ke til­for­la­te­lig ut. Ingen teo­log er for ek­sem­pel uenig i at en­kelt­stå­en­de bi­bel­teks­ter må leses i lys av Bi­be­lens hel­het. Og bis­ko­pe­ne hev­der altså at «andre hen­syn» blant annet «kjær­lig­hets­bu­det», altså en kon­kret bi­bel­tekst.

Men hva betyr dette helt kon­kret? Jo, bis­ko­pe­ne mener at det fin­nes en slags kon­flikt mel­lom det Pau­lus skri­ver og kjær­lig­hets­bu­det. Men slik kan bare den se det som ikke for­ut­set­ter at apos­te­len talte på Guds vegne og var ledet av ham …

De fles­te vil mene at sunn og sann teo­lo­gi hand­ler om å finne ut hva Bi­be­len fak­tisk sier og så inn­ret­te seg der­etter. Iblant er dette let­te­re sagt enn gjort. Krist­ne kan i en­kelt­spørs­mål være ueni­ge om hva Pau­lus fak­tisk mente.

Men noen av de som nå sier ja til ho­mo­filt sam­liv ten­ker helt an­ner­le­des om teo­lo­gi.

Her er en ut­ta­lel­se som nylig stod i Af­ten­pos­ten og Vårt Land fra de tre pres­te­ne Maren N. A. Lockert­sen, Thore W. An­der­sen og Ha­rald Hauge:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«De bi­bel­teks­ter som om­ta­ler sek­su­ell om­gang mel­lom per­soner av samme kjønn, er av­vi­sen­de. Pau­lus og Mose­lo­ven er av­vi­sen­de. Jesus er på sin side taus. Men er­fa­rin­gen er ikke taus, den roper til oss at vi ikke kan nøye oss med å lytte til Pau­lus eller Moses. Vi må si det som det er: Enten be­skri­ver de noe annet enn det vi dag kjen­ner som tro­fast ho­mo­filt sam­liv, eller så be­skri­ver de rett og slett en annen vir­ke­lig­het enn den vi lever i».

Dette si­ta­tet er av­slø­ren­de. Pres­te­ne gjør det klart at det av­gjø­ren­de ikke er hva Pau­lus måtte ha ment. For han av­gjør ikke de­bat­ten. Vi kan rett og slett ikke «nøye oss med å lytte til Pau­lus». Iste­den må vi la men­nes­kers er­fa­rin­ger av­gjø­re.

Men hvor­for skal vi la syn­di­ge men­nes­kers er­fa­rin­ger av­gjø­re når al­ter­na­ti­vet er å lytte til en hel­lig Gud? Og hva vil det få å bety i andre spørs­mål? Skal vi si ja til kjøp av sex hvis både den som sel­ger og den som kjø­per hev­der å ha po­si­ti­ve er­fa­rin­ger? Blir det galt å opp­ford­re men­nes­ker til å vende det andre kin­net til hvis det ikke kjen­nes bra ut?

Min hold­ning er ikke at vi skal over­se men­nes­kers er­fa­rin­ger. Alt med­men­nes­ker for­tel­ler oss bør vi lytte til. Og ingen bør late som om det all­tid er en­kelt å bøye seg for det Bi­be­len sier.

Selv har jeg snak­ket med mange ho­mo­fi­le de siste årene. Det har jeg lært noe av.

Selv om Bi­be­len sier nei til ho­mo­filt sam­liv, sier den ikke vel­dig mye om hvor­dan et men­nes­ke med ho­mo­fi­le fø­lel­ser opp­le­ver sin si­tua­sjon. I dag er jeg klar over at ho­mo­fi­le fø­lel­ser i liten grad er selv­valgt. Noen av de som opp­le­ver seg som ho­mo­fi­le skul­le in­der­lig ønske at de var an­ner­le­des. Da kan jeg ikke tenke at det er en­kelt eller mulig for ho­mo­fi­le å gå inn i et he­te­ro­filt ek­te­skap.

Men uan­sett hva slags er­fa­rin­ger vi møter: De kan ikke bru­kes til å an­nul­le­re Bi­be­len.

Dess­uten va­rie­rer er­fa­rin­ge­ne. Jeg har ikke bare møtt ho­mo­fi­le som mener at ho­mo­filt sam­liv er det enes­te rette.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Noen ho­mo­fi­le hev­der at det går greit å leve i sø­li­bat. Andre opp­le­ver det som svært vans­ke­lig.

En­kel­te ho­mo­fi­le øns­ker å opp­le­ve en end­ring i sin sek­su­ali­tet. Noen er skuf­fet over at de ikke er­fa­rer end­ring, men en­kel­te har for­talt at fø­lel­se­ne har end­ret seg.

Ja, det fin­nes også de som er usik­re på om de vil kalle seg «ho­mo­fil», selv om de kan kjen­ne ho­mo­fi­le fø­lel­ser.

Vi kom­mer ikke forbi at mange bi­bel­teks­ter er kras­se over­for ho­mo­filt sam­liv.

Pau­lus taler om at «menn som øver utukt med menn» ikke skal arve Guds rike (1 Kor 6,9). Men det er vik­tig å legge merke til at han i samme tekst­av­snitt også nev­ner «penge­gris­ke» og «bak­ta­le­re». Det er altså ikke bi­belsk å bruke ster­ke­re ord om ho­mo­fi­le hand­lin­ger enn penge­gris­ke hand­lin­ger.

Der­for er det også dypt pro­ble­ma­tisk hvis krist­ne gjør ho­mo­fi­li til en sær­lig al­vor­lig synd. Ikke minst er dette vik­tig å huske siden det store fler­tal­let av nord­menn ikke øns­ker å følge kris­ten sek­su­al­mo­ral. Både det å inn­le­de et ho­mo­filt sam­liv, og det å bli he­te­ro­fi­le sam­bo­ere, in­ne­bæ­rer å bryte det sjet­te bud.

Les også
Åtte av tolv biskoper vil vie homofile
Les også
Steg for steg i én retning