MLR – et monument over politisk vanstyre!

PDK er for reelt miljøvern, men motstander av meningsløse tiltak - kun basert på forestillingen om, at alle samfunnets utfordringer lar seg løse med skattebetalernes penger.

Høsten 1997 foreslo Østfold Industrioffensiv og NHO å anlegge en sivil lufthavn på Rygge.
17. oktober – 10 år senere, kunne det første Norwegian-flyet ta av fra Moss Lufthavn Rygge (MLR) med destinasjon Gran Canaria. Østfolds befolkning jublet! Vi hadde endelig fått vår egen flyplass.

I tillegg til en årlig ferietur sydover, åpnet det seg nå en ideell mulighet for å besøke nær familie i Bergen. Tenke seg til - 20 minutters kjøring fra Greåker til Rygge, og deretter en snau times flytur til Flesland. Det lå nå godt til rette, for at familiemedlemmer kunne skysse hverandre til og fra flyplassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ikke minst var dette et løft for næringslivet. Stort bedre kunne det ikke bli. Men Norwegian kjørte i starten med store, halvfulle fly, og dette var ikke holdbart! Innenlands-tilbudet skrumpet inn. I etterkant har andre aktører forsøkt seg med småfly, dessverre dog uten hell.

Mens Norwegian har vært til og fra over flere år, startet Ryanair i 2009, flyvninger med flere ruter. I 2013 nådde Rygge nesten 1,9 millioner passasjerer, mens Torp endte på 1,8 millioner. Men AP og Stoltenberg-regjeringen var bremseklossen, og hadde satt et passasjertak på 774.000.

Etter gjentatte forsøk, fikk opposisjonen i 2009, gjennomslag for å heve taket, men Stoltenberg-regjeringen hevet aldri begrensningen på antallet årlige flybevegelser fra 15.000 til 21.000, slik det var søkt om.

Motgang til tross! I en prisundersøkelse fra 2013, ble Rygge kåret til Nordens billigste– og Europas tredje billigste flyplass. I tillegg har de reisende uttrykt stor tilfredshet i fht. effektivitet. Flyplassens fasiliteter og størrelse har utvilsomt vært en stor lettelse for uføre- og eldre reisende!

Dette til sammenligning med Gardermoen, hvor man gående - drasser på bagasje hundrevis av meter. Dette til tross – 29. oktober 2016, tok siste fly av fra Rygge, og 01.11. samme år, ble flyplassen nedlagt. Festen var over for Østfolds befolkning. Foranledningen var et budsjettforlik mellom regjerings- partiene, Høyre/Frp og støttespillerne, KrF og Venstre, i fht. innføringen av en flypassasjeravgift.

Som kjent, gav Ryanair tydelig signal om, at de ville legge ned sin base på Rygge fra 01.11.16, dersom avgiften ble innført fra og med 1. april samme år. Avgiften ble innført, og Ryanair holdt ord! De kan selvsagt kritiseres, men våre myndigheter la ikke «2 pinner i kors», for å unngå misèren de selv hadde skapt.

Konsekvensene kjenner vi så alt for godt – 1.000 arbeidsplasser, hvorav ca. halvparten direkte knyttet opp mot driften av flyplassen, gikk tapt. Ikke minst – nærmere 300.000 av Østfolds innbyggere, mistet sitt svært etterlengtede tilbud. Om ikke Rygge gjenoppstår, vil trolig en tredje rullebane bli bygget på Gardermoen - til en uforholdsmessig høy pris.

Ironien i det hele er, at store deler av Østfolds befolkning nå igjen kjører egen bil nordover (til Gardermoen), for så å sette kursen (med fly) sydover. Avstand t/r S.borg/Gardermoen utgjør 27 mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Politikernes «genistrek» har ikke resultert i gevinst, men en tilleggsbelastning for miljøet, ulempe for befolkningen - samt harme og mistillit. Til tross for, at samme «miljøtiltak» har vært forsøkt i flere andre europeiske land - uten suksess, så fikk de da i det minste, demonstrert sin standhaftighet.

PDK er for reelt miljøvern, men motstander av meningsløse tiltak - kun basert på forestillingen om, at alle samfunnets utfordringer lar seg løse med skattebetalernes penger.

PDK vil kjempe for, at Rygge igjen skal bli den gode flyplassen den en gang var. Om 2 mndr. er det valg! Vil du fortsette å stemme på de som la ned flyplassen din, eller skal du våge å gi stemmen din til PDK? Godt valg!