Meninger
YRKESMISJON: Gjennom yrkesmisjonen som har blitt et varemerke for HimalPartner, var det rom for å snakke om tro gjennom personlige relasjoner, skriver Tor Kristian Birkeland.
Niranjan Shrestha / AP / NTB
Misjon i en ny tid
Temaet for HimalPartners sommerstevne som ble holdt i månedsskiftet juni/juli, var «Misjon i en ny tid». Hva er det som er «nytt» med tida vi er i nå?
For HimalPartner har konteksten vi jobber i endret seg mye siden våre utsendinger først begynte sitt virke i Nepal på 1950-tallet. Det fantes knapt kristne der, og våre utsendinger hadde ikke lov til å drive med forkynnende virksomhet.
Gjennom yrkesmisjonen som har blitt et varemerke for HimalPartner, var det imidlertid rom for å snakke om tro gjennom personlige relasjoner. Kirken vokste raskt, fram til den i dag teller et sted mellom en og tre millioner kristne, av en total befolkning på 30 millioner.