Mer edruelig åndelighet

Det er ingen grunn til å tro at Ulf Ekman har tonet ned øns­ket om vek­kel­se.

Åpen­he­ten over­for ka­tolsk kris­ten­dom og for dåp av sped­barn bør der­for for­stås i lys av det som har vært Ek­mans pro­sjekt i de 30 årene Li­vets Ord har ek­sis­tert, ikke i kon­trast til dette.

Med sin bak­grunn som lu­thersk prest har Ulf Ekman på sett og vis all­tid vært en litt uvan­lig stør­rel­se i det som har blitt kalt tros­be­ve­gel­sen. Han har en mer gjen­nom­tenkt for­stå­el­se av både Gud og kir­ken enn en del av hans kol­le­ger, der­med har Li­vets Ord vært mind­re sår­ba­re i møte med skif­ten­de ån­de­li­ge tren­der. Denne for­ank­rin­gen har nok bi­dratt til at me­nig­he­ten slett ikke har blitt noen døgn­flue.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I som­mer over­lot Ekman me­nig­hets­le­del­sen til Joakim Lun­dqvist, og an­ta­ke­lig kjen­ner han seg nå enda fri­ere til å si det han fak­tisk mener. Sam­ti­dig er Ek­mans økte åpen­het i møte med ka­tolsk kris­ten­dom av eldre dato, og det er etter alt å dømme hel­ler ikke slik at åpen­he­ten for barne­dåp har opp­stått i løpet av det siste halv­året.

I en ån­de­lig sam­men­heng hvor man har hatt tid­vis ster­ke behov for å mar­ke­re egen pro­fi­le­ring i for­hold til andre krist­ne, er det for mange li­ke­vel over­ras­ken­de at Ekman så ty­de­lig rek­ker ut for­so­nen­de og for­enen­de hen­der i flere ret­nin­ger. Ikke minst gjel­der dette dem som for et par tiår siden lærte, av Ulf Ekman, å si helt andre ting om paven og ka­to­lik­ke­ne enn det han selv sier i dag.

Ulf Ekman er vant til å bli kri­ti­sert, og er trygg nok til å stå ved det han tror på selv om det stor­mer rundt ham. Vi har ikke for mange ån­de­li­ge le­de­re med denne kva­li­te­ten. Det er selv­sagt ikke noe ideal å sten­ge kri­tikk ute, ingen en­kelt­per­son har fått noe mono­pol på å for­stå Gud rett.

Men i en frag­men­tert kris­ten­het tren­ger vi flere le­de­re som kan frem­heve Guds ords bud­skap også når dette går imot ti­dens tren­der. Noe av det som gjør Ek­mans ut­vik­ling eks­tra in­ter­es­sant, er er­fa­rin­gen han har fra å stå i den pinse­ka­ris­ma­tis­ke kris­ten­dom­mens aller frems­te rekke. Han har gode for­ut­set­nin­ger for å på­pe­ke mang­ler ved egen sam­men­heng. Kon­struk­tiv kri­tikk in­nen­fra er ofte vel så in­ter­es­sant som den som kom­mer uten­fra.

Det er en kjens­gjer­ning at struk­tu­re­ne i store deler av det krist­ne land­ska­pet rundt oss har blitt til i en annen tid. Like før år­tu­sen­skif­tet in­ter­vju­et jeg Aril Ed­vard­sen i Sa­rons Dal.

Han mente at slik de lu­thers­ke mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne var nye på 1800-tal­let, kom vi i løpet av de kom­men­de årene til å se andre og nye stør­rel­ser over­ta deres plass. Det var kan­skje en i over­kant dras­tisk ana­ly­se, men det er opp­lagt at mange ek­sis­te­ren­de krist­ne or­ga­ni­sa­sjo­ner og me­nig­he­ter ville sett gans­ke an­ner­le­des ut om de ble grunn­lagt i dag.

Dette er slett ikke noen udelt po­si­tiv be­trakt­ning, sna­re­re tvert imot. Den ånds­kraft som lå bak etab­le­rin­gen av både Mi­sjons­sam­ban­det og Pinse­be­ve­gel­sen - for å nevne noen - var på mange måter langt dy­pe­re og bre­de­re enn den vi kan ob­ser­ve­re rundt oss i vår tid. Man kan gjer­ne være uenig med Ulf Ek­mans vur­de­rin­ger, men det er verdt å merke seg at han drøf­ter sen­tra­le as­pek­ter ved den krist­ne tro, sna­re­re enn kom­mu­ni­ka­sjons­stra­te­gi­er.

Da­gens kris­ten­le­de­re re­pre­sen­te­rer i stor grad sam­men­hen­ger som har mer å vise til i for­ti­den enn i nå­ti­den. Da er det en ved­va­ren­de ri­si­ko at man sik­ter mot å gjen­ska­pe det tapte, eller å be­va­re sin egen tra­di­sjon. Gode tra­di­sjo­ner er en umis­te­lig verdi, men det er grunn til å være på vakt når tra­di­sjo­ner blir vi­dere­ført i kraft av å være tra­di­sjo­ner sna­re­re enn fordi de i seg selv re­pre­sen­te­rer noe ver­di­fullt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er blant annet denne er­kjen­nel­sen som har ført til be­ty­de­li­ge end­rin­ger i Pinse­be­ve­gel­sen de siste årene. Der har en del kom­met frem til at noen sider ved his­to­ri­en står i veien for det me­nig­he­te­ne deres øns­ker å stå for. Der­for har de tatt et modig opp­gjør med seg selv, med det ut­tal­te øns­ket at fel­les­ska­pet kan for­mid­le Jesus til flere. Et til­sva­ren­de mot lig­ger til grunn for Indre­mi­sjons­for­bun­dets om­dømme­un­der­sø­kel­se.

Dette betyr selv­sagt ikke at alle for­søk på å rydde opp er av det gode, og i all slik opp­ryd­ning må vi vokte oss for å skyl­le bar­net ut med bade­van­net. Men det er klokt å vur­de­re både for­kyn­nel­se, lære og prak­sis i lys av Guds ords vei­led­ning.

Når vi 1. desember fei­rer førs­te søn­dag i ad­vent, blir vi min­net om den dy­re­ba­re gaven vi har blitt be­trodd i og med Jesu frel­ser­gjer­ning.

Mes­te­ren sa selv at him­mel­ri­ket er å ligne med en mann som fant en skatt i en åker og solg­te alt han eide for å kjøpe åke­ren. Det er med dette ut­gangs­punk­tet vi bør være vil­li­ge til å drøf­te alle sider ved vår egen virk­som­het i lys av Guds ord, for at flere kan ta del i lov­san­gen av ad­vents­ti­dens egent­li­ge ho­ved­per­son.

Les også
Ekman sier ja til barnedåp
Les også
Ulf Ekman snakker om katolsk troUlf Ekman
Les også
Karismatikere med utfordrende selvkritikk