Med Gilbert som sannhetsvitne

Samlet sett står eksamensoppgaven til stryk, skriver Dagen på lederplass.

Mads Gil­berts medi­sins­ke kom­pe­tan­se og en­ga­sje­ment for pa­si­en­ter er det grunn til å re­spek­te­re. Men som ideo­log og for­mid­ler av po­li­tis­ke for­hold er han langt mer pro­ble­ma­tisk. Da er det svært uhel­dig at han over­for nors­ke ele­ver blir brukt som sann­hets­vit­ne for hvor­dan si­tua­sjo­nen var i Gaza under kri­gen mel­lom Is­rael og Hamas for drøyt fem år siden.

Stor­tings­re­pre­sen­tant Kjell In­golf Rop­stad (KrF) har med rette rea­gert på årets av­gangs­ek­sa­men i norsk for ele­ver i vi­dere­gå­en­de skole. Po­en­get med opp­ga­ven var å teste ele­ve­nes for­stå­el­se av virke­mid­ler i og hen­sikt med en tekst. Til dette for­må­let bruk­te man Gil­berts mye om­tal­te sms som ble sendt fra Gaza i 2009. Den var led­sa­get av en teg­ning av en bri­tisk gra­fit­ti­kunst­ner med til­sva­ren­de anti­is­ra­elsk tendens. Sam­let sett står ek­sa­mens­opp­ga­ven til stryk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I en så be­tent kon­flikt som den vi ser i Midt­østen, kan nors­ke myn­dig­he­ter knapt over­vur­de­re be­tyd­nin­gen av å være ba­lan­sert og rett­fer­dig i om­ta­len av par­te­ne. Det gjel­der ikke minst under en ek­sa­men som rundt 40.000 ele­ver skal ta. Man kan ikke for­ven­te at disse skal ha et kjenn­skap til ver­ken kon­flik­ten eller ak­tø­re­ne som gjør at de kan vur­de­re tenden­sen i sms-en og gra­fit­ti­teg­nin­gen.

I opp­ga­ven pre­sen­te­res Gil­bert som norsk lege og po­li­ti­ker. Det er sak­lig sett kor­rekt. Men han re­pre­sen­te­rer par­ti­et Rødt, som lig­ger langt fra po­li­tik­kens sen­trum, ikke minst i Midt­østen-po­li­tik­ken. Og gjen­nom mange år har han mar­kert seg som en av Is­ra­els mest ufor­son­li­ge kri­ti­ke­re i den nors­ke sam­funns­de­bat­ten.

For et par uker siden for­tal­te lærer Kris­ti­ne Klub­ben sak­lig og etter­tenk­somt i Ber­gens Ti­den­de om sin opp­le­vel­se av et fore­drag Gil­bert holdt på Stu­dent­sen­te­ret i Ber­gen 14. mai.

Over­skrif­ten lød: «Det er far­lig når alle nik­ker».

Klub­ben for­tel­ler om Gil­berts im­po­ne­ren­de for­mid­lings­evne og brann for å redde men­neske­liv. Men hun fikk pro­ble­mer da han etter­lys­te mer krea­ti­ve ak­sjons­for­mer. Iføl­ge læ­re­ren hev­det Gil­bert at det kas­tes for lite stein og knu­ses for få ruter her i lan­det. Han opp­ford­ret til å velte kas­se­ne med is­ra­elsk frukt på Coop og løpe.

Gil­bert for­tal­te at han ble kvalm av å se Karl Johan pyn­tet med is­ra­els­ke flagg da Shi­mon Peres be­søk­te Norge.

Klub­ben ble på sin side kvalm da Gil­bert viste et bilde fra Utøya 21. juli 2011. Det viser da­væ­ren­de uten­riks­mi­nis­ter Jonas Gahr Støre som pas­se­rer to gut­ter som hol­der et ban­ner med teks­ten «Boi­kott Is­rael». Så la Gil­bert til at An­ders Behring Brei­vik var en for­sva­rer av Is­rael, og at disse Pa­le­sti­na­ven­ne­ne var hans mål.

Vi var ikke til stede under Gil­berts fore­drag i Stu­dent­sen­te­ret, men Klub­bens gjen­gi­vel­se sam­stem­mer med det han el­lers har frem­satt om Is­rael og kon­flik­ten i Midt­østen. En så mar­kant og en­si­dig aktør bør ikke stå uimot­sagt på en of­fent­lig ek­sa­mens­opp­ga­ve.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Årets ek­sa­mens­opp­ga­ve fun­ge­rer etter vårt skjønn pro­pa­gan­dis­tisk. Flere opp­lys­nin­ger er di­rek­te feil­ak­ti­ge, blant annet på­stan­der om at Bet­le­hem er om­rin­get av mur og at Gil­bert var på Gaza­stri­pen da kon­flik­ten brøt ut.

Opp­ga­ven gir ingen ramme for å for­stå hvor­for Is­rael grep inn mi­li­tært, etter et mas­sivt ra­kett­regn over egne inn­byg­ge­re. Gjen­tat­te ap­pel­ler om at dette måtte stop­pe var for­gje­ves.

Kunn­skaps­mi­nis­ter Tor­bjørn Røe Isak­sen bør gjøre klart at vi ikke kan ha det slik i norsk skole.

Les også
Israelhets i hovedmålKlikk for å endre tekst