Løgnene om Sharon
I enkelte muslimske miljøer har konspirasjonsteoriene tydeligvis overlevd helt opp til vår tid.
I det offentlige ordskiftet etterAriel Sharons død flyter gammelt antisemittisk grums opp til overflaten.
Ariel Sharon var en meget omstridt person, faktisk en av Israels mest omstridte. Det er derfor helt naturlig at ulike miljøer vurderer hans liv og ettermæle på forskjellige måter.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
For eksempel vil Sharons angivelige rolle i forbindelse med massakrene i Sabra og Shatila i 1982 fortsette å være kontroversiell. Men Sharons avgang som forsvarsminister den gangen, viser at det israelske demokratiet fungerer.
Dette i sterk motsetning til Israels nabostater. Hvilke av disse ville i det hele tatt ha brydd seg om å sette i gang etterforskning hvis det var jøder som ble drept?
Det er altså helt greit med debatt om Sharon. Vi vil likevel påstå at deler av ordskiftet om den avdøde eks-statsministeren nå er i ferd med å gå av skaftet og i stedet utvikle seg i antisemittisk retning.
Verst er det i Sverige. Der startet bråket etter at utenriksminister Carl Bildt gikk ut med en uforbeholden hyllest til Sharon på nettstedet Twitter. Bildt kalte den tidligere statsministeren for «en stor israelsk leder» og «en briljant militær befalhaver, men også en vis statsmann som innså betydningen av fred».
Bildts twittermelding har ført til en storm av reaksjoner i den israelkritiske svenske offentligheten. Det aller kraftigste skytset har kommet fra det muslimske miljøet.
Talspersonen for moskeen i Ørebro, Aisar Al Shawabkeh, satte en foreløpig rekord i usaklighet med sitt utspill om at Sharon skulle ha beordret israelske soldater til å slakte palestinske barn for så å tappe dem for blod. Blodet skulle deretter ha blitt brukt til å lage blodpudding som ble servert på Sharons fødselsdagsselskap.
«Denne fortellingen har våre eldre fortalt for oss, og de kjente noen av disse barna og også deres foreldre», skrev moskétalsmannen på Facebook-profilen sin samtidig som han takket Allah for Sharons død.
I middelalderen var det mange her i Europa som trodde at jøder tappet blod fra ikke-jødiske barn og brukte det under tilberedingen av mat til påskehøytiden. Denne vanvittige forestillingen ble brukt som utgangspunkt for tallrike pogromer og overgrep mot den jødiske minoriteten. Blodmyten har kostet tusenvis av jøder livet opp gjennom århundrene.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
I en stadig mer opplyst europeisk offentlighet er det ikke så lett å hevde slike åpenbare løgner lenger. For eksempel vil de fleste vite at den jødiske religion forbyr omgang med blod.
Men i enkelte muslimske miljøer har konspirasjonsteoriene tydeligvis overlevd helt opp til vår tid. Og der spiller de åpenbart fortsatt en rolle i den folkelige, muslimske antisemittismen som fortsatt spres.
Aisar Al Shawabkehs ytring gir i så måte et interessant og skremmende innblikk i tankegangen i disse miljøene. Ikke bare resirkulerer den islamske talsmannen selv de gamle blodmytene om jøder. Men Al Shawabkeh bekrefter også at disse konspirasjonsteoriene er høyst levende blant enkelte svenske muslimer i dag. Og de fortelles åpenbart fortsatt videre fra generasjon til generasjon.
Når muslimlederes kunnskaper er på dette nivået her i Skandinavia, kan man jo bare tenke seg hvordan situasjonen er i Midtøsten.