Løgnene om Sharon

I enkelte muslimske miljøer har konspirasjonsteoriene tydeligvis overlevd helt opp til vår tid.

I det of­fent­li­ge ord­skif­tet etterAriel Sha­rons død fly­ter gam­melt anti­se­mit­tisk grums opp til over­fla­ten.

Ariel Sha­ron var en meget om­stridt per­son, fak­tisk en av Is­ra­els mest om­strid­te. Det er der­for helt na­tur­lig at ulike mil­jø­er vur­de­rer hans liv og etter­mæle på for­skjel­li­ge måter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For ek­sem­pel vil Sha­rons an­gi­ve­li­ge rolle i for­bin­del­se med mas­sa­kre­ne i Sabra og Sha­ti­la i 1982 fort­set­te å være kon­tro­ver­si­ell. Men Sha­rons av­gang som for­svars­mi­nis­ter den gan­gen, viser at det is­ra­els­ke de­mo­kra­ti­et fun­ge­rer.

Dette i sterk mot­set­ning til Is­ra­els nabo­sta­ter. Hvil­ke av disse ville i det hele tatt ha brydd seg om å sette i gang etter­forsk­ning hvis det var jøder som ble drept?

Det er altså helt greit med de­batt om Sha­ron. Vi vil li­ke­vel påstå at deler av ord­skif­tet om den av­døde eks-stats­mi­nis­te­ren nå er i ferd med å gå av skaf­tet og i ste­det ut­vik­le seg i anti­se­mit­tisk ret­ning.

Verst er det i Sve­ri­ge. Der star­tet brå­ket etter at uten­riks­mi­nis­ter Carl Bildt gikk ut med en ufor­be­hol­den hyl­lest til Sha­ron på nett­ste­det Twit­ter. Bildt kalte den tid­li­ge­re stats­mi­nis­te­ren for «en stor is­ra­elsk leder» og «en bril­jant mi­li­tær be­fal­ha­ver, men også en vis stats­mann som innså be­tyd­nin­gen av fred».

Bildts twit­ter­mel­ding har ført til en storm av re­ak­sjo­ner i den is­ra­elkri­tis­ke svens­ke of­fent­lig­he­ten. Det aller kraf­tigs­te skyt­set har kom­met fra det mus­lims­ke mil­jø­et.

Tal­s­per­sonen for mos­ke­en i Øre­bro, Aisar Al Sha­wab­keh, satte en fore­lø­pig re­kord i usak­lig­het med sitt ut­spill om at Sha­ron skul­le ha be­ord­ret is­ra­els­ke sol­da­ter til å slak­te pa­le­stins­ke barn for så å tappe dem for blod. Blo­det skul­le der­etter ha blitt brukt til å lage blod­pud­ding som ble ser­vert på Sha­rons fød­sels­dags­sel­skap.

«Denne for­tel­lin­gen har våre eldre for­talt for oss, og de kjen­te noen av disse barna og også deres for­eld­re», skrev moskétals­man­nen på Face­bo­ok-pro­fi­len sin sam­ti­dig som han tak­ket Allah for Sha­rons død.

I mid­del­al­de­ren var det mange her i Euro­pa som trod­de at jøder tap­pet blod fra ikke-jø­dis­ke barn og bruk­te det under til­be­re­din­gen av mat til påske­høy­ti­den. Denne van­vit­ti­ge fore­stil­lin­gen ble brukt som ut­gangs­punkt for tall­rike po­gro­mer og over­grep mot den jø­dis­ke mi­no­ri­te­ten. Blod­my­ten har kos­tet tu­sen­vis av jøder livet opp gjen­nom år­hund­re­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I en sta­dig mer opp­lyst euro­pe­isk of­fent­lig­het er det ikke så lett å hevde slike åpen­ba­re løg­ner len­ger. For ek­sem­pel vil de fles­te vite at den jø­dis­ke re­li­gion for­byr om­gang med blod.

Men i en­kel­te mus­lims­ke mil­jø­er har kon­spi­ra­sjons­te­ori­ene ty­de­lig­vis over­levd helt opp til vår tid. Og der spil­ler de åpen­bart fort­satt en rolle i den fol­ke­li­ge, mus­lims­ke anti­se­mit­tis­men som fort­satt spres.

Aisar Al Sha­wab­kehs yt­ring gir i så måte et in­ter­es­sant og skrem­men­de inn­blikk i tanke­gan­gen i disse mil­jø­ene. Ikke bare re­sir­ku­le­rer den islams­ke tals­man­nen selv de gamle blod­my­te­ne om jøder. Men Al Sha­wab­keh be­kref­ter også at disse kon­spi­ra­sjons­te­ori­ene er høyst le­ven­de blant en­kel­te svens­ke mus­li­mer i dag. Og de for­tel­les åpen­bart fort­satt vi­de­re fra ge­ne­ra­sjon til ge­ne­ra­sjon.

Når mus­lim­le­de­res kunn­ska­per er på dette ni­vå­et her i Skan­di­na­via, kan man jo bare tenke seg hvor­dan si­tua­sjo­nen er i Midt­østen.