LEDER: Oppgang som forplikter

Behovet for en kristen dagsavis er ikke mindre nå enn i 1919.

Den solide økningen i opplaget for Dagen i 2012 er en stor oppmuntring.765 ekstra abonnenter er gull verdt i en tid da mange dagsaviser mister lesere. Samtidig ser vi ingen grunn til å bli selvtilfredse og makelige. Utfordringene framover er store.

LES OGSÅ:Dagen blant avisvinnerne

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Én ting er at medielandskapet forandrer seg raskt og uforutsigbart. Minst like viktig er det å møte store samfunnsendringer med klar kristen tanke, uttrykt i tydelig tale, men samtidig med varmt sinnelag.

Målet om å kristne tanken har vært den dypeste drivkraften for Dagen siden avisen ble etablert i 1919. Var behovet for en kristen dagsavis stort den gangen, er det ikke mindre i dag.

I det ennå unge 2013 har vi sett flere eksempler på hvordan klassisk kristen tro møter motbør på forskjellige områder. 

Utredningen fra Stålsett-utvalget har vist hvordan sterke krefter ivrer for å skjære av Norges kristne røtter. Den fortsatte debatten om allmennlegers reservasjonsrett synliggjør at den mest fundamentale menneskerettigheten, samvittighetsfriheten, ikke nødvendigvis blir respektert i landet som snakker høyest av alle om menneskerettigheter.

Og innstillingen fra biskopenes samlivsutvalg har demonstrert hvordan mistillit til Bibelen som etisk veileder kan fremmes av kirkelige tillitspersoner.

Flere eksempler kunne nevnes, men disse illustrerer betydningen av en dagsavis som vil være forpliktet på troskap mot Bibelen og en reformatorisk kristendomsforståelse. Vi ønsker å gi hjelp til å stå fast i troen vi har fått overlevert, i møte med alle slags filosofiske og politiske moteretninger som kommer og går.

LES FLERE LEDERE HER

Samtidig vil vi inspirere og utfordre kristne til å sette troen ut i handling. En styrket personlig kristen overbevisning har konsekvenser. Det blir viktigere å gjøre godt for medmenneskene våre og bidra til vekst for Guds rike. 

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skal vi lykkes med å spille en rolle i denne kampen, er vi først og fremst avhengige av Guds nåde. Uten Guds velsignelse vil Dagen komme til kort, samme hvor mange abonnenter vi måtte få. Derfor er vi takknemlige for alle som ber for Dagen og de ansatte, og håper enda flere vil gjøre dette. Men vi trenger også våkne og engasjerte abonnenter som bryr seg så mye om avisen at de gir tilbakemelding.

Vi behøver lesere som utfordrer og utfyller oss, som formidler ideer og innspill, og som skriver leserinnlegg. Det betyr mye å høre fra abonnenter som har utbytte av avisen, men vi trenger også å få kritisk respons. Bare slik kan vi bli bedre.

Selv om vi er takknemlige og ydmyke for at så mange som 10.825 abonnerer på Dagen, er vi fortsatt en av de minste dagsavisene i landet. Vi vil gjerne nå lenger ut. Da er fornøyde abonnenter den beste reklamen. Vi vil fortsatt gjøre vårt ytterste for at Dagen skal være viktig og interessant lesning i mange norske hjem.

Som abonnent håper vi du får oppleve deg som en del av et større fellesskap. Når flere utviklingstrekk i samfunnet og kirkelivet kan gjøre oss triste og motløse, er det viktig å bli klar over at det fortsatt er mange som vil følge Jesus i stedet for tidsånden.

Vi ønsker at Dagen skal være et felleseie for alle som vil bevare evangelisk kristen tro, kjempe for menneskeverdet, hjelpe fattige, støtte forfulgte, inspirere til misjon, forvalte jordens ressurser etter Guds vilje og velsigne Israel.

LES FLERE LEDERE HER