LEDER: Død, hvor er 
din brodd?

Livet er en gave fra Gud. Vi glemmer ofte hvor mye fint og verdifullt vi får oppleve uten å ha gjort oss fortjent til det.

Årets Fritt Ord-pris tilso­sial­me­di­si­ner Per Fu­gel­li er en nyt­tig på­min­nel­se til tro­en­de krist­ne. Ikke minst gjel­der det dem som har le­der­an­svar. Døden kan ikke ties i hjel. Tvert imot må vi snak­ke sant og åpent om den. Uten be­visst­he­ten om at vi skal dø, får vi fort feil per­spek­tiv på da­ge­ne og årene våre.

Men­nes­kets na­tur­li­ge ønske er å leve. Livet er en gave fra Gud. Vi glem­mer ofte hvor mye fint og ver­di­fullt vi får opp­le­ve uten å ha gjort oss for­tjent til det. Fa­mi­lie, ven­ner, helse, mat, klær, me­nings­fullt ar­beid og kul­tur- og na­tur­opp­le­vel­ser - alt dette gjør livet rikt liv og gir grunn til å takke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sam­ti­dig er­fa­rer vi at livet er skjørt. I synde­fal­lets ver­den er go­de­ne ulikt for­delt. Selv den som har fått mye, har fått det til låns. Plut­se­lig kan det og de som betyr mest for oss, bli revet bort. En dag vil vi uan­sett måtte for­la­te alt og alle.

Fu­gel­lis be­skri­vel­se av døden som et tabu, er tref­fen­de. Vi lever i en kul­tur som er blitt svært kort­synt. Øye­blik­kets be­kref­tel­se og til­freds­stil­lel­se har første­prio­ri­tet. Faren er at denne tanke­gan­gen også pre­ger krist­ne både som in­di­vi­der og fel­les­skap. Når vi blir bun­det til det som er her og nå, glem­mer vi lett at dette er mid­ler­ti­dig og for­gjen­ge­lig.

For oss som lever på top­pen av ver­den, er det også fris­ten­de å skyve unna tan­ken på at vi skal dø og møte Gud. Jesu ord om at den som har fått mye, skal det ven­tes mye av, blir nær­gå­en­de og nes­ten ube­ha­ge­li­ge.

LES FLERE LE­DE­RE HER

Bi­be­len er klar på at døden ikke er det siste. He­breer­bre­vets for­fat­ter min­ner oss om at «alle men­nes­ker må dø en gang og siden komme for dom­men». Døden er al­vor­lig fordi den set­ter en gren­se for når vi kan gjøre opp med Gud og men­nes­ker. Skal vi søke for­soning og til­gi­vel­se, må vi gjøre det mens vi lever.

Håpet i møte med døden er ikke knyt­tet til hva vi har opp­nådd eller ut­ret­tet i livet, men til at vi har fes­tet lit til at Jesus har be­talt for syn­de­ne våre gjen­nom sin død på kor­set og stått opp igjen for at vi skal leve med ham. Dette er det enes­te som gir sant lys i møte med dø­dens mørke.

Vi lever i en sta­dig kamp for å bli be­vart i denne troen. I det lille skrif­tet «Om det å for­be­re­de seg på å dø» an­be­fal­te Mar­tin Lu­ther at man gjen­nom livet for­be­re­der seg på døds­stun­den. I møte med døden opp­ford­ret han der­imot til å «be­trak­te døden gjen­nom livet, syn­den gjen­nom nåden og hel­ve­tet gjen­nom him­me­len».

Han sam­men­lik­ner døden med en fød­sel. «Når en kvin­ne føder, er hun redd. Men når det hele er over, ten­ker hun aldri mer på angs­ten, siden et men­nes­ke nå er født fra henne og inn i ver­den. Slik må man også i døden verge seg mot angs­ten og vite at der etter­på vil være stør­re plass og glede».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvil­ke fø­lel­ser vi har i møte med døden, va­rie­rer men­nes­ker imel­lom. Ingen av oss vet hvor­dan vi vil opp­le­ve døds­pro­ses­sen før vi er der. Får vi være tryg­ge, kan vi takke Gud for det. Er vi engste­li­ge, kan vi være hos Gud også med det som skrem­mer oss. Det er uan­sett ikke våre egne fø­lel­ser som av­gjør om vi har grunn til å dø i fred eller ikke. Har vi troen på Jesus som frel­ser, har vi all grunn til å si som Pau­lus i 1. Ko­rin­ter­brev 15:

«Død, hvor er din brodd? Død hvor er din seier? Døden brodd er syn­den, og syn­dens kraft er loven. Men Gud være takk som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kris­tus!»

LES FLERE LE­DE­RE HER