Kan aldri si aldri om eutanasi

Vi gjør klokt i å ha en høy be­visst­het rundt te­ma­et eu­ta­na­si og lege­as­sis­tert selv­mord.

Der­for var det flott at KrFs Olaug V. Bolle­stad i går ut­ford­ret helse­mi­nis­te­ren på hva vi kan gjøre for å fore­byg­ge at aktiv døds­hjelp pres­ser seg frem også i Norge.

At Ka­ri­an­ne O. Tung (Ap) ut­ta­ler at hun aldri tror dette vil bli til­latt i Norge, be­ro­li­ger oss ikke. Da­gens mot­stand blant po­li­ti­ke­re og helse­per­so­nell kan fort komme til å snu. Eu­ta­na­si er al­le­re­de til­latt i tre euro­pe­is­ke land og blir dis­ku­tert i enda flere.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Arbeiderpartiet: - Aldri aktiv dødshjelp i Norge

Iføl­ge den bri­tis­ke teo­lo­gen og for­fat­te­ren John Stott er der tre store spørs­mål vi må ta stil­ling til i eu­ta­na­si­de­bat­ten: Hvil­ken verdi har et men­neske­liv? Hva er det vi fryk­ter som eu­ta­na­si skal lind­re? Og hvor langt går ret­ten til å be­stem­me over eget liv?

Vårt svar på førs­te spørs­mål er at men­nes­ket har uen­de­lig verdi, fordi det er skapt i Guds bilde. Vi mis­ter ikke vår verdi selv om vi er syke, hjelpe­løse og uten ut­sik­ter til å bli fris­ke igjen. Ja, selv når vi ver­ken kan yte eller gi re­spons, er vi like mye verd som før.

Når det gjel­der frykt, er dette et tema som går igjen i eu­ta­na­si-de­bat­ten. Det hand­ler om fryk­ten for den uut­hol­de­li­ge li­del­sen, fryk­ten for å havne i en yd­my­ken­de si­tua­sjon og fryk­ten for å bli av­hen­gig av andre. Skal vi klare å hind­re at eu­ta­na­si blir til­latt i Norge, må vi ta denne fryk­ten på alvor og gjøre vårt beste for å re­du­se­re den.

« Vi er ikke gode nok til å hjel­pe folk når livet går mot slut­ten. Hvis vi blir det, vil ikke aktiv døds­hjelp pres­se seg frem», sa Olaug V. Bolle­stad i gårs­da­gens avis.

Hun har rett i at et bedre til­bud i li­vets slutt­fase er veien å gå. Å satse på lind­ren­de (pal­la­tiv) medi­sin er den beste måten å møte vår alles frykt for al­vor­lig syk­dom og smerte­full død.

Den som er svært syk skal være trygg på å få best mulig smerte­lind­ring og el­lers iva­re­tatt med all mulig om­sorg og ver­dig­het. Og så må vi ikke falle for fris­tel­sen til å tro at svak­het er et hin­der for ver­dig­het.

Mange til­hen­ge­re av eu­ta­na­si ar­gu­men­te­rer med ret­ten til å be­stem­me over eget liv; hvor­dan det skal leves og når og hvor­dan det skal av­slut­tes. Selv om vi har fri vilje, kan vi som krist­ne li­ke­vel ikke si at vi er vår egen herre til siste slutt. Livet er en gave. Bare Han som er li­vets ska­per og opp­rett­hol­der, kan av­slut­te det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dess­uten gir det ikke nød­ven­dig­vis en­kelt­men­nes­ket kon­troll å åpne for eu­ta­na­si. Det kan tvert imot gjøre at vi mis­ter kon­trol­len. Den sykes ønske om å av­slut­te livet, kan gli over i et press fra sam­fun­net om at han burde av­slut­te det - mo­ti­vert for ek­sem­pel av øko­no­mi eller men­neske­syn.

In­di­vi­dua­lis­mens krav om å være sin egen herre, er en fel­les­nev­ner i vår tids store de­bat­ter, enten det gjel­der sam­livs­for­mer, abort eller eu­ta­na­si. Det mo­der­ne men­nes­ket ak­sep­te­rer ikke å bli for­talt hvor­dan han eller hun skal inn­ret­te seg. «Jeg vet selv best hva som er rett for meg».

In­di­vi­dets selv­råde­rett er ver­di­fullt, men bare til et visst punkt. Når min selv­råde­rett kol­li­de­rer med andre men­nes­kers ret­tig­he­ter, må jeg jus­te­re kur­sen. Og når min selv­råde­rett kol­li­de­rer med Guds gode vilje for mitt liv, kan jeg med sik­ker­het si at jeg er ute av kurs.

Les også
Sang på Stortingets talerstol
Les også
Ap: - Aldri aktiv dødshjelp i NorgeHøringsnotatetAktiv dødshjelp: Eutanasi eller legeassistert selvmord. Også kalt barmhjertighetsdrap.