Joik i kirken - synd eller ikke?

Om en same som er på­ny­født og frelst - frem­fø­rer en sang til Her­ren Gud - og gjør dette av et rent hjer­te, så er ikke joi­ken som sang­form noe hin­der for frem­fø­rel­sen.

Det har lenge på­gått en de­batt som hand­ler om joi­ken har en plass i kir­ken eller ikke. Som same, norsk og kris­ten in­ter­es­se­rer denne de­bat­ten meg.

Er joi­ken i seg selv en synd som ikke har noe i kir­ken å gjøre? Eller pas­ser joi­ken inn i kir­ken? For å for­stå de ulike ar­gu­men­te­ne om­kring dette, er det vik­tig å være inn­satt i tre saker. Hva er en kirke, hva er joik og hva er be­gre­pet synd?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

La oss ta kir­ken først. Ur­kir­ken ble star­tet av de førs­te krist­ne, altså di­sip­le­ne til Jesus. Jesus sa til Peter og di­sip­le­ne at han skul­le bygge en kirke, for­tel­ler evan­ge­lie­ne.

Først og fremst var kir­ken ment som en plass for til­be­del­se av Gud, på ulike måter, der­iblant ved sang og mu­sikk. I skrif­te­ne de førs­te krist­ne holdt seg til, be­to­nes san­gen som noe vik­tig. I Pau­lus brev til me­nig­he­ten i Efe­sus skri­ver han om at san­gen er en del av guds­tje­nes­ten og at det skal være ret­tet til Her­ren: Pau­lus skri­ver: «Og syng sam­men, la sal­mer, hym­ner og ån­de­li­ge san­ger lyde! Syng og spill av hjer­tet for Her­ren.»

Det er vik­tig at man for­står at det er de krist­ne som vi­dere­fø­rer arven fra Jesus som først gikk via de apo­sto­lis­ke fedre (di­sip­le­ne) og via kirke­fed­re­ne (de som tok vare på over­le­ve­rin­ge­ne fra de førs­te krist­ne).

Det er der­for de krist­ne, de som tror på Jesus, og som byg­ger til­be­del­ses­hu­set kir­ken etter møns­ter fra Skrif­ten, som kan de­fi­ne­re hva deres eget guds­bygg skal an­ven­des til, ikke andre. Andre har sine are­na­er.

Men hva med den sa­mis­ke joi­ken? Er joik «synd»? Ordet «synd» er hen­tet fra den jø­dis­ke his­to­ri­en, der man først be­skri­ver synde­fal­let i Edens hage, og der­etter for­tel­ler om synd­of­fer en gang i året for å gjøre opp all synd inn­for Gud i jø­de­nes his­to­rie. Ordet an­ven­des også av Jesus, Ordet bru­kes, for­kla­res og for­stås gjen­nom his­to­ri­en som en ad­skil­lel­se fra Gud og fra Guds vilje.

Er sang­for­men joik synd, eller kan den plas­se­res i kir­ken? Det er in­ter­es­sant at i en slags mot­set­ning, eller kan­skje hel­ler en pa­ral­lell, til joi­ken, fin­nes en genre innen norsk ame­ri­kansk og euro­pe­isk po­pu­lær­sang der det ofte fore­kom­mer «ord» som la, la, la, eller lai-la-lai.

På samme måte inne­hol­der ofte den sa­mis­ke joi­ken en be­to­ning på loi, låi, loila, loia. Kir­ken og krist­ne døm­mer ikke ut, og har hel­ler aldri i all­menn­het over tid i his­to­ri­en, dømt ut frem­fø­rel­ser i kir­ken av po­pu­lær­mu­sikk som inne­hol­der la, la, la, trala­la og så vi­de­re, så lenge det frem­fø­res til Her­ren ut av en ren ånd og hjer­te.

Det ville der­for være uri­me­lig av kir­ken å for­skjells­be­hand­le men­nes­ker gjen­nom å i dag dømme ut den sa­mis­ke joi­ken kon­tra annen ver­bal sang­frem­fø­rel­se på grunn­lag av di­fton­ger, lyd og vo­ka­ler. Altså, det hand­ler ikke om sje­le­li­ge, men­nes­ke­li­ge lyder, men om det ån­de­li­ge inn­hol­det i en sang, når man vur­de­rer hva som er synd og ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men hva med det ån­de­li­ge i joi­ken? Om en same som er på­ny­født og frelst - frem­fø­rer en sang til Her­ren Gud - og gjør dette av et rent hjer­te, så er ikke joi­ken som sang­form noe hin­der for frem­fø­rel­sen.

På­ny­fød­te samer els­ker Jesus like mye som alle andre krist­ne. Ut­trykk­s­for­men er kan­skje uvant innen Kris­ti kropp uten­for denne kul­tur­krets, men selve joi­ken er da ren ån­de­lig etter­som den i selve ver­ket kun er hyl­lest av Vår Herre, ut­trykt med andre ord og be­to­nin­ger enn de van­li­ge, men like­full ret­tet til de krist­nes Gud, like mye verdt som alle andre hjer­ters frem­fø­rel­ser.

En sang om en kamel, eller joik om en rein, en frem­fø­rel­se om vær eller vind, har der­imot like lite i en kirke å gjøre som en sang om en struts eller joik om en blå­fugl.

San­gen i kir­ken er ment for å opp­høye Gud. Spørs­må­let må hele tiden være om kir­ken vir­ke­lig blir brukt slik den var ment av Jesus som star­tet ur­kir­ken og som satte sine di­sip­ler til å ut­for­me guds­tje­neste­li­vet.

Eller av­vi­ker kir­ken fra skrif­te­ne og har blitt noe annet, noe som ikke len­ger er ge­nuint kris­tent, men ut­van­net eller ut­blan­det og ikke re­pre­sen­ta­tivt for den opp­ga­ve kir­ken ble til­lagt. Når man har vur­dert dette kan man trek­ke kon­klu­sjo­nen.

Og kon­klu­sjo­nen man søker etter, i dis­ku­sjo­nen om joik skal til­la­tes i kir­ken, bør ut fra nevn­te kri­te­ri­er lo­gisk sett være at all sang som er ret­tet til Her­ren vår ska­per og hans Sønn Jesus Kris­tus, der­iblant også joik som er frem­ført av tro­en­de krist­ne der man opp­høy­er Jesus og ærer Gud, er noe som Her­ren har behag i og noe som bør til­la­tes i alle kir­ker i vår tid.

Og på samme måte bør man vi­dere­føre og ta vare på den krist­ne sang­tra­di­sjo­nen gjen­nom at all sang som ikke har noe med Gud å gjøre, in­klu­si­ve joik som om­hand­ler annet enn å ære Her­ren, hol­des uten­for kir­ken.

Da be­va­rer man i guds­frykt og tro møns­te­ret fra den opp­rin­ne­li­ge ur­kir­ken, stif­tet av kris­ten­dom­mens grunn­leg­ger og hjørne­stein, Jesus Kris­tus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Klikk for å endre tekst

Joik i kirken Malvind Børresen pastor i, Himmelriket, Tana

Les også
Vil forby konserter i kirken
Les også
Edvardsen joiket seg ut av kirken
Les også
Reagerer på «Jesus i samekofte»
Les også
Ja til kosher-slakt