For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ 1 krone for 1 måned Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Jesus taler tydelig om fortapelsen

Vi er enig med Kaufman i at det avgjørende når det gjelder spørsmålet om fortapelsen ikke er hva «kirken alltid har sagt». Tvert i mot vil vi fastholde at Bibelen skal avgjøre.

Publisert Sist oppdatert

Første­ama­nu­en­sis John Kauf­man ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet av­vi­ser at Bi­be­len alene kan av­gjø­re hva krist­ne bør mene om for­ta­pel­sen. Vi opp­le­ver hans bi­bel­syn som dypt pro­ble­ma­tisk.

Jesus taler i Bi­be­len mye om dom­men og for­ta­pel­sens mu­lig­het. Teks­te­ne er mange, og vi har i ulike inn­legg de siste ukene truk­ket frem flere av disse. Li­ke­vel er John Kauf­man mest opp­tatt av å pro­ble­ma­ti­se­re Bi­be­len. Det gjør han på to ulike måter.

For det førs­te av­vi­ser han det lu­thers­ke skrift­prin­sip­pet. Det har vært grunn­leg­gen­de for lu­thersk teo­lo­gi - ja, for pro­tes­tan­ter flest - å fast­hol­de «Skrif­ten alene». Kauf­man skri­ver imid­ler­tid at spørs­må­let om for­ta­pel­sen ikke kan «av­gjø­res av teks­te­ne alene». Da er det ikke så un­der­lig at han er åpen for å for­kas­te en klas­sisk kris­ten for­stå­el­se av for­ta­pel­sens rea­li­tet. For ingen av oss synes det er en­kelt å fast­hol­de at det fin­nes et «evig uten­for».

Powered by Labrador CMS