Thor Fremmegård, rektor ved Fjellheim bibelskole.

Jesus kommer snart

Bibeltekstene i mange kirker sist søndag handlet om Jesu gjenkomst. Det er en felles kristen tro at Jesus skal «komme igjen for å dømme levende og døde».

Bibelen skildrer både den store gleden: «Se, brudgommen kommer» og det veldige alvoret: «Alle folk på jorden skal bryte ut i klagerop, og de skal se menneskesønnen komme..» For meg ble dette budskapet et sterkt kall i min ungdom til å søke Gud og bli en kristen.

Jeg tror budskapet om Jesu gjenkomst står svakt i den kristne forkynnelsen i dag. Vi vil heller tale om å være en kristen i vårt daglige liv og være opptatt med det som betyr noe for våre medmennesker nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bibelen holder disse to temaene sterkt sammen. Forventning om Jesu komme gir nettopp en tilskyndelse til et sant kristenliv her og nå. «Hvor viktig er det da at dere ferdes i hellighet og gudsfrykt, mens dere venter på at Guds dag skal komme..» 2.Pet 3,11

Når vi leser om Jesu gjenkomst og endetidstegn i Bibelen, møter vi videre to sterke «spor». Det ene peker utover og taler om at evangeliet skal forkynnes for alle folkeslag. Talentene skal forvaltes til velsignelse for vår neste. Sant kristenliv vil hjelper den «nakne, sultne, fattige og fremmede.» Det andre sporet peker innover og taler om frafall og forførelser. Det taler om å mangle «olje på lampa», om «lovløshet» og om at «kjærligheten blir kald hos de fleste». Det koster å bli bevart som en sann kristen og det skildres sterke forfølgelsestider.

Vi velger ofte bare ett spor! Min frimodige påstand er denne: Mange av de som har et sterkt fokus på frafall og forførelse, blir innadvendte. Hovedfokuset er å bli bevart, og passe seg for alle de nedbrytende krefter en møter. Det er mindre positivt fokus både på naboen og de unådde folkeslagene i verden.

Min andre påstand går motsatt vei: Mange som har et sterkt fokus på misjon og nestekjærlighet, har lite fokus på vekkelse og ransakelse innad. En snakker mer om antall mennesker som blir med, ytre vekst og viktigheten av å nå ut til alle.

Jeg tror Jesus er vårt store forbillede til å forene de ulike sidene av budskapet fra Gud. Han forener fokus på evigheten med tilstedeværelse i alle livets faser nå. Han taler vekkende og ransakende til sine venner samtidig som han går med de og sender de til mennesker i all slags nød.

Han som er vår frelser og forsoner må være vårt forbillede i hva som skal være våre hjertesaker som kristne i dag!

Les også
«Rettroende og litt totalitære»
Les også
Fra verden til NorgeOM
Les også
«Ingen unnskyldning»
Les også
På etterskudd?
Les også
Elgvin legger grunnen for at Israel blir borte