I går i dag til evig tid Gud den samme er

En velklingende salme som proklamerer en viktig sannhet om Gud. «Hos ham er det ingen forandring eller skiftende skygge.» (Jakob 1:17)

Mange ser ut til å ha glemt akkurat det i debatten om helbredelser. Helbredet Gud mennesker i gammel tid, da helbreder Gud mennesker også i dag.

Så kommer ofte innvendingene. Det var kun apostlene som fikk disse gavene ved Jesu befaling: «Helbred syke, vekk opp døde, rens spedalske, driv ut onde ånder! For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det.» Mark 10:8.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

At Jesu disipler utførte store mirakler tviler vi ikke på. De fikk gavene og det regner vi for akseptert inne kristenheten. Men fikk andre disse gavene? Ja. Det står om Stefanus: «Stefanus var full av nåde og kraft, og han gjorde under og store tegn blant folket.» Apg. 6:8 Stefanus var ikke apostel. Så helbredelser hendte også ved andre enn kun apostlene.

Så kommer jo det store spørsmålet: Var det apostlene som gjorde underene? Hvem gjorde underet? Det er Jesus Kristus som gjør under, tegn og mirakler. Det hele er jo et vitnesbyrd om at Jesus Kristus er oppstanden og lever. Det er et vitnesbyrd om at Jesus Kristus har makt over sykdom, død og åndskrefter.

Det skal være til Guds ære. Det er Jesu navn som løftes opp. Gud helbreder mennesker i dag som han gjorde igår og Han vil også gjøre det i fremtiden.

Hvorfor skjer det ikke helbredelser idag? Hvorfor blir ikke blinde seende i Norge? Ja hvorfor reises ikke døde opp?

Kan det være fordi predikanten, «apostelen», pastoren eller presten er opptatt av egen tjeneste, egen butikk, eget kirkesamfunn, egen posisjon? Så blir det hele et fordekt religiøst «show off» med feil fokus men rett ordbruk.

Gud vil ikke la seg bruke av mennesker. Det er en umulighet. Men Gud bruker mennesker. Han er uten forandring. Helbredet han igår vil Han og gjøre det idag.

Gud deler heller ikke sin ære med noen! Og han trenger ingen skinnende stjerner for å gjøre sitt navn og sine gjerninger kjent. Helt suverent bruker Gud hvem han vil. Nødvendigvis ikke de som roper høyest og krever mest oppmerksomhet.

Det skjer tilsynelatende lite helbredelser i Norge og i vesten. Hvorfor? Fordi Gud ikke lenger helbreder? Nei, fordi pastorer, prester, menigheter og kirker ikke vandrer med Gud. De vil at Gud skal vandre med dem. Kanskje vi skulle legg ned vårt eget, våre egne ambisjoner, våre egne drømmer og begynne å gjøre Guds vilje. Det er å vandre med Gud. Da vil Gud stadfeste sitt ord med under og tegn i vårt land også som i den 3. verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gud bruker hvem han vil. Gjerne den ringe og det som er lavt i verden. Så fortsett å be for syke i hjemmene, i menigheter og i kirker. Gjør det i kjærlighet til den syke, og i tro til Gud. Mirakler skjer idag. Til Guds ære, for han er uten forandring. Og underet som skjer trenger ikke ropes ut hverken på TV eller i aviser. Forsøm bare ikke dyp takknemlig bønn til Gud.