Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

❄️ 1 krone for 1 måned Du kan betale med vipps

Er du under 30? Bestill med UNG her

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Hykleri på høyoktan

HYKLERI: Det er med andre ord akseptabelt at bensin og dieselbiler lever videre og slipper ut klimagasser – bare ikke i Norge, skriver Tor Valdvik.
Publisert Sist oppdatert

Nylig gikk BIL ut og foreslo et mål om å fjerne alle bensin- og dieselbiler fra norske veier innen 2035. Dette er et hårreisende forslag som ikke kan stå uimotsagt.

Bilbransjens nye paradegren er å overby politikerne med det som må sies å være overambisiøse klimatiltak med vidtrekkende konsekvenser for norske bilister. De hiver om seg med ambisiøse mål, uten omsorg for de som må plukke opp regningen: Norske bilister.

Ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 2025 i fjor høst gikk Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS ut og ba om høyere avgifter på biler med forbrenningsmotor. Denne gangen går Bilimportørenes Landsforening (BIL) enda lengre. Deres styreleder lanserte forrige uke et forslag om et mål om å fjerne alle bensin- diesel og hybridbiler fra norske veier innen 2035, altså innen drøye ni år. 

Powered by Labrador CMS