FOSTRING: Kristne tv-kanaler skal med sin forkynnelse, sang, musikk og forbønn bringe noe av Guds nærvær inn i hjemmene, mener daglig leder i Kanal 10, Øyvind Rygg.

Hvorfor kristne tv-kanaler?

Av og til kommer det opp i den kristne pressen spørsmål om hvorfor man trenger kristne tv-kanaler.

Man hevder at kristne kanaler ikke kommuniserer med ikke-kristne, og at da blir de kristne kanalene bare underholdning for de som allerede er troende...

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ja, kristne tv-kanaler er først og fremst for kristne. Dette er vi stolte og glade for, vi som har hjerte for dette.

Kristne trenger åndelig mat. Alle som lever må jo spise. Kristne trenger næring for sitt hjerte – sunn, variert og god forkynnelse.

Man må lære å leve som en kristen, utvikle bønnelivet og åndelig styrke. Mange sider i den kristne karakteren må på plass. Alle kristne har et kall eller hensikt med livet sitt som må oppdages og foredles.

Hvordan komme ut i dette kallet, begynne å vandre i det Gud har for den enkelte?

Her har de kristne tv-kanalene en viktig oppgave.

Men er ikke dette menighetenes oppgave? Jo, det stemmer. Men ikke alle menigheter fungerer slik.

Les også
Advarer Kristen-Norge mot storsatsing på TV

Og ikke alle kristne går i menigheter, mange er forhindret på grunn av sykdom, alder eller lang vei til nærmeste levende kirke.

Hensikten med at kristne skal trenes, fostres og utvikles er jo nettopp for at kristne skal lære seg å utbre Guds rike; gjennom personlig evangelisering og for eksempel i media.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Her har nettopp de kristne kanalene og de kristne menighetene sitt hovedkall.

Kristne tv-kanaler skal med sin forkynnelse, sang, musikk og forbønn bringe noe av Guds nærvær inn i hjemmene. Lindre smerte, uro og strid. Bringe helbredelse, støtte og nytt håp.

Kristne tv-kanaler skal med sin forkynnelse, sang, musikk og forbønn bringe noe av Guds nærvær inn i hjemmene.

Alle mennesker bør bo slik at de kan få del i kristen tv – slik at de kan få kjenne «smaken» av det himmelske. Da fostres vi til å gå ut blant ikke-kristne og dele de gode nyhetene.

Så har vi sett gang på gang at der hvor Guds nærvær er – der dras også ikke-kristne inn. Stikket i hjertet fra Apostlenes gjerninger kommer når Guds ord forkynnes.

Derfor kan alle vi som driver med kristen tv se tilbake og finne mennesker som har vendt seg om til Guds rike, fordi de har kommet under forkynnelsen av Guds ord nettopp gjennom kristen tv.