VEKKELSE: Inntil 1970-tallet opplevde Norge vekkelser. Bildet er fra en marsj i regi av Ung Vsjon i Molde.

Hvorfor blir det ingen vekkelse?

Ja, det kan man virkelig spørre om. Siden vekkelsen tok slutt midt på 70- tallet har kristne fortsatt å be om vekkelse.

Gud vil jo vekkelse, så hva kan være galt? Noe galt må det jo være med forkynnelsen, så her trenger visst noen og enhver å gå i seg selv. Her trengs det selvransakelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men svaret er enkelt. Jesus er ordet og uten Ham blir det heller ingen vekkelse. Og når ordet ikke lenger blir forkynt rett slik det faktisk står, så kan heller ikke Gud gi vekst.

Les også
Historien om fader Nash

For det er bare han alene som gir vekst selv om vi krampaktig har forsøkt å få det til i egen kraft ved hjelp av frelsesbønnen. Den er sann og fin i seg selv, men uten at man er kalt av Gud er det nyttesløst. For det står i Hebr. 3.7: I dag om du hører Hans røst, da forherd ikke ditt hjerte.

Det begynte med at verden sa at de kristne måtte forandre sangen fordi den var gammeldags og kjedelig. Disse ærverdige, gamle Sion-sangene. Da gjorde lederne om sangen slik verden bad om, de prøvde alt fra rock med blinkende lys, til nå i dag lovsang der man synger de to samme setningene om igjen og om igjen.

Hvorfor var det så viktig? Jo fordi verden bad om det. Sannsynligvis var det fordi den gamle sangen stakk dem i hjertet og det ville de ha en slutt på. Det er hva jeg tror, for nettopp disse gamle sangene rørte kraftig med mitt hjerte.

Så kom likestillingen og folk skilte seg som aldri før. De kristne lederne stod først fast på Guds ord, men etterhvert gav de etter for presset. Ordet var det samme, det var klart, men presset ble for stort.

Det begynte med at bare de uskyldige kunne gifte seg på nytt, så de som var utsatt for utroskap og til slutt var det fritt frem for alle. Da var man kvitt problemet og det var jo også forståelig på mange måter.

Les også
Hva er egentlig en pinsevekkelse?

Det var jo bare sunn fornuft, men Gud følger ikke vår fornuft. Hans tanker er ikke våre tanker og Hans veier er ikke våre veier. Det må vi ikke glemme.

Og her ligger fallgruven. Nettopp derfor blir det heller ingen vekkelse. Når de kristne ikke våger å stå på Ordets grunn, så arbeider de forgjeves, for ingen er mer glad i Jesus enn vi er i Hans Ord. Selve kampen står på Ordets grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ingen er mer glad i Jesus enn vi er i Hans Ord. Selve kampen står på Ordets grunn.

Bibelen sier i Johannes 14.23: «hvis noen elsker meg (Jesus) vil han holde mitt ord.» Og i vers 24: «den som ikke elsker meg, holder ikke mine ord».

Gud vil at vi skal tro det Han sier til oss, ellers så kan Han ikke sende vekkelse. Vi risikerer at lysestaken blir tatt bort ifra oss. Det er alvorlig. Snart så godtar de vel også homofilt samliv i menighetene, noe Bibelen taler tydelig imot.

Ja, det gjelder å være våken i denne tiden, og vi som har valgt å tro alt Guds Ord får bare fortsette å be for folk og land. Snart kommer Jesus igjen.