Hvor har vi fått mennesket, mann og kvinne fra, spør Solveig Gujer Mysen. Illustrasjonsbilde: Yayimages.com

Hvordan Gud skapte

Troende kristne lekfolk har gitt seg selv et vanskelig utgangspunkt når de prøver å overbevise naturvitenskapelige fagfolk om at de ikke forstår faget sitt, står det å lese i Dagen 26. Nov.2016.

Det var en litt interessant oppgave, selv om det mest sannsynlig blir forkastet. Vil man ikke tro det Skaperen selv sier og skriver, enda det bare var Han som var til stede og vet hva som skjedde, da er det nok ingen lekfolk som kan få dem inn på bedre tanker.

Jeg spør:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvor har vi fått en syv dagers uke fra?

Hvor har vi fått mennesket, mann og kvinne fra?

Og ekteskapet mellom mann og kvinne fra, med befaling om å sette barn til verden slik at jorden kan bli fylt opp?

Hvor har vi fått hviledagen, hver syvende dag fra?

Så langt historien går tilbake har det ikke skjedd noen forandring i ukeinndelingen. Under den franske revolusjon prøvde de riktignok å lage en tidagers uke, men det varte ikke lenge før de gikk tilbake til syvdagers uken igjen. Skaperen vår visste nok best hva vi trengte.

Bibelens første kapittel forteller at vi har en stor og mektig Skaper som så at jorden var øde og tom, kanskje noe slikt som de øde planetene i dag. I alle fall bestemte Gud seg for å gjøre den til bolig for de menneskene han ønsket å skape. Han skapte den beboelig for mennesker og dyr i løpet av seks dager, og DEN SYVENDE dagen hvilte han sammen med skaperverket sitt. Jeg tror han virkelig gledet seg sammen med det første menneskepar, Adam og Eva, og viste dem alt det vakre han hadde laget for å glede dem med. Og så viste han dem sikkert også hvordan de skulle få en spesiell velsignelse på den syvende dagen som han kalte Sabbat.

De fikk kun ett forbud for å vise om de ville være lydige eller ikke. Treet til kunnskap om godt og vondt måtte de ikke røre eller spise av. Da ville de dø. Dessverre klarte de ikke den prøven fordi det var en fantastisk engel i himmelen som var kommet i opprør mot Gud. Han ville være lik Gud. Han ble misunnelig på dette lykkelige paret der i Edens hage, og klarte å bruke en fantastisk slange som medium for å komme i kontakt med Eva. Ulykken var skjedd. Hun tok av frukten og spiste og gav også Adam og han orket ikke å miste sin kjæreste medarbeider. Han ville velge å ta straffen sammen med henne. Da ble hele skaperverket forandret. Adam og Eva oppdaget at de var nakne. De prøvde å lage seg klær av fikenblader, men Gud hjalp dem også denne gang. Han elsket sitt skaperverk, og han hadde sikkert også visst hva som kom til å hende, så han hadde en plan klar. Han lærte dem at noen måtte ta straffen for deres synd for at de på nytt skulle få komme tilbake til Gud.

Gud lagde klær til dem av skinn. De fikk et løfte av Gud om en Frelser som skulle knuse slangens hode. Lammet skulle minne dem om at det skulle komme en Frelser som ville ta den straffen de skulle ha. Abel, sønnen til Adam og Eva, forstod dette symbolet, men Kain, den eldste sønnen ofret det han hadde dyrket, men det ble ikke godtatt som offer for synd. Derfor har vi hørt om ofringer helt siden Edens hage og til Jesus døde på Golgata kors til soning for alle menneskers synd. Derfor trenger vi ikke å ofre dyr lenger fordi Jesus døde som det sanne offerlammet til fastsatt tid på Golgata kors. Han døde midt i den 70. uken som Daniel skriver om. Da skulle han få slaktoffer og matoffer til å opphøre. Derfor trenger vi ikke å ofre i dag, fordi Jesus døde på Golgata kors som vårt offerlam.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Som grunnlov for skaperverket sitt har Gud gitt oss en klar og enkel grunnlov. Den er sammenfattet i ti enkle leveregler, kaldt de ti bud. Du kan lese dem i 2.Mosebok kap.20,1-17. Der forteller han hvem han er, hva han har skapt og hva vi skal holde oss borte fra. Vi skal ikke tilbe andre guder. Vi skal ikke tilbe bilder av noe slag. Vi skal ikke misbruke Guds navn. Så skal vi holde sabbatsdagen hellig, og der har Gud satt grunnen til det. For i seks dager skapte Herren himmelen og jorden, havet og alt som er i dem, men han hvilte på den syvende dagen og lyste den hellig. Derfor har vi altså fortsatt en syv dagers uke og kommer nok til å ha det til Jesus kommer igjen som han har lovt. Nå har riktignok en del «kristne» ment å gjøre noe mer praktisk ved å sette søndagen som den syvende dag i kalenderen vår, men det er ikke med befaling fra Skaperen selv. Men slangen fra Eden er nok ikke beseiret enda. Reformasjonen viste oss hva som skjedde den gang. Åpenbaringen kapittel 13 forteller at problemene vil oppstå igjen før vår Frelser skal komme igjen.

Jeg finner ikke noen bedre forklaring på skapelsen enn den Skaperen selv har gitt og som vi fortsatt har tre minner fra, en syv dagers uke, en hviledag hver syvende dag som heter Sabbat, og ekteskapet mellom mann og kvinne.

Det som i tillegg er litt interessant er at det er en sabbatshelg tilbake for Guds folk. Det er mest sannsynlig de tusen år som denne jorden skal ligge øde mellom den første og den annen oppstandelse Åp20,5, hvor Guds folk skal være i himmelen, og Harmageddon legger denne verden i grus. Det er trist at så få mennesker ønsker å bli kjent med sin redningsmann og redningsmulighet. Vi trenger en ny vekkelse som det ble etter reformasjonen. Alle tegn i tiden forteller at Jesus kommer snart igjen for å hente dem som venter på Ham. Hvorfor er alle så redde for å snakke om og skrive om den største begivenhet som kommer til å finne sted på denne jord? Syndens drama vil bli avsluttet, og vi lever i denne siste tid for denne verden. Gud er virkelig. Det som skjer her i verden er en kamp mellom det gode og Gud, og det onde og Satan. Josva sa: Velg i dag hvem dere vil tjene! Jeg og mitt hus vi vil tjene Herren. Jeg ønsker å si det samme i dag. Verden ligger i det onde, og vi klarer aldri å gjøre den rettferdig, men Gud vil fjerne syndens elendighet.

Så selv om jeg er en kristen lek kvinne så ser du at jeg har et større fundament i min Bibel, enn dere naturvitenskapelige fagfolk. Om dere vil se lys i dette eller forkaste det, så blir framtiden mye lysere med mitt standpunkt enn for dere som må lete etter andre planeter som dere kan flykte til, for dere ser også at denne verden går mot sin ende. Jeg håper dette kan vekke noen av dere.

Bli med i debatten!

For å kunne kommentere artikler på DagensDebatt.no - og for å kunne starte nye debatter, må du må være registrert - og innlogget - på Facebook

I tillegg må du registere deg som bruker av DagensDebatt.no. Trykk på «registrer deg» øverst til høyre på denne siden.

Her finner du de enkle debattreglene våre.

-----

TIPS OSS om saker / temaer du vil at vi i Dagen skal skrive om: redaksjonen@dagen.no

Få nyhetsbrev fra Vebjørn Selbekk:
« Hver dag sender jeg deg noen utvalgte saker og debatter som jeg mener at du bør lese! Klikk her for å melde deg på det daglige nyhetsbrevet»

-----

Ukentlig nyhetsbrev: Få noen av de viktigste nyhetssakene og debattene rett i epostkassen. Meld deg på her!

*** Prøv Dagen i 1 måned for bare 1 krone.

* Følg gjerne Dagen på Facebook