BLASFEMI: Ingen kristen som vil være tro mot Guds ord, kan be Gud om å velsigne et syndig liv. Det er blasfemi. Det er å forakte Guds lov, skriver Jon Kvalbein. (FOTO: Scanstockphoto)

Hva skal forbønnen inneholde?

En bønn for et par som lever i et homofilt samliv må fremfor alt være at de ved Guds hjelp erkjenner sin synd, omvender seg og oppgir sin samlivsform. Men dette er ikke den forbønnen paret ønsker.

Alle bispe­dømme­rå­dets fem kan­di­da­ter til ny bis­kop i Tuns­berg øns­ker å inn­føre en li­tur­gi for for­bønn for ho­mo­fi­le par som på for­hånd har inn­gått bor­ger­lig «ek­te­skap». Spe­si­elt skuf­fen­de var det å lese at Per Arne Dahl går inn for dette.

Jeg spør: Hva vil du at en slik for­bønn skal inne­hol­de?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bi­be­len for­ma­ner oss om å gjøre for­bønn «for alle men­nes­ker» (1 Tim 2:1-4), Her fin­nes intet unn­tak. Også ho­mo­fi­le er in­klu­dert. Men hvor­dan bør en bønn for et ho­mo­filt par lyde for at den skal være i sam­svar med Guds vilje?

Guds frems­te vilje er at «alle men­nes­ker skal bli frelst og komme til sann­hets er­kjen­nel­se» (v. 4).

Guds kjær­lig­het kom­mer frem­for alt til ut­trykk ved Jesu frel­ses­verk: «For så har Gud els­ket ver­den at han gav sin Sønn, den en­bår­ne, for at hver den som tror på ham, ikke skal for­ta­pes, men ha evig liv.» (Joh 3:16).

All li­tur­gi skal ha grunn­lag i Bi­be­lens lære. Jesus har selv lært oss hva vi bør be Gud om (Fader Vår, Matt 6:9-1 3).

Jesus vil at vi skal be: «Hel­li­get vorde ditt navn.»

Hvor­dan skjer dette hos oss, spør Mar­tin Lu­ther i sin lille ka­te­kis­me, og sva­rer: «Når Guds ord læres rett og rent, og vi også lever hel­lig etter det som Guds barn. Hjelp oss til det, kjære Far i him­me­len! Men den som lærer og lever an­ner­le­des enn Guds Ord lærer, han van­hel­li­ger Guds navn iblant oss.»

Jesus vil at vi skal be: «Skje din vilje.» Men det ho­mo­fi­le paret har brutt med Guds vilje. De har inn­gått et per­ma­nent sam­liv som er i strid med Bi­be­lens ek­te­skaps­for­stå­el­se og det sjet­te bud.

Jesus vil at vi skal be: «For­lat oss vår skyld.» Men det ho­mo­fi­le paret vil ikke er­kjen­ne at de lever i et syn­dig for­hold. De ber ikke om for­la­tel­se av skyld. Tvert imot. De øns­ker en for­bønn som stad­fes­ter Guds vel­sig­nel­se over det livet de lever.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus vil at vi skal be: «Led oss ikke inn i fris­tel­se, men fri oss fra det onde.» Men det ho­mo­fi­le paret har gjort fris­tel­sen til sin livs­form. Og dette sam­li­vet øns­ker de ingen be­fri­el­se fra, selv om de gjør en «urett» som iføl­ge Bi­be­len med­fø­rer at de «ikke skal arve Guds rike» (1 Kor 6:9-1 0).

Bi­be­len taler al­vor­lig om de som sier at de har sam­funn med Jesus, men lever i mør­ket (1 Joh 1:5-10). De lyver! Det er ikke mulig å inn­ret­te seg i og for­sva­re en livs­før­sel som er i strid med Guds vilje og sam­ti­dig leve i lyset. Guds vilje er at alle men­nes­ker skal bli frelst. En bønn for et par som lever i et ho­mo­filt sam­liv må frem­for alt være at de ved Guds hjelp er­kjen­ner sin synd, om­ven­der seg og opp­gir sin sam­livs­form.

Men dette er ikke den for­bøn­nen paret øns­ker. De er ute etter en kir­ke­lig le­gi­ti­me­ring. De vil ha kir­kens, ja, Guds god­kjen­nel­se av det sam­li­vet de nå er gått inn i. Men ingen kris­ten som vil være tro mot Guds ord, kan be Gud om å vel­sig­ne et syn­dig liv. Det er blas­fe­mi. Det er å for­ak­te Guds lov. Det er for­fø­ren­de og ukjær­lig fordi man ved dette for­le­der paret til å tro at det er mulig å leve slik og sam­ti­dig være et Guds barn.

Etter mitt syn er det umu­lig å ut­for­me en li­tur­gisk for­bønn som er bi­belsk fun­dert og sam­ti­dig til­freds­stil­ler det ho­mo­fi­le pa­rets øns­ker.

Hva vil du at en li­tur­gisk for­bønn for et ho­mo­filt par skal inne­hol­de, Per Arne Dahl?

Jon Kvalbein

Oslo

Les også
Prestene sier ja til å vie homofile
Les også
Prester flykter fra fagforeningVigsel for likekjønnede par