FORBINDELSE: Dersom du ønsker at dette skal skje i ditt liv, så er det en ting som er avgjørende. Det er kontakten med stammen, Jesus Kristus. Ingen gren bærer frukt uten at den eier livsforbindelsen med stammen, skriver Hans Bergane.

Hovedårsakene til at kristenlivet i Norge går tilbake

Kristenlivet i Norge er gått tilbake de siste 30 årene. Jeg er overbevist om at to av hovedårsakene til dette er forsømmelsen av Ordet, samtidig som «tornene» fikk overtaket.

Forsømmelsen av Ordet skjer både i hjemmet og ved at forkynnelsen stilner og avtar i bygd og by.

Jeg har et plommetre i hagen min. I år var første gangen det bar virkelig mye frukt. I mars måtte jeg skjære av noen villskudd som strakte seg opp, frem og ut, og for første gang på mange år gav jeg treet noe god næring gjennom sommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sannelig ble det frukt i år! Fra juli av begynte grenene å henge ned mot bakken, så mye frukt var det på hver gren.

Vi kristne blir i Bibelen sammenlignet med en gren på et frukttre. Frukten skapes av Guds Ånd. Derfor kalles den Åndens frukt. «Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet.» (Gal 5:22).

Se på denne teksten fra Guds ord. Finner du noen av disse fruktene på grenen som du utgjør? Grenene på mitt frukttunge plommetre bøyer seg mot jorden, og nå om dagene faller det noe frukt ned på jorden.

Tenk om du og jeg kunne være slike grener som blir bøyd mot jorden! Bøyd inn i hjemmet, inn på arbeidsplassen, inn på skolen, inn i bygda og inn i gata der vi bor. Bøyd inn, med god frukt!

Dersom du ønsker at dette skal skje i ditt liv, så er det en ting som er avgjørende. Det er kontakten med stammen, Jesus Kristus. Ingen gren bærer frukt uten at den eier livsforbindelsen med stammen. «Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre.» (Joh 15:5).

Livsforbindelse med Jesus er livsforbindelse med Ordet, Guds ord. Ikke sjelden bruker Gud Ordets kniv på sin gren. Han griper inn ved sin nåde og foretar en beskjæring. Men grenen får også gjennom stammen det avgjørende, næringsrike vann. Det levende vann, som Jesus selv er og gir.

Kristenlivet i Norge er gått tilbake de siste 30 årene. Jeg er overbevist om at to av hovedårsakene til dette er forsømmelsen av Ordet, samtidig som «tornene» (rikdom, bekymring og lyst til andre ting, Mark 4:19) fikk overtaket.

Forsømmelsen av Ordet skjer både i hjemmet og ved at forkynnelsen stilner og avtar i bygd og by.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Er det blitt slik i mitt liv at «jeg vil vokse» og Jesus får vær så god avta? Jeg, meg, mitt, mine ting, mine penger, mine investeringer, oppussinger, ferier, nytelser, late dager og travle dager... Dette får vokse, og Jesus får avta. «Ett er nødvendig», sa Jesus en dag. «Maria har valgt den gode del». Hun bøyde seg ned, satte seg ved Jesu føtter og lyttet til hans ord.

Når Jesus begynner å virke gjennom oss, da blir vi bøyd. Det vil alltid være noe som tynger og bøyer oss ned der Åndens frukt vokser. Det er tungt for mitt stolte «jeg» å bli bøyet, men midt i min avmakt får jeg lov til å se opp på ham, Jesus Kristus, og stråle av glede over alt jeg eier i ham!

Les også
«Gi ungdommene en koran før islamismen tar dem»
Les også
Jakter menighet for å unngå troskrise
Les også
Kristne innvandrere får gratis bibelskole
Les også
Omkamp om KRLEKRLE-faget
Les også
En kristen blir aldri pensjonist
Les også
Nett-TV: Se Knudsen-dokumentaren her