Himmelrikets maktlogikk

Opplevelsen av at vi selv kommer til kort, åpner muligheten for at Gud griper inn.

200-års­ju­bi­le­et forSøren Kier­ke­gaards fød­sel denne hel­gen får med god grunn stor opp­merk­som­het i in­tel­lek­tu­el­le kret­ser. Men også i krist­ne mil­jø­er er det klokt å stop­pe opp for noen av ut­ford­rin­ge­ne fra den dans­ke teo­lo­gen som er den enes­te vir­ke­lig ver­dens­kjen­te fi­lo­so­fen fra Skan­di­na­via. Ikke minst er det verdt å tenke over noe av det han hev­det om kir­kens makt og gjen­nom­slags­kraft.

«Ty­ran­nen dør, og hans styre tar slutt. Mar­ty­ren dør, og hans styre be­gyn­ner», skrev Kier­ke­gaard. Dette opp­sum­me­rer på en ran­sa­ken­de måte for­skjel­len mel­lom den makt­lo­gik­ken som gjel­der i ver­den og den som råder i Guds rike.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er dypt men­nes­ke­lig å stre­be etter makt, inn­fly­tel­se og ære. Slik var det også blant Jesu di­sip­ler. I Lu­kas-evan­ge­li­et leser vi to gan­ger om at de be­gyn­te å gjøre seg tan­ker om hvem som var den størs­te av dem. Den førs­te gan­gen stil­te Jesus et barn midt iblant dem og sa at den som tok imot et slikt lite barn for hans skyld, tok imot ham.«For den som er den mins­te av dere alle, er stor», la han til.

For­kla­rin­gen gikk ty­de­lig­vis ikke helt inn. Kort tid før Mes­te­ren skal kors­fes­tes, bry­ter det på nytt ut strid mel­lom di­sip­le­ne om hvem blant dem som er størst. Da min­ner Jesus om at kon­ge­ne på jor­den hers­ker over sine folk og at de som har mak­ten, lar seg kalle vel­gjø­re­re.

«Men slik skal det ikke være blant dere.Den størs­te av dere skal være som den yngs­te, og le­de­ren skal være som en tje­ner». Selv prak­ti­ser­te han dette på den mest for­bil­led­li­ge måten vi kan tenke oss.

Fort­satt sli­ter imid­ler­tid Jesu etter­føl­ge­re med å for­stå dette. Hans tenk­ning om makt og på­virk­ning bry­ter så grunn­leg­gen­de med det vi er vant med. Den for­tel­ler oss også at vi blir store ved å bøye oss og tjene, og det fal­ler seg slett ikke na­tur­lig for det falne men­nes­ke.

Vi fes­ter let­te­re lit til egen kom­pe­tan­se og egne res­sur­ser enn til at Gud først kan bruke oss når vi har er­kjent vår svak­het. Men for å låne Kier­ke­gaards ord igjen: «Gud ska­per alt av intet, og alt hva Gud skal bruke, gjør han først til intet».

Også som fel­les­skap av tro­en­de, somkirke, står vi sta­dig i fare for å tro at styr­ken kan måles på men­nes­ke­lig vis. Vi inn­ser ikke at nett­opp opp­le­vel­sen av at vi selv kom­mer til kort, åpner mu­lig­he­ten for at Gud gri­per inn.

Kier­ke­gaards be­kym­ring var at kir­ken fikk verds­lig makt og der­med mis­tet sann­het, slik pro­fes­sor Jan Inge Sørbø på­pek­te i torsdagens avis. Fi­lo­so­fen mente dette var øde­leg­gen­de fordi makt vir­ker kor­rum­pe­ren­de.

I Bi­be­len fin­ner vi tall­rike ek­semp­ler på at den som vir­ker svak og ussel men­nes­ke­lig talt, er den ster­ke i Guds øyne. Ikke minst i de så­kal­te sende­bre­ve­ne til sju me­nig­he­ter i da­gens Tyr­kia, som inn­le­derJo­han­n­es' Åpen­ba­ring, blir dette ty­de­lig. I da­gens kul­tur­si­tua­sjon, der kir­ke­li­ge in­sti­tu­sjo­ner får en mind­re sen­tral plass i sam­fun­net, er det vik­tig å minne hver­and­re om at mak­ten i den krist­ne tro ikke er knyt­tet til ytre pri­vi­le­gi­er.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det av­gjø­ren­de er at vi hol­der fast ved og lever i Guds sann­het, slik han har åpen­bart den for oss gjen­nom Bi­be­len.