PRESSES: «I dag presses såkalte konservative kristne på alle kanter, både utenfra og innad i menighetene», skriver artikkelforfatteren.

Har Guds Ord mistet sin gyldighet?

Vi er høyst sannsynlig midt inne i det store frafallets tid – frafallet fra Guds Ords autoritet. De «moderne kristne», de liberale, mener det er greit å se bort fra de Skriftord som ikke passer for vår tid.

Det som blant annet sies om homofilt samliv, mener man er uforenlig med at Gud er kjærlighet. Man forkaster derfor det som Paulus skriver om i Rom 1,27–28, 1Kor 6,9 og 1Tim 1,10.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Likeledes ser man bort fra det som står om homofili i GT: 3Mos 18,22 og 3Mos 20,13.

Men Jesu Bibel, som han selv holdt seg til, var Loven, Profetene og Skriftene.

Imidlertid står det ikke noe i Bibelen om at vi skal straffe, utelukke eller behandle dårlig de som kjenner på at de har en annen seksuell identitet enn den heterofile.

Nei, vi skal inkludere alle, men på Bibelens premisser. Vi skal forkynne at alle må holde seg fra syndige gjerninger, om man vil høre Gud til (bli frelst). Men kan vi lenger det?

Det står klart at «Til evig tid, Herre, står ditt ord fast i himmelen» (Sal 119,89 og Jes 40,8), noe som bekreftes i Joh 10,35 der vi leser at «Skriften kan ikke gjøres ugyldig».

Og Paulus stadfester Johannes i 1Kor 4,6: «at en ikke skal gå ut over det som er skrevet».

Indirekte støtter Peter Paulus i 2Pet 3,16, der han nevner at det er mye som er vanskelig å forstå i Paulus sine brev, og at ulærde og ubefestede vrangtolker hans skrifter. Og det samme skjer i dag.

Det står noe klargjørende i 2Pet 1,20–21: «… at intet profetord i Skriften er gitt til egen tydning. For aldri er noe profetord brakt fram ved menneskers vilje, men de hellige Guds menn talte drevet at Den Hellige Ånd.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og Paulus bekrefter dette i 2Tim 3,16–17: «Hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for at Guds menneske kan være fullkommen, satt i stand til all god gjerning.»

I dag er vi vitne til at det meste rakner i kristenheten – Den norske kirke med biskopkollegiet og flere frikirkesamfunn har gitt etter for tidens krav og dermed tilkjennegitt at Guds Ord ikke lenger har noen autoritet. Man har «glemt» at «Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss», som Johannes sier. Og Ordet er jo Jesus Kristus. Og ved å endre eller bortforklare Bibelord, svikter vi Jesus selv.

Det står noe alvorlig i 1Kor 8,3: «om noen elsker Gud, han er kjent av ham.» Dette alvoret blir anda tydeligere i Mat 7,22–23, der Jesus sier at «Mange skal si meg på den dagen: Herre, Herre! Har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? Men da skal jeg si åpent til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som gjorde urett!»

I dag presses såkalte konservative kristne på alle kanter, både utenfra og innad i menighetene. Våre politikere har sørget for å skape et normløst samfunn, i og med den nye ekteskapslov og likestillings- og diskrimineringslov! Individets subjektive opplevelse av seg selv er blitt utgangspunktet for hva som er sant.

I dag presses såkalte konservative kristne på alle kanter, både utenfra og innad i menighetene.

Vi kan derfor snart ikke lenger kunne forkynne Guds Ord som det står. Det fikk Alv Magnus erfare i 2019, da biskop Sommerfeldt advarte mot å bruke ham som taler, etter at han hadde talt på en fellesgudstjeneste i Råde.

Med de forskjellige syn som nå råder i de ulike kirkesamfunn, vil vi få oppleve at flere velger å måtte gå ut fra de etablerte fellesskap og danne husmenigheter, for å kunne overleve som kristne.