Gud og Allah

Jesus Kristus viser oss hvem Gud er.

ErGud og Allah samme gud­dom? Det spørs­må­let de­bat­te­res friskt i Da­gens spal­ter etterHall­grim Bergs ut­mer­ke­de ar­tik­kel om te­ma­et lør­dag i for­ri­ge uke.

Vi opp­lev­de Bergs Fri­spark i Vel­sig­net Helg som klare og fyn­di­ge ord i rette tid. Det er vik­tig, som Berg gjor­de, å på­pe­keden re­li­gions­blan­din­gen som våre TV-sta­sjo­ner gjør seg skyl­di­ge i når de auto­ma­tisk over­set­ter «Allah» med «Gud» for ek­sem­pel i teks­tin­gen av ny­hets­inn­slag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Når de sed­van­li­ge «Al­la­hu akbar»-ro­pe­ne lyder som takt­fast ak­kom­pag­ne­ment til islams­ke volds­hand­lin­ger, er det både unød­ven­dig og usma­ke­lig å blan­de Gud inn i blods­ut­gy­tel­sen. Dette er gru­som­he­ter ut­ført i nav­net til Allah, mus­li­me­nes gud­dom. De har in­gen­ting med den krist­ne Gud å gjøre.

Vi gir eks-stor­tings­man­nen helt rett i at det ville være enk­le­re for alle par­ter om NRK og TV2 gikk til­ba­ke til den gamle prak­si­sen med å over­set­te «Allah» med «Allah». Da ville alle vite hvem det er snakk om og vi unn­gikk mis­for­stå­el­ser knyt­tet til hvil­ken gud­dom ter­ro­ris­te­ne eller volds­men­ne­ne an­ro­per mens de dre­per og lem­les­ter.

Men ikke alle er enige i dette. Vi leste med in­ter­es­se inn­leg­get i tors­da­gens Dagen fra Jenny Fei­dal, som er lands­le­der i mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­nenFron­ti­ers Norge. Hun går i rette med hele kon­sep­tet med å skil­le mel­lom Allah og Gud. Fei­dal skri­ver at hun har bodd i et mus­limsk land i 15 år og har aldri hatt noe pro­blem med å kalle Gud for «Allah».

Så lenge vi ute­luk­ken­de snak­ker om se­man­tikk - ords bok­sta­ve­li­ge be­tyd­ning - har vi ikke så store pro­ble­mer med å følge Fei­dal. Men med en gang vi er inne på teo­lo­gi­ens om­rå­de, som jo ikke bør være helt usen­tralt for en mi­sjons­le­der, blir si­tua­sjo­nen med en gang langt vans­ke­li­ge­re. Der råder det etter vår me­ning en uover­sti­ge­lig av­grunn mel­lom Gud og Allah.

«Hvem kan si at han helt har for­stått hvem Gud er?», spør Fei­dal re­to­risk i inn­leg­get sitt. Vi er ikke uenig i at det for oss syn­di­ge men­nes­ker er umu­lig fullt ut å for­stå Gud. Men i sin store nåde har vår Ska­per li­ke­vel gitt oss en fan­tas­tisk måte å skue inn i Hans vesen og natur på.

«Ingen har noen gang sett Gud, men den en­bår­ne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.», skri­ver apos­te­len Jo­han­n­es i sitt evan­ge­li­um. I ut­ga­ven Bi­be­len Guds ord bru­kes ut­tryk­ket «Han har for­klart Ham».

Jesus Kris­tus viser oss hvem Gud er. Den full­kom­ne god­he­ten, kjær­lig­he­ten, sann­he­ten og rett­fer­dig­he­ten som gjen­nom Jesu liv og ek­sem­pel strå­ler mot oss fra blade­ne i Bi­be­len, åpen­ba­rer Guds sanne ka­rak­ter. Slik lig­ger veien åpen for alle som vil lære å kjen­ne vår him­mels­ke far.

Med Allah for­hol­der det seg noe an­ner­le­des. Allah har ingen sønn som har dødd for ver­dens syn­der. Tvert imot for­nek­ter mus­li­me­nes hel­li­ge bok både Jesu kors­død og hele kon­sep­tet om at det skul­le ek­sis­te­re en Guds sønn. Slik sett fin­nes det ingen re­li­gion som er så ut­talt anti­kris­te­lig som islam.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I den grad Allah har blitt for­klart har det skjedd gjen­nom hans pro­fet, krigs­her­ren og hær­fø­re­ren Mu­ham­med. Slik sett kunne man kan­skje være fris­tet til å si at også våre da­gers isla­mis­tis­ke ter­ro­ris­ter be­fin­ner seg på en noen­lun­de trygg teo­lo­gisk og his­to­risk grunn når de lar ropet om Al­lahs stor­het led­sa­ge sine pro­sjek­ti­ler, ra­ket­ter og bom­ber.