God medisin mot havesyke

Ordet havesyke virker gammelmodig i dag, men er høyaktuelt.

Den som har fått mye, skal også stå til an­svar for mye. Dette er et bi­belsk prin­sipp det er all grunn til å minne vel­fød­de krist­ne nord­menn om.

Ame­ri­ka­ne­ren Wil­liam Ca­va­n­augh, på­pek­te under Kors­vei-fes­ti­va­len at folk har en tendens til å tenke at Bi­be­len er urea­lis­tisk når det gjel­der øko­no­mis­ke spørs­mål, men mener det er vårt øko­no­mis­ke sys­tem som er urea­lis­tisk, skrev vi i går.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kris­ten fes­ti­val med miljø­pro­fil som dek­ker alle om­rå­der

Al­ter­na­ti­ve­ne til en ka­pi­ta­lis­tisk mo­dell er etter vårt syn mye dår­li­ge­re, men både po­li­tisk og per­son­lig er det vik­tig at vi lever in­nen­for ram­me­ne av dette sys­te­met på en hen­syns­full måte. Vi skal ikke bare søke vårt eget beste, men tenke på hva som gag­ner med­men­nes­ke­ne våre på både kort og lang sikt.

Knapt noe etisk spørs­mål er så ak­tu­elt for så mange, men sam­ti­dig så fris­ten­de å tie om, som for­valt­nin­gen av mid­le­ne vi rår over. Dette er et slå­en­de ek­sem­pel på at det ofte er våre til­van­te tanke­mønst­re sna­re­re enn Guds ord som av­gjør hva vi opp­fat­ter som store og små mo­rals­ke eller ån­de­li­ge pro­ble­mer. Kom­mer en ut­ford­ring til­strek­ke­lig mange av oss tett på livet, er det lett å ba­ga­tel­li­se­re eller over­se den.

Ma­te­ria­lis­men er vi alle så dypt plan­tet i at vi neppe fat­ter hvor sterkt den på­vir­ker oss. Det er vans­ke­lig å peke på noen annen en­kelt­fak­tor som i så sterk grad frem­mer av­krist­nin­gen, også innad i krist­ne mil­jø­er. Tid­li­ge­re Kors­vei-prest Knut Grøn­vik er­kjen­ner at det er let­te­re å prate om et en­kelt liv enn det er å prak­ti­se­re det. Li­ke­vel mener han vi ikke kan slut­te å snak­ke om det. Lett er dette li­ke­vel ikke.

- Det som er en selv­føl­ge­lig­het her på Kors­vei, å vur­de­re sitt for­bruk og sin øko­no­mi i lys av å være Jesu di­sip­ler, er tabu hjem­me i den lo­ka­le me­nig­he­ten. For­bru­ket er det mest pri­va­te og lomme­boka det siste tabu, sier Grøn­vik til Vårt Land.

Det skal som kjent god rygg til å bære gode dager. Vi nord­menn har hatt så gode dager de siste årene at få har opp­levd maken. Kjøpe­kraf­ten vår ble nes­ten dob­let fra 1990 til 2012, iføl­ge Sta­tis­tisk sen­tral­byrå. Dette kom­mer på top­pen av en jevn og sterk vel­stands­ut­vik­ling gjen­nom det meste av et­ter­krigs­ti­den. Pa­ra­dok­set er at vi har fått sta­dig mer å takke for, men ser ut til å takke sta­dig mind­re.

Tran­gen til å dele har hel­ler ikke til­tatt i takt med kjøpe­kraf­ten. Tenden­sen er hel­ler at vi unner oss selv mer. Føl­ge­lig blir det lett å mis­un­ne hver­and­re yt­ter­li­ge­re. For mange fat­ti­ge må dan­sen rundt gull­kal­ven virke både ab­surd og opp­rø­ren­de.

Ordet have­syke vir­ker gam­mel­mo­dig i dag, men er høy­ak­tu­elt. Nå bru­ker noen bi­bel­over­set­tel­ser andre be­gre­per, men rea­li­te­ten er fort­satt ty­de­lig nok: Bi­be­len slår etter­tryk­ke­lig fast at tran­gen etter å eie sta­dig mer kan ut­ar­te til en syk­dom. Den er att­på­til svært smitt­som. Knapt noen som lever i vårt vel­stands­sam­funn, er immun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Trøs­ten er at det fin­nes virke­kraf­ti­ge medi­si­ner mot den. En av dem er å øve seg i takk­nem­lig­het. Vi tren­ger å takke både Gud og med­men­nes­ker for det gode vi får. En annen medi­sin er å øve seg i å dele med andre og gi til gode for­mål. Gir vi ikke slipp på noe av pen­ge­ne våre, gir hel­ler ikke de slipp på oss. Vel­ger vi å avse noe av dem, blir vi fri­ere - og vur­de­rer bedre hvil­ke behov vi fak­tisk har.

Bi­be­len på­leg­ger de rike å dele. Det er ikke bare fordi de fat­ti­ge og gode for­mål tren­ger det, men også fordi den som har fått mye, har godt å av å gi.

Les også
Miljømusikk med syngende isoporKorsveifestivalen
Les også
Planlegg ferien med Stevneguiden.no