| Debatt
Friskolers rett til å mene noe annet
Et liberalt demokrati bør tåle at noen skoler fremholder idealer som bryter med gjeldende samfunnstrender.
MINDRE MANGFOLD: Jeg frykter at vi nå er i ferd med å snevre inn rommet for verdimangfold i norsk skole, skriver Øyvind Håbrekke,.
Herman Frantzen
Utdanningsdirektoratet har pålagt skolene til menigheten Samfundet å endre deler av undervisningen. Ett av hovedpunktene handler om hvordan samliv og ekteskap fremstilles. Direktoratet mener undervisningen er stigmatiserende og diskriminerende. Dette begrunnes blant annet ved å vise til at det er «mye fokus på ekteskapet mellom mann og kvinne, og dette som den riktige samlivsformen».
Uansett hvilket syn man har på ekteskap og samliv, reiser pålegget noen prinsipielle spørsmål. Et av dem er hvor grensen går for hva friskoler med andre verdisyn enn majoriteten kan formidle.
Det er etter mitt syn en stor mangel ved tilsynsrapporten at den ikke i større grad drøfter hvordan hensynet til ikke-diskriminering skal balanseres opp mot rettigheter knyttet til tros- og ytringsfrihet. At all undervisning skal være preget av respekt for mennesker som lever ulikt, bør være en selvfølge. Men et slik hensyn utelukker likevel ikke muligheten for at skoler skal kunne formidle et normativt grunnsyn.