Forbønnsforbud

Det er svært be­ten­ke­lig å tvin­ge pres­ter til å av­vise men­nes­ker som ber om for­bønn for noe som opp­le­ves som en byrde. Da for­byr man noe som Bi­be­len opp­mun­t­rer til, skriver Dagen på lederplass.

Kan man forby pres­ter å be når men­nes­ker søker for­bønn? Er det greit at jour­na­lis­ter bru­ker falsk iden­ti­tet og skjult ka­me­ra for å av­slø­re hvor­dan pres­ter ber?

Dagen skrev fre­dag om svensk TVs do­ku­men­tar «Uppdrag gransk­ning» som bruk­te utra­di­sjo­nel­le me­to­der for å av­dek­ke hvor­dan pro­fi­ler­te, kon­ser­va­ti­ve pres­ter tok imot en an­gi­ve­lig ho­mo­fil per­son som søkte sjele­sorg og for­bønn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En re­por­ter gav seg ut for å slite med sin ho­mo­fi­li. På spørs­mål om pres­te­ne trod­de det var mulig å ku­re­re ham, svar­te flere pres­ter ja og var vil­li­ge til å be om at hans sek­su­el­le leg­ning skul­le endre seg.

Den slags for­bønn er imid­ler­tid ikke til­latt i Svens­ka Kyr­kan, som har et ved­tak fra 2005 om ikke å støt­te eller delta i for­søk på å endre men­nes­kers leg­ning.

SVTs hen­sikt var å un­der­sø­ke om pres­te­ne var lo­ja­le mot dette ved­ta­ket. Re­por­ta­sjen rei­ser prin­si­pi­el­le spørs­mål både når det gjel­der jour­na­lis­tis­ke me­to­der og tros- og yt­rings­fri­het.

I følge Vær Var­som-pla­ka­ten, norsk pres­ses etis­ke kjøre­reg­ler, kan det for­sva­res å bruke skjult ka­me­ra/mik­ro­fon eller falsk iden­ti­tet i unn­taks­til­fel­ler. For­ut­set­nin­gen er at dette er enes­te mu­lig­het til å av­dek­ke for­hold av ve­sent­lig sam­funns­mes­sig be­tyd­ning.

I vur­de­rin­gen av STVs snik­fil­ming av pres­ter, er det nyt­tig å sam­men­lig­ne med Kad­ra-sa­ken fra 2000. Den gan­gen gjaldt det ima­mers syn på om­skjæ­ring.

For å finne ut om de sa det samme i mos­ke­en som of­fent­lig, bruk­te Kadra Yusuf skjult ka­me­ra og mik­ro­fon. Slik fikk hun av­dek­ket at ima­me­ne talte med to tun­ger.

Fordi dette var av sam­funns­mes­sig be­tyd­ning å få be­lyst, og fordi me­to­den var enes­te mu­lig­het til å få fakta på bor­det, vil mange si at det var greit å bruke skjult ka­me­ra i dette til­fel­let.

Å un­der­sø­ke om svens­ke pres­ter er lo­ja­le mot kirke­møte­ved­ta­ket, kan nok ha sam­funns­mes­sig be­tyd­ning. Spørs­må­let er om skjult ka­me­ra var enes­te mu­lig­het til å finne det ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette er svak­he­ten ved den ak­tu­el­le do­ku­men­ta­ren. Pres­te­ne ble ikke spurt på for­hånd om hva de ville gjøre.

Der­med fikk re­por­ta­sjen et ster­ke­re sen­sa­sjons­preg enn den kan­skje hadde be­høvd. Sjele­sor­gens rom skal være pregt av gjen­si­dig til­lit. Da er det ikke rart at pres­te­ne føler seg lurt og er opp­rørt over at løgn ble brukt som jour­na­lis­tisk grep.

STV-pro­gram­met rei­ser også andre vik­ti­ge spørs­mål. Ett av dem er hvor­dan ho­mo­fi­le blir møtt i kir­ken. Det kan helt klart være behov for re­flek­sjon rundt hvil­ke råd man gir unge ho­mo­fi­le.

Hel­ler ikke de som står for et klas­sisk, bi­belsk syn er enige. Exo­dus In­ter­na­tio­nal, et nett­verk som tid­li­ge­re prøv­de å be­hand­le men­nes­kers sek­su­ali­tet, har for ek­sem­pel slut­tet å be om hel­bre­del­se for ho­mo­fi­le.

Re­flek­sjon og åpen de­batt er ikke far­lig. Det er bedre å la uenig­het og usik­ker­het komme frem i lyset, enn legge lokk på me­nin­ge­ne.

Svens­ka Kyr­kan blir om­talt som et av ver­dens mest «to­le­ran­te og li­be­ra­le tros­sam­funn» i SVT-do­ku­men­ta­ren. Det er li­ke­vel én grup­pe de ikke to­le­re­rer, nem­lig pres­ter som står på et klas­sisk syn på at ho­mo­filt sam­liv er synd.

Deres tros- og yt­rings­fri­het er kneb­let. Det er svært be­ten­ke­lig å tvin­ge pres­ter til å av­vise men­nes­ker som ber om for­bønn for noe som opp­le­ves som en byrde. Da for­byr man noe som Bi­be­len opp­mun­t­rer til.

Les også
Brukte skjult kamera mot konservative presterUppdrag granskning