Før kirken mister neste generasjon

De to siste tiårenes altoverskyggende homofilidebatt har vært en ulykke for forkynnelsen av evangeliet i folket vårt, skriver Dagen på lederplass.

«Norge blir mind­re kris­tent» for­tal­te en over­skrift i Klasse­kam­pen sist uke.

De fers­ke tal­le­ne fra Sta­tis­tisk sen­tral­byrå er ikke gode for Den nors­ke kirke. Det blir færre med­lem­mer, guds­tje­nes­ter, barne­dåp, kon­fir­ma­sjo­ner, bryl­lup og be­gra­vel­ser.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Prest i Oslo dom­kir­ke Birte Nordal Sand­um mener kir­ken får et sig­nal om at kir­ken «ikke bare kan være en mo­ralsk og re­ak­sjo­nær bas­tion».

Blant annet tar hun til orde for å re­vi­de­re språk­bru­ken ved dåp. Hun mener mange «vil opp­le­ve det som både rart og pro­ble­ma­tisk med ord om men­neske­slek­tens synd og død når vi skal feire et nytt men­neske­liv og en helt uskyl­dig baby», iføl­ge avi­sen.

En be­slek­tet be­kym­ring har pro­fes­sor Jan-O lav Hen­rik­sen ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet. Om ho­mo­fili­sa­ken sa han føl­gen­de i gårs­da­gens Vårt Land:

- Vi står i fare for å tape en ge­ne­ra­sjon eller mer hvis ikke denne saken blir lagt fort og ef­fek­tivt til side.

Løs­nin­gen hans er å støt­te kir­ke­lig vig­sel av sam­kjøn­ne­de par. Spørs­må­let kom­mer opp under Kirke­mø­tet som star­ter tors­dag.

Hen­rik­sen mener sterk mot­stand mot dette «er vel­dig al­vor­lig sett med tanke på hvor­dan kris­ten­dom­men skal over­le­ve i Euro­pa i kom­men­de ge­ne­ra­sjo­ner». På spørs­mål om hva han øns­ker i ste­det for sam­livs­de­batt sva­rer han:

- Jesus. Det høres sik­kert vel­dig fromt ut. Men jo mer jeg lever og ten­ker og ar­bei­der med kris­ten tro, jo vik­ti­ge­re blir Jesus. Hele Jesu liv, ikke bare pås­ken.

In­ter­es­sant nok tar de to hver på sin måte til orde for å endre kir­kens lære på visse punk­ter. Be­grun­nel­sen er at sam­ti­dens men­nes­ker an­gi­ve­lig ikke kan ak­sep­te­re de tra­di­sjo­nel­le sva­re­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En slik jus­te­ring ville utvil­somt gi be­ha­ge­li­ge ring­virk­nin­ger. I vår tid rea­ge­rer men­nes­ker sær­lig sterkt på kir­kens lære om men­nes­kets syn­dig­het og for­stå­el­sen av ek­te­ska­pet for én mann og én kvin­ne som enes­te ak­sep­tab­le ramme for sek­su­elt sam­liv. Men når kir­ken har stått mot sam­ti­dens tren­der i disse spørs­må­le­ne, er det ut fra en over­be­vis­ning om at Gud har åpen­bart noe om seg selv og sin vilje som vi gjør klokt i å rette oss etter.

Vi tren­ger kon­ti­nu­er­lig åpen sam­ta­le om vår for­stå­el­se av hva kris­ten tro og kris­tent liv in­ne­bæ­rer. Men denne sam­ta­len må fore­gå ut fra en fel­les for­plik­tel­se på det som er kir­kens lære­grunn­lag: Bi­be­len og be­kjen­nel­sen.

Når Hen­rik­sen vil høre mer om Jesus fra kir­ken, kunne vi ikke være mer enig. De to siste ti­åre­nes alt­over­skyg­gen­de ho­mo­fili­de­batt har vært en ulyk­ke for for­kyn­nel­sen av evan­ge­li­et i fol­ket vårt. Men et ve­sent­lig spørs­mål blir hva slags Jesus Hen­rik­sen vil høre om. I in­ter­vju­et med Vårt Land sier han rett ut at «noe av det som hol­der folk borte fra å ha en an­svar­lig bi­bel­bruk, er at de reg­ner med at alt som står i Bi­be­len er rett».

I lør­da­gens Vel­sig­net Helg re­fe­rer­te vi tid­li­ge­re gresklæ­rer Bjørn Helge Sand­vei ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet. Han har selv stått fram som ho­mo­fil, men har valgt å leve ens­lig fordi han mener Bi­be­lens av­vis­ning av ho­mo­filt sam­liv fort­satt er gyl­dig. Det synet deler kir­ke­ne i ver­den som er vi­ta­le og har erob­rings­kraft.

Kir­ken har utvil­somt store ut­ford­rin­ger i Norge og Euro­pa. Vi tren­ger sårt ån­de­lig for­ny­el­se. På flere om­rå­der kre­ves det utvil­somt dris­tig ny­tenk­ning i kris­tent me­nig­hets- og mi­sjons­ar­beid. Men Bi­be­len må være øvers­te auto­ri­tet når veien sta­kes ut. Vi mener Hen­rik­sen viser vei inn i en blind­gate.

Les også
Følger i Paulus sine fotspor
Les også
Hva kjennetegner homofilt samliv?