For få tårer for Den norske kirke

«Sekulariseringen av Den norske kirke skjer på vår vakt. Er da svaret å forlate kirken til sin egen skjebne?», spør Tarjei Gilje.

Denne uken be­søk­te jeg Evan­ge­lisk Lu­thersk Nett­verks førs­te kon­fe­ran­se. Der ble det snak­ket om ver­dens­vid bi­bel­til­lit, og del­ta­ker­ne ble opp­ford­ret til å ta vare på fri­mo­dig­he­ten i møte med ut­ford­rin­ger i kir­ken. Det ble en kon­struk­tiv og vik­tig sam­ling. Nett­ver­kets leder, Rolf Kjøde, un­der­stre­ket at målet deres ikke er å bidra til frag­men­te­ring. Sna­re­re tvert imot: en­hver får vur­de­re hvil­ke funk­sjo­ner han eller hun kan ha i sine re­spek­ti­ve sam­men­hen­ger. Nett­ver­kets mål er å gi styr­ke og opp­munt­ring på den klas­sis­ke krist­ne tros vegne.

Jeg har aldri vært med­lem av Den nors­ke kirke. Og jeg har tenkt i en del år at det beste måtte være å melde seg ut av en kirke hvor ut­vik­lin­gen gans­ke opp­lagt går i ret­ning av mer se­ku­la­ri­se­ring og mind­re bi­bel­tro­skap. Når man ser på Bispe­mø­tets sam­men­set­ning, er det ikke spe­si­elt mye som tyder på at de som vil stå for en mer tra­di­sjo­nell kris­ten teo­lo­gi får det let­te­re i årene frem­over.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Noen av kir­kens frems­te pres­ter har tatt kon­se­kven­sen av denne ut­vik­lin­gen i løpet av det siste ti­året og meldt over­gang til andre tros­sam­funn. Men andre har valgt å bli væ­ren­de, og ser det ikke som noe ak­tu­elt sce­na­rio å melde seg ut. Det kan være en dypt be­und­rings­ver­dig til­nær­ming.

Slett ikke fordi det er grunn til å ned­tone for­skjel­le­ne som nå sær­lig kom­mer til syne i spørs­må­let om ak­sept av ho­mo­fi­le vigs­ler. Sna­re­re er det grunn til å spør­re hvil­ke spørs­mål fler­talls­bis­ko­pe­ne mener fak­tisk har kirke­split­ten­de ka­rak­ter, når man i den ak­tu­el­le pro­ble­ma­tik­ken nær­mest over­ser klare skrift­ord.

Men så er det nå en gang slik at det er i denne tiden vi lever. Se­ku­la­ri­se­rin­gen av Den nors­ke kirke skjer på vår vakt. Er da sva­ret å for­la­te kir­ken til sin egen skjeb­ne? Under noen om­sten­dig­he­ter er det nok det. De ytre struk­tu­re­ne som heter Den nors­ke kirke kan ikke få mono­pol på å for­val­te kir­kens ån­de­li­ge arv. Der­som Den nors­ke kirke ikke len­ger skul­le leve opp til det som kjenne­teg­ner en kris­ten kirke, er det ingen grunn for tro­en­de krist­ne til å for­bli med­lem­mer der.

Ikke desto mind­re er det et his­to­risk fak­tum at den krist­ne kirke har vært gjen­nom vans­ke­li­ge pe­rio­der før. Re­for­ma­sjo­nen, som vi om noen år skal feire 500-års­ju­bi­le­et for, er det kan­skje vik­tigs­te ek­semp­let på at en ne­ga­tiv ut­vik­ling kan bli kor­ri­gert. Her lig­ger det na­tur­lig­vis et visst di­lem­ma i at en av re­for­ma­sjo­nens ty­de­ligs­te kon­se­kven­ser var dan­nel­sen av en ny kirke­gren. Men for den som vil for­bli in­nen­for Den nors­ke kirke, er det verdt å tenke over hvor­vidt man kan leve med at kir­ken har ord­nin­ger man ikke kan stå inne for, så lenge man ikke selv blir på­lagt å for­val­te disse ord­nin­ge­ne.

Det er an­ta­ke­lig nokså naivt å tro at hold­nin­gen til kjønns­nøy­tra­le ek­te­skap kom­mer til å endre seg ve­sent­lig i løpet av de nær­mes­te årene. I over­skue­lig frem­tid er det mer sann­syn­lig at den hold­nin­gen som klart bry­ter med Bi­be­lens vei­led­ning kom­mer til å vinne ter­reng. Kan­skje vil det gå flere tiår før det er mulig å nå frem med andre ar­gu­men­ter. Men er det rik­tig å gi opp kam­pen i kir­ken av den grunn? Tje­ner Guds rike på at de som har kraft til å kjem­pe går over til en annen arena?

Så spør jeg meg selv iblant om vi, ikke minst vi på Vest­lan­det, har lagt oss til en re­to­rikk som er mer pre­get av hard­het enn av kjær­lig­het. Det er ingen grunn til å legge skjul på sorg og skuf­fel­se over kirke­le­del­sens svik. Men kan­skje er det grunn til å stu­de­re for ek­sem­pel Pau­lus' ek­sem­pel når han gjen­tat­te gan­ger for­man­te sine tros­fel­ler som hadde kom­met på kant med ulike deler av den bi­bels­ke vei­led­ning.

En­kelt sagt: opp­le­ver Ha­mar-bis­kop Solveig Fiske at Da­gen-le­ser­ne og det kon­ser­va­ti­ve lek­fol­ket for øvrig vil henne vel, eller at de er ute etter å ta henne? Hvis det siste er til­fel­le, er det grunn til å tenke nøye gjen­nom hva som lig­ger bak.

Jeg har ingen pla­ner om å melde meg inn i Den nors­ke kirke. Men jeg har sta­dig stør­re re­spekt for dem som vel­ger å kjem­pe kam­pen på inn­si­den. Det er en svært vik­tig arena for norsk kris­ten­het. På denne are­na­en trengs det ånds­kraft og ut­hol­den­het. Der kan vi alle bidra, og der kan fel­les­skap som Evan­ge­lisk Lu­thersk Nett­verk være en av flere in­spi­ra­sjons­kil­der.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Preste­nett­ver­ket Ca­ris­si­mi har valgt nav­net sitt nett­opp med ut­gangs­punkt i Pau­lus til­tale­måte: «Mine kjære». Er det med dette sinne­la­get vi snak­ker til og om Den nors­ke kir­kes bis­ko­per?

For dem som vil kjem­pe for Den nors­ke kir­kes iden­ti­tet, både in­nen­fra og uten­fra, trengs det kan­skje færre harde ord og flere tårer.

Les også
Gir ikke opp kampen mot homoliturgienELN-konferanse
Les også
Samles om verdensvid Bibel-tillit
Les også
Det aktive kristenfolkets tredje veiVær frimodig og sterk