For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Meninger

RIKSDAGSVALG: En av hovedårsakene til høyreblokkens suksess, var deres felles ønske om strengere straffer og økte fullmakter til politiet, skriver Olof Edsinger. Her gleder Sverigedemokraternas partileder Jimmie Åkesson seg over valgresultatet under deres valgvake.

Finnes det et kristent syn på kriminalitet og straff?

Publisert Sist oppdatert

Vi har nettopp hatt riksdagsvalg i Sverige, og en av valgets hovedsaker var synet på kriminalitet og straff. En av hovedårsakene til høyreblokkens suksess, var deres felles ønske om strengere straffer og økte fullmakter til politiet.

Men hva er egentlig en kristen holdning til disse spørsmålene? For mange har Jesu ord i Bergprekenen vært veiledende i svaret på dette: «Dere har hørt at det ble sagt: Øye for øye og tann for tann. Jeg sier dere: Stå ikke mot den onde. Hvis noen slår deg på det høyre kinnet, så vend det andre kinnet til ham også» (Matt 5,38–39).

Noen ganger har disse versene blitt tolket som at Jesus ikke bifaller Det gamle testamentets antatt primitive rettssystem. Faktisk bør imidlertid lex talionis – retten til gjengjeldelse – sees på som en invitasjon, ikke til brutalitet, men for å unngå vilkårlig hevn. I en æreskultur, hvor selv en liten forseelse kan være grunnlag for forferdelige hevnaksjoner, kan man ganske enkelt si at loven forkynner: Hvis noen slår ut tanna di, eller tar oksen din, eller voldtar datteren din ... skal du ikke ta loven i egne hender og drepe den som gjorde det.

Powered by Labrador CMS