Erkebiskop mot Bibelen

Desmond Tutus resonnement om homofili er typisk for den liberale protestantismen.

Dagen si­ter­te i går den pen­sjo­ner­te ang­li­kans­ke erke­bis­ko­pen Des­mond Tutu som er­klæ­rer at han hel­ler vil gå for­tapt enn å komme til en «homo­fo­bisk him­mel».

Ut­ta­lel­se­ne lik­ner på ting han sa til BBC al­le­re­de i 2007. De er et sym­ptom på hvor­dan et end­ret syn på dette spørs­må­let kan inngå i en dypt­lod­den­de re­vi­sjon av guds­bil­det, bi­bel­sy­net og hele kris­ten­doms­for­stå­el­sen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sør­afri­ka­ne­ren Tutu har på mange måter gjort en be­und­rings­ver­dig inn­sats mot rase­dis­kri­mi­ne­ring og for for­soning i hjem­lan­det sitt. De siste årene har han imid­ler­tid mar­kert seg sta­dig mer som en ak­ti­vist. Smi­let er aldri langt unna, men det er hel­ler ikke den harm­dir­ren­de kri­tik­ken.

Dette har blant annet gått ut over Is­rael, som vi mener har fått urett­fer­dig kri­tikk fra Tutus side. Sam­men­lik­nin­ger mel­lom is­ra­els­ke myn­dig­he­ter og apart­heid-re­gi­met eller jun­ta­en i Burma er uri­me­li­ge.

Mer al­vor­lig enn mang­len­de ny­an­ser i po­li­tis­ke spørs­mål, er imid­ler­tid flere av de teo­lo­gis­ke sig­na­le­ne som er kom­met fra Tutu. Han har gått langt i å sig­na­li­se­re at det er frel­se i for­skjel­li­ge re­li­gio­ner. Og i et in­ter­vju med CNN i 2009 sa han at det er «visse deler av Bi­be­len du må si nei til». Her trakk han fram hold­nin­gen til sla­ve­ri og Pau­lus´ ret­nings­lin­jer for kvin­ners rolle i me­nig­he­ten som ek­semp­ler. Synet på ho­mo­fi­li hav­ner ty­de­lig­vis i samme ka­te­go­ri.

Re­son­ne­men­tet er ty­pisk for den li­be­ra­le pro­tes­tan­tis­men. I ste­det for å gå inn i de bi­bels­ke teks­te­ne med en grunn­leg­gen­de re­spekt for at de har gud­dom­me­lig auto­ri­tet, og må for­stås i sam­men­heng som åpen­ba­ring, set­ter man til side det som ikke pas­ser med egne tan­ker og fø­lel­ser. Faren med dette er at men­nes­ket gjør seg til herre over Skrif­ten.

En klas­sisk kris­ten bi­bel­for­stå­el­se vil vekt­leg­ge at Guds vilje, slik den er ut­trykt i Bi­be­len, er rett og god også når vi ikke opp­le­ver det slik.

I vår tid er spørs­må­let om ho­mo­filt sam­liv et sær­lig ak­tu­elt ek­sem­pel. Det er helt av­gjø­ren­de at vi har et varmt sinne­lag over­for alle men­nes­ker, også de som lever åpen­bart i strid med Guds vilje.

En slik hold­ning blir jo sterkt til­skyn­det i Bi­be­len, ikke minst av den i vår tid så ut­skjel­te apos­te­len Pau­lus. Men dette bør ikke føre til at vi i vel­ment ul­len­het blir fjer­ne og frem­me­de for Bi­be­lens ster­ke ad­vars­ler mot at to men­nes­ker av samme kjønn har sek­su­ell om­gang med hver­and­re. Bi­be­len kal­ler det skam­me­lig utukt og set­ter det under Guds dom.

Et ty­de­lig nei til ho­mo­filt sam­liv bør li­ke­vel led­sa­ges et ty­de­lig nei til vold og tra­kas­se­ring av men­nes­ker som lever sam­men ho­mo­filt. Den krist­ne kirke vin­ner ikke seier med slike tvangs­mid­ler.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi er kalt til å bruke Guds ord, ikke men­nes­ke­lig makt. I så måte er det grunn til å minne om at Tutu taler inn i en afri­kansk kon­tekst der vi dess­ver­re ser mange ek­semp­ler på at ho­mo­filt samle­ven­de ut­set­tes for for­føl­gel­se og un­der­tryk­kel­se. En slik be­hand­ling av med­men­nes­ker skal vi ikke ak­sep­te­re.

Be­gre­pet «homo­fobi» er blitt tem­me­lig ut­van­net. Det er av­le­det av gresk og betyr «ho­mofrykt», men bru­kes nå over en lav sko mot alle som sier nei til ho­mo­filt sam­liv og vil la dette få kon­se­kven­ser for hvil­ke rol­ler hvem kan ha i me­nig­he­ter og krist­ne or­ga­ni­sa­sjo­ner.

Tutus ut­spill inn­går dess­ver­re i en mas­siv in­ter­na­sjo­nal kam­pan­je som mar­gi­na­li­se­rer en klas­sisk kris­ten for­stå­el­se av ikke bare sam­liv, men også andre helt grunn­leg­gen­de spørs­mål i kris­ten tro.

Les også
Paven sier at homofile ikke må fordømmes
Les også
Sier unnskyld til homofileKlikk for å endre tekstExodus International
Les også
Homofile misjonærer splitter finsk misjon
Les også
Homofile «bryllaup» og gjesterollen